De afdeling Opleiding en Registratie van de landelijke artsenfederatie KNMG gaat een samenwerking aan met CRM Partners en Everest voor een nieuw registratie- en accreditatiesysteem. De nieuwe oplossing is gebaseerd op de regelgedreven Business Process Management suite Aquima in combinatie met Microsoft Dynamics CRM. Deze stelt KNMG in staat om flexibel in te spelen op de voortdurend veranderende wet- en regelgeving.
In het systeem wordt geregistreerd wie in Nederland medisch specialist en profielarts is, wordt en mag blijven. Zowel harde als zachte criteria die aan een beoordeling ten grondslag liggen, worden op een intelligente wijze geautomatiseerd. Jaarlijks behandelt KNMG ruim 18.000 inschrijvings- en wijzigingsverzoeken. Deze werden voor de samenwerking handmatig verwerkt door de dertig medewerkers die de afdeling telt. Er werd gebruik gemaakt van interne systemen, waar nog veel papierwerk bij kwam kijken. Wegens veroudering en het eindigen van support op deze systemen, besloot KNMG naar een nieuwe oplossing te zoeken waarbij bewust werd afgestapt van maatwerk.
Uitzonderingsgevallen
In het nieuwe web-gebaseerde systeem worden via een strak geleid en objectief proces de opleidingsgegevens ontsloten. Dit heeft zowel voor KNMG als voor de profielartsen en medisch specialisten voordelen. Voor hen betekent dit dat zij op ieder gewenst moment hun gegevens kunnen inzien en, binnen bepaalde kaders, zelf gegevens kunnen aanpassen. Voor KNMG heeft de digitalisering in combinatie met de intelligente software als grote voordeel dat het werk een stuk soepeler gaat. De standaardverzoeken kosten de medewerkers minder tijd, waardoor de uitzonderingsgevallen meer tijd krijgen en de kwaliteit van de dienstverlening wordt verbeterd. Daarnaast maakt KNMG een professionaliseringslag op het gebied van objectiviteit en foutgevoeligheid.