Er hangt een donkere wolk boven alle bedrijven in de Euro zone. Op 1 februari 2014 worden alle nationale betalingssystemen in de Eurozone uitgeschakeld en vervangen door één Europees systeem: SEPA (Single Euro Payment Area). De impact van die verandering is vergelijkbaar met die van de millenniumbug.
Opnieuw is er een deadline, die niet te verschuiven valt en opnieuw heeft non-compliance catastrofale gevolgen voor bedrijven. Wie op 1 februari 2014 niet gereed is voor SEPA, kan niet meer betalen en/of incasseren. De Nederlandse Vereniging van Banken en de overheid zijn een bewustwordingscampagne gestart. De boodschap is zo mild dat de gemiddelde cio er niet nerveus van wordt, en dat terwijl daar toch alle reden voor is.
Europees betalingssysteem
Banken werken al een aantal jaren, onder grote druk van de EU, aan de totstandkoming van één Europees betalingssysteem. Op dit moment heeft elk land in de eurozone zijn eigen betalingssysteem. Regelgeving en bestandsformaten verschillen per land. Dat is niet bevorderlijk voor het vrije verkeer van (financiële) diensten in de eurozone. De oplossing: uniformiteit.
SEPA leidt weliswaar tot uniformiteit in regelgeving en bestandsformaten, maar het heeft grote gevolgen voor de digitale interface tussen bedrijf en bank. Er is géén bedrijf in de eurozone dat niet te maken krijgt met die nieuwe interface. Betalingen kunnen niet langer in ClieOp-formaat worden aangeleverd en het digitale afschrift gaat er anders uitzien. Voor de uitwisseling van gegevens, met banken, wordt voortaan gebruik gemaakt van nieuwe XML-formaten. Niets blijft hetzelfde.
Het negencijferig bankrekeningnummer wordt vervangen door een achttiencijferig Europees bankrekeningnummer, de IBAN. Net als voor de millenniumbug moeten opnieuw databasevelden worden opgerekt en moet alle invoer en uitvoer (data, papier, website) worden gecontroleerd. Gelukkig is er een conversie tool beschikbaar. Bedrijven kunnen hun negencijferige bankrekeningnummers insturen en krijgen daarvoor achttiencijferige IBAN's terug.
Op het gebied van betalen verandert nog het minst. Wel wordt er gebruik gemaakt van een nieuw XML-bestandsformaat. Incasseren wordt daarentegen aanzienlijk complexer. Elk bedrijf moet machtigingen van klanten (ook die uit het verleden!) digitaliseren, want de digitale versie van de machtiging moet met elke incasso worden meegestuurd. Dat periodiek zelf versturen van incasso's is ook nieuw. Voorheen was het insturen van een machtiging voldoende. De periodieke incasso's werden dan automatisch uitgevoerd door bank of payment provider.
Bedrijven die gebruik maken van een financieel pakket, hebben betrekkelijk weinig problemen. De softwareleverancier zal de SEPA-wijzigingen waarschijnlijk op tijd beschikbaar hebben. Helemaal zeker is dat echter niet. Heeft een bedrijf maatwerk uit laten voeren op het financiële pakket, dan wordt het een stuk complexer. Er zal een wachtlijst ontstaan bij de softwareleveranciers.
Zelfbouwers en bedrijven met een pakket, zonder ondersteuning, kunnen niet vroeg genoeg beginnen. De SEPA-campagne is zo soft ingezet, dat bedrijven de verandering voor zich uit zullen schuiven. Een aantal maanden, vóór februari 2014, zal er een lange rij ontstaan voor de loketten van banken en software leveranciers. Die kunnen die golf van aanvragen met zekerheid niet aan.
SEPA is goed nieuws voor zzp'ers, die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Bij de totstandkoming van de SEPA-systemen, bij banken, is een handvol SEPA-specialisten betrokken geweest. Voor het grootschalig uitrollen van SEPA naar Corporates is een factor x meer consultancy capaciteit nodig en die is er domweg niet. Grote bedrijven zijn bezig om capaciteit te verzamelen en de tarieven stijgen al.
Conclusie
SEPA is een sluipmoordenaar met mega impact. Niets blijft hetzelfde. Wie te laat begint, komt achter in de rij. Bedrijven die de deadline niet halen komen na 1 februari 2014 in grote problemen.
Tom Poortvliet, business consultant bij SEPA Consulting
Je hebt gelijk, Tom: er is nog veel te weinig bewustzijn over de SEPA-migratie en de gevolgen hiervan. Op de blog van Equens gaan we hier verder op in (verwijzend naar dit artikel): http://blog.equens.com/2012/07/sepa-leeft-wel-in-de-media/
@Tom : ik zou niet te vroeg juichen.
