Ict-dienstverlener Unisys heeft samen met partner Textkernel zestien miljoen aktes van het Kadaster gedigitaliseerd, nagelezen en gecontroleerd op de aanwezigheid van erfdienstbaarheden. Deze miljoenen eigendomsaktes zijn sinds 1950 aangeleverd bij het Kadaster en waren niet eerder gedigitaliseerd.
In 2007 heeft het Kadaster een aanbesteding gedaan voor het digitaliseren, lezen en controleren van de akten op erfdienstbaarheden. Reden tot aanbesteden was dat het handmatige onderzoeken van erfdienstbaarheden tijdrovend en duur is. Het Kadaster was op zoek naar een partner die de benodigde techniek in huis had en het risico kon nemen om de opdracht op basis van een prestatiecontract uit te voeren. Unisys kwam uiteindelijk met de slimste en beste oplossing om met geautomatiseerde tekstherkenning en tekstinterpretatie de opdracht uit te voeren.
Nauwkeurigheid
De benodigde hoge nauwkeurigheid die zekerheid moet geven dat alle bij het Kadaster ingeschreven erfdienstbaarheden gevonden werden is een grote uitdaging. Het bleek dat het automatisch in kaart brengen van de erfdienstbaarheden met een zekerheid van 99,5 procent niet haalbaar was. Unisys is daarom begonnen met een tekstherkenningsoperatie waarmee met 99,5 procent zekerheid aangegeven kon worden dat er géén erfdienstbaarheid in de akte was opgenomen.
Dit bleek in ongeveer 47 procent van alle akten het geval te zijn. De overige 53 procent van alle akten zijn daarna met behulp van slimme automatisering en menselijke inzet ‘handmatig' gelezen. Uiteindelijk hebben steekproeven uitgewezen dat met deze aanpak de gewenste nauwkeurigheid is behaald.
Besparing van miljoenen
'Het contract dat Unisys en het Kadaster gesloten hebben is uniek voor een overheidsaanbesteding', zegt Fred Feijen, account executive bij Unisys. '70 procent van de vergoeding werd namelijk op basis van productieprestatie afgerekend. Voor elke gedigitaliseerde akte en gevonden erfdienstbaarheid stond een vergoeding. Het risico voor het resultaat lag bij ons. Hoe beter de prestatie, hoe meer Unisys kon verdienen. Hiermee heeft Unisys het risico genomen dat men niet uit de investeringskosten zou komen op het moment dat de techniek onvoldoende zou blijken te werken. Wij zijn verheugd dat het eindresultaat voor zowel Unisys als het Kadaster positief heeft uitgepakt en wij miljoenen hebben kunnen besparen.'
Door de aanpak van Unisys kon de opdracht binnen de gestelde termijn van drie jaar worden afgerond. De kosten voor tekstherkenning en het lezen van de akten bedroegen grofweg twaalf miljoen euro. Dit was binnen het gestelde budget. Wanneer deze opdracht op de traditionele manier, zonder tekstherkenning was uitgevoerd zouden de leeskosten (circa zes miljoen euro) ongeveer vier keer zoveel zijn geweest. Nu de bestaande en nieuwe erfdienstbaarheden allemaal gedigitaliseerd zijn, bespaart het Kadaster ook in de toekomst veel geld en tijd. Handmatige onderzoeken zijn immers niet meer nodig.
“Nu de bestaande en nieuwe erfdienstbaarheden allemaal gedigitaliseerd zijn, bespaart het Kadaster ook in de toekomst veel geld en tijd. Handmatige onderzoeken zijn immers niet meer nodig.”
Wel op voorwaarde dat e.e.a. net zo goed georganiseerd is als toen alles nog op papier was. Als alles op papier goed is ingedeeld in de kasten, moet je je gewenste document zo kunnen pakken. En dan krijgt men ook nog een beetje beweging, i.p.v. de hele dag achter een schermpje te zitten turen.
Maar uiteraard kan je hier inderdaad tijd mee besparen. De weefmachine heeft het ook gewonnen van handmatig weven.
@m, het idee dat alles op papier moet, is een drogreden van bewijsbaarheid. Omdat er een handtekening op staat? Of een stempel. Dat zegt toch helemaal niets. Is net zo (on)veilig als een ge-encrypt en digitaal ondertekend digitaal document.
@m, document pakken? lopen, de burger kan nu zelf zijn documenten bij het kadaster inzien, daar zijn helemaal geen mensen dan meer voor nodig
Het bespaart bakken met geld. Goed gedaan van het Kadaster en Unisys.