DigiD 4t feest! luidde de uitnodiging in de Haagse Lobby aan het Spui 68 die ik onlangs ontving ter gelegenheid van de succesvolle oplevering van DigiD 4.1. Met recht een ‘feestje’ waard!
Met de realisatie van DigiD 4.1 kunnen ruim 9 miljoen Nederlanders gecontroleerd toegang krijgen tot meer dan 800 digitale overheidsdiensten en bovenal ook tot een groeiend aantal diensten van private partijen en instellingen. Zorgverzekeraars bijvoorbeeld hanteren DigiD steeds meer om ‘het beheer’ van de zorgverzekering bij de zorgcliënten te laten. Zij kunnen hun polis zelf inzien en beheren en daarmee bijvoorbeeld de hoogte van het resterende eigen risico en de status van ingediende declaraties inzien of wijzigingen doorgeven. En ook zijn er diverse zorginstellingen en ziekenhuizen die middels DigiD hun zorgcliënt toegang geven tot bijvoorbeeld hun patiëntendossier.
Meer ruimte voor burgers
Het past bij de veranderende eisen van de maatschappij, waarbij het werkterrein van de overheid over wat zij doet en vooral ook hoe zij het doet, om een aanpassing vraagt. Demissionair minister Liesbeth Spies van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die het DigiD 4t feest! opluisterde met een felicitatie speech en de officiële opening deed, bevestigde dit onlangs nog in een interview in het magazine GOV, waarin zij aangaf: 'De overheid staat op een draaipunt, mogelijk zelfs een trendbreuk. We moeten naar een situatie toe waarmee we burgers meer aanspreken. Het gaat om vertrouwen en duidelijk maken wie waar van is, neem de burger serieus en durf ook los te laten. Dat vraagt om een andere politieke cultuur, die is nu risicomijdend. Laat meer aan de samenleving over. We hebben het dan bijvoorbeeld over ruimte geven, aan burgers.'
Het nieuwe DigiD 4.1, uitgevoerd in de Rijkshuisstijl, biedt die ruimte aan burgers omdat het erin voorziet dat er veilig wordt omgegaan met zijn of haar gegevens en tegelijkertijd wordt gefaciliteerd dat informatie en diensten overal en altijd beschikbaar zijn en de burger zelf kan bepalen wat er met die informatie gebeurt. Er zijn in de nieuwe versie, DigiD bestaat sinds 2005, een aantal veranderingen doorgevoerd, waaronder de mogelijkheid voor gebruikers om instellingen te wijzigen, nieuwe functies voor hun DigiD te activeren en hun gebruikershistorie in te zien. Voor blinden en slechtzienden is er bovendien de functionaliteit voor gesproken sms-berichten toegevoegd. Het voordeel van DigiD is dat burgers niet voor elke overheidsdienst een aparte inlogcode hoeven te onthouden, maar met hun DigiD overal terecht kunnen. Bovendien is DigiD gekoppeld aan het burgerservicenummer. Hiermee kunnen organisaties die DigiD gebruiken de juiste gegevens uit hun administratie halen, zodat burgers niet meer opnieuw deze gegevens zoals een naam of adres hoeven op te geven. Daarmee geeft DigiD 4.1 ook invulling aan een aantal doelstellingen van de overheid op het vlak van betere dienstverlening aan de burgers, minder administratieve lasten en de verbetering van informatiegebruik door middel van de inzet van ict en bovenal een meer effectieve, efficiëntere en daarmee meer doelmatig werkende overheid.
Spies zei tijdens het DigiD 4t feest! het volgende daarover: 'De cijfers laten zien dat Nederlanders dat waarderen. Meer dan negen miljoen gebruikers! Dat is haast iedereen boven de tienerleeftijd. En vorig jaar 53 miljoen authenticaties – zoals ze dat bij DigiD noemen – en dit jaar ongetwijfeld miljoenen meer. En het systeem kan het aan. In april – als de aangifte van de inkomstenbelasting de deur uit moet – zijn er vijftien miljoen transacties verwerkt met een piek van achthonderdduizend per dag. DigiD is – met andere woorden – een stevig systeem.'