De Nederlandse open source cms-leverancier Hippo verwacht dit jaar een omzetstijging van minimaal 25 procent. In 2011 zag de leverancier van Hippo CMS en Hippo Portal al zijn omzet met zo'n 20 procent groeien tot de hoogste omzet ooit. Hoe hoog de omzet precies is, wil het bedrijf niet prijsgeven. Wel dat het tussen de vijf en tien miljoen euro ligt. Hippo stelt dat de investeringen in productinnovatie, organisatieversterking en het internationale partnernetwerk hun vruchten beginnen af te werpen.
Volgens een woordvoerster van Hippo ondervindt de open source markt weinig last van de recessie. Hippo zelf trok de opgaande lijn van 2011 in het eerste kwartaal van 2012 stevig door. In deze periode groeide de omzet met zo'n 75 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011. Verwacht wordt dat de omzet van Hippo dit jaar met minstens 25 procent zal stijgen tot een nieuw record. Hippo wil echter niets kwijt over de winstverwachting. Om de groei op te vangen nam Hippo in het eerste kwartaal van 2012 vijftien nieuwe medewerkers aan.
Het Amsterdamse bedrijf ziet bij overheden in binnen- en buitenland een groeiende vraag naar open source producten. In Nederland zijn bijvoorbeeld de rijksoverheid, de waterschappen en de politie afnemer van de software. Maar ook in het bedrijfleven neemt het gebruik van Hippo toe. Bekende klantnamen zijn Autodesk, Danone, Graydon en Thomson Reuters. 'De pijplijn in met name de Verenigde Staten is goed gevuld', aldus de zegsvrouw.
Investeringen
Hippo bedient zo'n 250 klanten. Het behaalt zo'n 85 procent van de omzet in Europa en 15 procent in de Verenigde Staten. Er werken ruim zeventig man bij de cms-leverancier, waarvan een klein tiental in de VS. Twaalf Hippo-ontwikkelaars zijn officiële 'committers' binnen de Apache Software Foundation.
Jeroen Verberg, algemeen directeur van Hippo, zegt dat er in 2008 en 2009 volop is geïnvesteerd in volledig herbouwen van het product, het opzetten van busines units en het aanbrengen van een managementlaag in het bedrijf. Daarnaast heeft het bedrijf zijn partnernetwerk uitgebreid, waardoor het nu wereldwijd partners heeft in ruim twintig landen. Volgens Verberg werpt deze focus op groei inmiddels zijn vruchten af. Hij meldt dat Hippo momenteel qua budget en personeelsaanname aan het investeren is in productmarketing en verkoop.