De systeembeheerder is van oudsher de persoon die ervoor zorgt dat de geïnstalleerde computers van een organisatie blijven draaien. In de dagelijkse praktijk was de systeembeheerder vaak bezig met het oplossen van problemen die ontstonden op de computers. Ook maakte hij gebruikers aan en gaf rechten aan deze gebruikesr. Het laatste vonden we steeds vaker niet de taak meer van de systeembeheerder. De taken van de systeembeheerder veranderen constant.
Op het moment dat er meer in de cloud komt, des te kleiner wordt de rol van de traditionele systeembeheerder. Kleine incidenten op systemen zullen worden opgelost door de partij die de service aanbiedt en het propageren van nieuwe servers gaat steeds meer automatisch. De rol van de systeembeheerder is met de introductie van cloud computing aan verandering onderhevig.
De systeembeheerder zal keuzes moeten maken, ofwel in de cloud werken of andere taken verrichten. De systeembeheerder kan teruggaan naar hoe hij vroeger zijn werk vervulde. In mijn dagen als systeembeheerder heb ik vaak gebruikers bijgestaan in hun werk. Er waren nogal eens wat secretaresses die documenten openden in Lotus Notes, daar veranderingen in aanbrachten en daarna zonder het te weten het originele document terugstuurden. Hun aanpassingen gingen verloren.
Veel gebruikers gaan nog steeds minder goed om met de middelen die hun ter beschikking zijn gesteld. Neem bijvoorbeeld een product als Sharepoint. Gebruikers downloaden een bestand, passen het aan en vervolgens wordt het weer geupload. Niet echt handig, men kan dit veel sneller en effectiever doen als men blijft werken in Sharepoint. Het is bijvoorbeeld ook een heel goed platform dat gebruikt kan worden voor workflows. Voor een eindgebruiker gaat dat al vaak veel te ver. Er worden dan alternatieve methodes verzonnen om zogenaamd wat aan workflows te doen. Men verzint allerlei lastige documenten met process flows die slecht gecommuniceerd en daardoor niet altijd gevolgd worden. De systeembeheerder kan hier goed helpen om een workflow op te zetten. Maar niet alleen Sharepoint kan effectiever gebruikt worden. Business applicaties die configuratie beheer nodig hebben of ander technische ondersteuning, zouden weer naar de beheerder kunnen gaan.
De rol van de beheerder moet dus niet meer achter de schermen plaatsvinden, maar midden in de business. De aankomende verandering is niet alleen een verschuiving vanwege de cloud. Er wordt steeds meer en meer geautomatiseerd, waardoor de rol van de systeembeheerder verder op de achtergrond komt. Kortom de systeembeheerder, zeker in het mkb, moet proberen achter zijn desk vandaan te komen en de gebruiker ondersteunen in het gebruik van de applicaties, die steeds geadvanceerder worden. De systembeheerder moet kiezen, ofwel hij werkt in de cloud of in de crowd.
Goed verhaal, maar dit zal een aanmerkelijke aanpassing vragen van de beheerder. Communicatie is vaak niet een van de beste eigenschappen van een beheerder en iets uitleggen is ook lastig, zeker als de persoon het niet snel en direct begrijpt.
Misschien kan de beheerder beginnen met het inrichten en configureren van tools zoals sharepoint op basis van de input, samenwerking en wensen van gebruikers (klanten), zoals hierboven beschreven. Dan komen we al een stuk verder.
Gebaseerd op dit artikel zou ik van onze beheerder verwachten moeten dat hij voldoende kennis van SharePoint heeft om deze omgeving volgens onze businessprocessen in te kunnen richten, onze CRM (toevallig in de Cloud) goed onder de knie hebben om verschillende (business)processen daarin op te zetten en te beheren, onze DMS-oplossing en architectuur goed beheersen om aan de behoefte van de betreffende afdeling te kunnen voldoen etc etc. Deze naast andere primaire zaken zoals het beheersen en optimaliseren van de desktopomgeving om deze vervolgens met provider A, B, C, D in de Cloud te laten communiceren en nog veel andere zaken.
Is dit terecht? Houd iemand er rekening mee dat het beheersen van een SharePoint omgeving om deze goed in te richten een vak apart is? Weet iemand dat het inrichten en onderhouden van een CRM oplossing veel kennis vereist? En hoeveel kennis en ervaring moet je hebben om de DMS-omgeving (in de Cloud) goed aan te kunnen passen zoals de afdelingen het willen? En nog xxx andere applicaties.
De applicaties zijn niet meer zo eenvoudig als vroeger. Ik denk dat ik niet van ons beheerder verwachten mag dat hij al deze complexe applicaties (ook aangeboden vanuit Cloud) perfect moet kennen zodat hij de eisen/wensen vanuit gebruikersorganisatie en business vertalen kan naar deze (aangeboden)diensten, daar heb je een SharePoint of DMS of CRM specialist voor.
Als we dit vergeten dan hebben we snel een applicatieoerwoud!