SEPA loopt al sinds 2002 en heeft al die tijd wellicht niet de aandacht gekregen die het verdient. Noch bij overheden, noch bij Finance.
Maar vanuit mijn hoek van Transitiemanagement, Test&Acceptatie, Governance&Compliance hoor ik nergens alarmberichten.
De Migratie Fase loopt alweer 4 jaar. Of het gaat allemaal goed, óf het gaat straks heel erg fout. Laten we toch maar hopen op het eerste.
‘Sluipmoordenaar’ klopt wel.
Over 81 weken weten we het zeker.
De groei van de SEPA group op LinkedIn is anders verbazingwekkend groot de laatste tijd. Het bewustzijn groeit met de dag. Om nu te zeggen dat SEPA een sluipmoordenaar is slaat kant noch wal…
Nederland zou een voortrekkersrol kunnen nemen in SEPA, maar ik geloof dat men meer tijd besteed aan crisisbestrijding?
Vanuit de banken en de software leveranciers zie je toch in toenemende mate informatie over SEPA. Het enige jammere is dat de media alleen inspringt op de IBAN en niet over alle andere facetten van de overgang naar SEPA. Hierdoor wordt de illusie gewekt dat de impact klein is.
Je ziet vanuit het NFS (Nationaal Forum Sepa Migratie) dat er een migratieplan gemaakt is om ervoor te zorgen dat bedrijven niet tot het laatste wachten met de overgang.
Wij, als consultancy bedrijf, zien toch wel dat de meeste bedrijven SEPA op de projecten kaart hebben staan, maar bijna iedereen moet nog beginnen. Hier ligt natuurlijk niet alleen werk voor zzp’ers maar ook voor de consultancy bedrijven. Duidelijk is wel dat iedereen daar nu op het inspringen is.
Deze wijziging heeft bepaalde specialisten en kennis nodig. Dit is heel anders dan ZZPers en externe mensen die ingezet waren bij het bestrijden van de Millenniumbug.
Wie doet wat?
– Bedrijven: afhankelijk van hun betalingssysteem en processen (nationaal of internationaal) hun betalingssoftware “laten” aanpassen.
– Consument: niks doen! Alles wordt op de achtergrond aangepast. De pinpasjes zijn inmiddels aangepast en uitgerust met een SEPA aanbieders zoals Maestro, VISA etc. Dit zorgt voor “brug” in de transitiefase tot de systemen helemaal aangepast zijn. Je mag inmiddels op de website van je bank een IBAN aanvragen.
– Banken moeten hun processen en betalingssystemen, pasjes etc volgens EMV-Standaarden aanpassen. Het betalingsverkeer dient vervolgens aangesloten te worden bij een SEPA aanbieder.
– Leveranciers van geldautomaten: hun software aanpassen,
– Winkeliers: de meeste pinautomaten zijn inmiddels vervangen. De winkeliers kunnen zich bij een bank aansluiten waar SEPA keuzes en regels ingevoerd zijn,
Zo te zien het meeste werk ligt al bij de banken. Dit is een ketenaanpak, banken zijn hier de belangrijkste schakel in. Maar is er genoeg tijd om voldoende mensen hiervoor op te leiden om deze wijziging veilig door te voeren? Gaan banken van SEPA aanbieders gebruik maken om een tijdelijke transitiefase in te richten?
Dat zullen we zien over 80 weken!
Leuke titel, waar zou die inspiratie vandaan komen?
http://www.afas.nl/nieuwsbericht/sepa-sluipmoordenaar-voor-het-mkb
Helaas bevat dit bericht enkele onjuistheden met betrekking tot de mandaten:
Voor alle klanten die geïncasseerd worden moet er mandaat data worden opgeslagen en verstuurd met de incasso aanvraag. Het is niet correct dat alle machtigingen uit het verleden gedigitaliseerd moeten worden.
De prenotificatie mist in dit artikel.
Meer informatie via: http://www.sepanl.nl
Ik vind het wel een leuk artikel, Ik weet nog maar nauwelijks wat ClieOp formaat is (niet mijn tak van sport) maar zal ongewtwijfeld wel een keer met SEPA te maken krijgen.
Wel zo handig dan als er dan al eens wat lieden van gehoord hebben.
Elk bedrijf dat op tijd is begonnen met de regelingen treffen voor SEPA heeft eigenlijk niets te vrezen gehad. Er is wellicht een oponthoud ontstaan bij de leveranciers door de late bewustwording van bedrijven. Er wordt wellicht wat onderschat hoeveel SEPA nou precies gaat veranderen. Maar u kunt bij uw bank of softwareleverancier terecht voor meer informatie.