Tata Steel heeft een contract gesloten met CA Technologies voor het afnemen van een softwaretool voor product lifecycle management (plm). De staal- en aluminiumproducent zet CA Clarity Project and Portfolio Management (PPM) in om de levenscyclus van nieuwe producten te beheren. Het bedrijf wil hiermee innovaties beter laten aansluiten op de behoeften van klanten om ze daardoor sneller op de markt te kunnen brengen.
De Clarity-software biedt aan de hand van dashboards brede functionaliteit voor project- en portfoliomanagement. Tata Steel zocht naar een softwaretool om beter inzicht te krijgen in klantbehoeftes en mogelijkheden van opkomende markten. Het staalconcern deelde eerder al zijn Europese activiteiten in een meer klantgerichte organisatie in, waarbij in de planning middelen worden toebedeeld aan sectoren als auto's, (graaf)machines, energie, verpakkingen, bouw en spoor.
De software van CA moet Tata Steel helpen om innovaties binnen die sectoren niet langer als losse initiatieven te behandelen, maar om ze te linken aan de brede bedrijfsstrategie. Elke innovatie wordt nauwkeurig beoordeeld om na te gaan in welke vorm het kan bijdragen aan doelstellingen als betere productkwaliteit of nieuwe initiatieven binnen een of meerdere sectoren. Hierdoor zijn innovaties sneller te gelde te maken en is de terugverdientijd korter, is de verwachting van Tata Steel.
Centraal beslissen
Binnen de CA Clarity PPM-oplossing wordt informatie vastlegt over het portfolio van staalproducten en de ontwikkelingsprojecten, gecombineerd met gegevens over mensen en middelen die de innovatie moeten ondersteunen. Vanuit een centrale beslissingsomgeving kan Tata Steel sneller risico's ontdekken en besluiten bepaalde projecten versneld te laten uitvoeren omdat er op de markt vraag naar is.