Ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk heeft de CSC-oplossing voor Transmuraal Patiënten Management in productie genomen. Deze oplossing stelt St Jansdal in staat om ZorgDomein-verwijzingen van huisartsen uit de regio geautomatiseerd te verwerken. Hiermee maakt het ziekenhuis een efficiencyslag in de patiëntinschrijving, afsprakenplanning en spreekuurvoorbereiding.
Transmuraal Patiënten Management (TPM) van CSC stelt ziekenhuizen in staat om de administratieve werkdruk die wordt veroorzaakt door het toegenomen aantal transmurale (elektronische) berichten, waaronder ZorgDomein-verwijsberichten, te verlagen. Met TPM kunnen ziekenhuizen de verificatie van patiëntgegevens, de inschrijving van patiënten en de opname van verwijsbrieven in het elektronisch patiëntendossier (epd) geheel geautomatiseerd laten verlopen en de afsprakenplanning stroomlijnen.
Identiteit verifiëren
In de praktijk betekent dit dat de afspraak al klaar staat in het afsprakensysteem om direct te worden geboekt, dat de specialist voorafgaand aan het eigenlijke consult al inzicht heeft in de verwijsbrief via het epd en dat bij aankomst van de patiënt in het ziekenhuis alleen nog diens identiteit geverifieerd hoeft te worden.
'Hoeveel tijd het ons precies gaat opleveren, gaan we zien nu we in productie zijn', zegt Wytske Hummel, eindverantwoordelijk voor het afsprakenbureau en huisartscontactpersoon van ziekenhuis St Jansdal. 'Deze oplossing geeft ons in ieder geval op drie punten winst. Allereerst bij het maken van telefonische afspraken, waarbij we niet meer alles aan de patiënt hoeven te vragen omdat de patiënt- en verwijsgegevens al beschikbaar zijn. Dan bij de verwijsbrieven, die niet meer door het ondersteunend personeel hoeven te worden geprint en ingescand. En ook voor de specialisten betekent het een belangrijke stap vooruit, want die hebben de verwijsbrief van de huisarts al ruim van tevoren in het epd staan. Het grote voordeel is dat alles al achter de schermen is gecheckt. Heel veel handmatig werk, zoals het overnemen van gegevens en het printen en scannen van verwijsbrieven, wordt overbodig.'
Geautomatiseerd afhandelen
'In de afgelopen periode hebben we zo'n tienduizend verwijsberichten geautomatiseerd verwerkt om de afhandeling goed te testen en voldoende waarborgen in te bouwen', zegt Mark Sigterman, projectmanager bij CSC. 'Voor wat betreft de patiëntregistratie volgt onze oplossing de wettelijke richtlijnen qua privacy. Patiënten die nog niet bekend zijn in het ziekenhuisinformatiesysteem worden automatisch geregistreerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het BSN-nummer zoals dat is aangeleverd door de huisarts en wordt een SBV-z-controle uitgevoerd. Deze check en de daadwerkelijke inschrijving hoeven dus niet meer handmatig door het personeel van de ziekenhuisadministratie uitgevoerd te worden. Dat bespaart heel veel tijd. In de laatste test bleek dat rond de 97 procent van de verwijsberichten geheel geautomatiseerd kan worden afgehandeld.'
Met Transmuraal Patiënten Management realiseert CSC dus een oplossing voor transmurale gegevensuitwisseling die voor een verlaging van de administratieve werkdruk zorgt, de specialisten meer tijd voor het voorbereiden van hun consult geeft en de patiënten een betere en snellere dienstverlening laat ervaren.