Ict-dienstverlener Atos biedt al zijn Nederlandse medewerkers via privélease een auto aan. Met de nieuwe regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto. Bovendien is geen sprake van fiscale bijtelling, hoeven medewerkers geen waarborg tot 25 procent van de cataloguswaarde van de auto te betalen en hebben zij zekerheid over hun maandelijkse kosten.
Medewerkers van Atos Nederland kunnen voortaan profiteren van de voordelen die Atos Privé Auto Lease te bieden heeft. Privélease is de particuliere vorm van het leasen van een auto. Medewerkers die gebruikmaken van deze nieuwe regeling kopen de auto niet, maar leasen een nieuwe auto bij een leasemaatschappij voor een vast bedrag per maand. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris, inclusief de kosten voor onder meer verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud.
Los van arbeidsvoorwaarden
Atos heeft de privélease-overeenkomst afgesloten met leasemaatschappij Noordlease. Binnenkort wordt een tweede leasemaatschappij toegevoegd, waardoor de keuze voor medewerkers ruimer en vergelijkingen eenvoudiger worden. Alle medewerkers in Nederland kunnen gebruikmaken van Atos Privé Auto Lease. De privéleaseregeling staat geheel los van de arbeidsvoorwaarden en de huidige zakelijke leaseregeling.
Eén van de voorwaarden is dat medewerkers een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of minimaal een jaarcontract hebben. Het leasecontract staat op naam van de medewerker en Atos faciliteert een gedeelte van het proces. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris. De leasemaatschappij regelt verder alle bijkomende zaken, zoals reparaties en onderhoud, de wegenbelasting, schades en verzekeringen. Als zich problemen voordoen, wordt altijd vervangend vervoer geregeld, ook bij pech onderweg. Kosten voor onderhoud, keuringen, reparaties en het vervangen van banden zijn bij het vaste maandbedrag inbegrepen. Andere variabele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van de auto, zoals brandstofkosten, parkeerkosten, verkeersboetes en het opvragen van nieuwe kentekenbewijzen, zijn voor eigen rekening.
Aantrekkelijk voordeel
'Met Atos Privé Lease willen we medewerkers extra voordelen bieden door hen op gebied van vervoer en mobiliteit optimaal te faciliteren', zegt Peter Kersten, vice president Human Resources van Atos Benelux. 'We hebben een ruim assortiment samengesteld van auto's met een maximale kooldioxide-uitstoot van 140 gram. Dit sluit aan bij onze strategie waarin duurzaamheid voorop staat en de aanschaf van kooldioxide-zuinige auto's wordt gestimuleerd. De eerste reacties van medewerkers zijn positief. Zij beschouwen deze regeling als een aantrekkelijk voordeel.'
In 2010 was Kersten nog minder positief over de autoleaseregeling bij Atos. Toen meldde hij dat Atos de regeling ging herzien. Het bedrijf bekeek welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hadden. Er is nooit bekendgemaakt hoeveel medewerkers toen hun leaseauto zijn kwijtgeraakt. Wel werd toen al besloten om meer milieuvriendelijke auto's aan te schaffen.
Tja, zo voorkom je als toko de maandelijkse kosten voor die pool leaseautos in de leegloop met fikse resttermijn… Schuif het af op de medewerkers.
Grappig dat dit onderwerp gelijk zoveel reacties genereert. Ict’ers zijn ontzettend verwend met hun leaseregelingen, als ze het gevoel krijgen dat iemand daar aan gaat zitten, dan gaan ze meteen de boom in…
Dit soort regelingen is al een veel ouder trucje om onder de bijtelling uit te komen. Atos verdisconteerd een deel van de maandelijkse premie in de maandlonen waardoor het voor twee partijen fiscaal ‘leuker’ word. Daarnaast zal er wel degelijk sprake zijn van een ‘vergoeding’ woon werk en ritten in opdracht van.
Leuk als je ontslagen wordt. Gaat in de ontslagvergoeding (die al onder druk staat) een compensatie komen voor de ‘eigen’ auto? Lijkt me niet erg verstandig dit aan te gaan. Wat volgt: eigen laptop, eigen tablet, eigen stoel? (eigen telefoon hebben ze al).
Ofwel er is volume voordeel en dat moet dan net als hypotheekvoordelen fiscaal afgerekend worden ofwel het is er niet en waarom zou je je dan beperken tot dit aanbod? Kun je toch net zo goed zelf de particuliere leasemarkt afstruinen? Tweedehands lease bijvoorbeeld. Fiscaal afrekenen over de cataloguswaarde uit 1980. BudgetBenz, gereviseerde Porsche. Dán wordt het leuk.
En je werkgever controle geven over je privéuitgaven… Dat was toch gelijk met de slavernij afgeschaft? En wat als je in de financiële problemen komt…? Gaat Atos dan meehelpen met de schuldsanering als medeplichtige?
In feite zegt ATOS dat er speelruimte is in de salarisonderhandelingen en dat ze dat op een bepaalde manier willen aanwenden. Auto is nog steeds kennelijk een blik- en status vanger. Er zijn ongetwijfeld wel meer fiscale handigheidjes te bedenken.
uit computable….stand van zaken ATOS-2010
Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto’s aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Hoezo gratis reklame? Iedere ATOS medewerker kan bij mij niet preferente aandelen in een spaanse of griekse bank kopen, bij eventuele winst wordt deze met mij gedeeld. Zitten de werknemers met een jaarkontrakt ook vast een meerjarig huurkontrakt van de door ATOS ter beschikking gestelde kantoorruimte? Bedrijfsrisico ligt dus buiten de deur….handig.
Ik heb altijd gedacht dat computable een ict magazine was.
Wat hebben auto’s in hemelsnaam met ict te maken.
Er zijn toch wel interesantere zaken over het vak te melden.
Grappig te zien wat voor reacties dit oproept. Prive lease is een extra service die aangeboden wordt waarbij mensen tegen lagere kosten een auto kunnen leasen (geen bijtelling, lagere maandlasten). Deel van de lagere kosten is natuurlijk de benzine die je zelf betaalt, maar dit dwingt mensen tenminste om kritisch na te denken over hun, met name, prive rijgedrag. Uiteindelijk betaal je bij een normale lease auto ook alle benzine die je verrijdt, maar dat zie je niet direct zelf terug. Alle medewerkers krijgen een reiskostenvergoeding/mobiliteitsvergoeding, dus het wordt niet “afgepakt”.
Of het een interessante service is, is natuurlijk voor iedereen verschillend! Voor Atos is het zeker interessant omdat je zelf geen wagenpark in stand hoeft te houden.