Stellar Data Recovery nam eind juni 2012 het Nederlandse Yodata over. Hierover waren beide partijen al maanden in gesprek. Toch ging in deze periode de holding waar Yodata onderdeel van uitmaakte failliet. Stellar moest vervolgens snel handelen om Yodata nog toekomst te kunnen bieden.
Het Nederlandse Yodata uit Ede viel samen met de bedrijven Rti Datarecovery en Rti Computerservice onder de P Smit Holding. Feitelijk heeft Stellar de holding overgenomen en beschikt het nu over vier nieuwe bedrijfsnamen. 'We gaan buiten Yodata echter niks met de namen doen', zegt Stellar-coo Kees Jan Meerman. 'Yodata is een naam waar je voorzichtig mee moet omgaan. Het bedrijf werd vooral goed op internet gevonden, maar het mistte de schaalgrootte om levensvatbaar te zijn. Onder onze vleugels heeft het bedrijf weer toekomst.'
Financiële perikelen
Bij Yodata was alleen nog de eigenaar werkzaam (P. Smit, de naamgever van de holding) en alleen lukte het hem niet om het bedrijf overeind te houden. Meerman: 'Hij heeft ongelooflijk veel technische kennis die we heel graag willen behouden. We zijn daarom bezig om hem bij ons te laten werken. Als dat geregeld is, hebben we in principe alles uit de holding overgenomen. Hieronder vallen alle lopende onderzoekscases, lopende klantcontracten, alle assets en alle handelsnamen. Ik weet niet of er bij het faillissement ook schulden waren, we hebben geen due dilligence-onderzoek kunnen uitvoeren. We waren in onze onderhandelingen over een overname niet op de hoogte van eventuele financiële perikelen.'
Overname van RSE
De propositie van Yodata op internet was voor Stellar reden om het datarecovery-bedrijf in te willen lijven. 'Als een bedrijf een probleem heeft, zoekt het eerst op internet naar een oplossing', aldus Meerman. 'Dan komt het bedrijf al snel op datarecovery terecht en dan vind je meestal drie namen waar je meer informatie zoekt. Als vervolgens de klantenservice gebeld wordt, dan is het zaak dat de klant vakkundig geholpen wordt. Dat hebben we nu voor Yodata gerealiseerd. Als een klant via die site de klantenservice belt, komen ze bij ons uit. Net zoals we dat geregeld hebben met het in 2009 overgenomen RSE. De overnames zijn dus vooral gericht op het verhogen van de kans op contact.'