Zes Utrechtse gemeenten voegen per 1 juli 2012 hun ict-diensten samen tot één regionale sociale dienst: RID Utrecht (Regionale ICT-Dienst Utrecht). Het gaat om de gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede, en de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug. De RID Utrecht is voorlopig gevestigd in Soesterberg en verhuist volgend jaar naar Doorn.
Directeur Douwe Woudstra heeft als kwartiermaker, samen met medewerkers van de deelnemende organisaties, de RID Utrecht in enkele maanden opgebouwd. De meeste medewerkers van de RID Utrecht zijn doorgestroomd vanuit functies bij de gemeenten en de sociale dienst. De organisatie begint met het overnemen van de bestaande systemen en zal de ict stapsgewijs verder ontwikkelen.
Bij de samenwerkende organisaties werken in totaal achttienhonderd medewerkers. De ict-systemen waarmee zij werken worden steeds complexer en de dienstverlening aan de inwoners wordt daarvan steeds meer afhankelijk. Samenwerking maakt de systemen van de deelnemende organisaties minder kwetsbaar. Daardoor kunnen de organisaties hun dienstverlening verbeteren.
Gezamenlijke ict is bovendien goedkoper en beter. Veelal kunnen problemen op afstand worden opgelost. De medewerkers van de RID Utrecht werken in een interessante professionele omgeving, waarin zij opgedane kennis en ervaring delen. Dat komt de kwaliteit van hun werk ten goede. Oplossingen voor complexe ict-vraagstukken worden haalbaar zonder het inhuren van externen.
Kijk dit soort initiatieven juig ik toe. Wat mij betreft de hele gemeente automatisering landelijk organiseren, maar wel op organische wijze (dit soort initiatieven). Het bespaart bakken met geld en efficiency.
Goed iniatief! En ik sluit me helemaal aan bij Atilla.
Nu maar hopen dat het een succes gaat worden en dat meerdere gemeentes het licht gaan zien.
Klinkt mooi en misschien is het dat ook wel. De ervaring leert wel dat waar overheden samenwerken om gezamenlijk “standaard” ICT systemen te ontwikkelen (en onderhouden), dat de requirements de pan uit rijzen, waardoor de projecten te laat, te duur en uiteindelijk vaak toch maar niet worden opgeleverd. Ik ben erg benieuwd hoe de RID tevredenheid onder de gemeentelijke gebruikers denkt te borgen zonder in complexiteit te vervallen. Voorlopig houd ik het juichen nog even voor me. Desalniettemin: veel succes!
Mooi initiatief, maar de ambities zullen hoog zijn en de vraag is of alles wat wordt beweert echt gehaald gaat worden en op welke termijn.
Goedkoper en beter zijn uitdrukken die tegenover elkaar staan in overheids land en datzelfde heb ik al bij een organisatie met 1800 medewerkers. Ongetwijfeld zal het nog jaren duren voordat systemen zijn geïntegreerd. Opgedane kennis en ervaring in eigen gemeenten en de aanwezige applicaties aldaar hebben vooralsnog weinig synergie voor medewerkers en ik denk dat de inhuur van externen gewoon doorgaat….
Kortom, ambitieus project, fusie van verschillende culturen, ambtenaren en ICT. Dit is geen trackrecord voor succes. De kwartiermaker heel veel succes gewenst.
Jammer dat Veenendaal niet meedoet.