Op de afgelopen TED-conferentie in Edinburgh kwam het open source-platform Arduino uitvoerig aan bod. Met dit platform kan je elke toepassing die je maar kunt bedenken zelf maken en elk object in je leven interactief maken. Arduino is een behoorlijk geavanceerde 3d-technologie, waarbij de modellen al veel digitale mogelijkheden hebben. Maar wat is de stand van zaken met betrekking tot 'gewone' open source 3d-printers in Nederland?
De 3d-printers beginnen aan een voorzichtige opmars binnen onderwijsgeledingen. Er zijn discussies over de wenselijkheid van aanschaffen op onderwijsfora. Universiteiten maar ook basisscholen verkennen initiatieven. Fabs buigen zich erover. Op YouTube zijn al wel wat filmpjes te vinden van voorlopers. In eén van de filmpjes begeleiden TU-Delft studenten leerlingen van het Speciaal Onderwijs (o.a. de Morgensterschool ) bij het maken van modellen. Hier is sprake van Top-Downleren. Out-of-The-Box-denken in de praktijk. Het wordt terecht wel een revolutie genoemd. Op meerdere manieren.
De productie en distributie gaan al een eigen weg, in vergelijking met andere hardware. Eenvoudige 3d-printers kunnen voor niet al te veel geld worden aangeschaft via Internet als bouwpakket. De 3d-printers kunnen door gebruikers zelf worden geassembleerd met behulp van open source software. De mallen en modellen worden gemaakt middels open source programmeertaal (GPL). Het materiaal dat gebruik wordt is biologisch afbreekbaar plastic.
Onderwijsmogelijkheden
Wat kan dit betekenen voor het onderwijs? Voor vakken als Techniek en Informatica? Leerlingen kunnen met behulp van 3d-printers techniekoplossingen bedenken voor eenvoudige en complexe situaties. De modellen worden uitgeprint. Leerlingen kunnen verder met behulp van Arduino modellen produceren, voorzien van microcontrollers en sensoren om toe te rusten voor huishoudelijke toepassingen. Domotica wordt niet langer bedacht door
afgestudeerde ingenieurs alleen. Leerlingen kunnen van jongs af aan toepassingen ontwerpen en bedenken. Dat dit al gaande is, tonen verschillende filmpjes op YouTube en TED. Daarbij begeleiden oudere studenten jongere studenten (top-downleren) en geven jongere studenten hun begeleiders weer feedback.
3d-printers bieden ook mogelijkheden om mkb en scholen (voortgezet onderwijs en mbo) te laten samenwerken. Hier zijn mogelijkheden voor een partnership/traineeships en sponsering. Een door studenten bedacht model van een cover voor een mobieltje of ipad voor studenten, kan door het mkb meteen op commerciële mogelijkheden worden getest. Hierbij werken onderwijs, research, productie en marketing moeiteloos samen. Een volgende stap is dan een intelligente cover ontwerpen en produceren met behulp van Arduino 3d-technologie.
Out-of-the Box-denken wordt letterlijk gemeengoed.
Het is belangrijk dat geavanceerde 3d-printertechnologie niet bij een TED-idea blijft, maar gestalte krijgt in leer-werk-stageprogramma's in het onderwijs.