Ongeveer een kwart van de zakelijke gebruikers heeft een telefoontoestel op zijn bureau staan dat is aangesloten op een Avaya-bedrijfstelefooncentrale. Daarmee heeft Avaya de grootste installed base in de Nederlandse zakelijke markt. Dit blijkt uit analyse van onderzoeksbureau Computer Profile op basis van interviews met ruim vijfduizend Nederlandse bedrijfsvestigingen met ten minste vijftig medewerkers uit de publieke en commerciële sector.
Branches waar Avaya bovengemiddeld scoort zijn de zorgsector, de handelssector en de transportsector. Uitschieter naar beneden is het onderwijs waar nauwelijks Avaya-aansluitingen worden aangetroffen. Naast Avaya kennen nog vier andere leveranciers een aandeel boven de 10 procent in het totaal aantal aansluitingen. Het betreft KPN, Siemens, Aastra en Alcatel-Lucent. Mitel volgt hier kort achter met een aandeel van 9 procent van het totaal aantal zakelijke aansluitingen.
Omdat KPN zelf niets fabriceert lijkt het een vreemde eend in de PABX-vijver. In de loop der jaren is door KPN echter een grote hoeveelheid PABX-systemen van andere leveranciers onder eigen vlag op de markt gebracht. De eindgebruiker kan daarbij niet of niet direct zien van welke fabrikant het systeem afkomstig is. Het huidige portfolio van KPN bevat onder andere systemen afkomstig van Alcatel-Lucent, MDS en Mitel. In het verleden zijn ook systemen van Ericsson, NEC-Phillips en Nortel geleverd. Ook deze systemen zijn voor een deel nog steeds in gebruik bij de geïnventariseerde Nederlandse bedrijfsvestigingen. Het weergegeven aandeel van 15 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan de eerder genoemde fabrikanten.
Leeftijd van PABX
Voor de in kaart gebrachte bedrijfstelefooncentrales is ook gevraagd naar het jaar van ingebruikname. Dan blijkt dat een deel van de telefooncentrales erg lang in gebruik wordt gehouden. Meer dan 40 procent van de systemen is ouder dan zeven jaar. Iets meer dan 10 procent van de telefooncentrales is zelfs ouder dan twaalf jaar.
Aan de hand van het installatiejaar kan ook een gemiddelde leeftijd worden becijferd. Voor de bedrijfstelefooncentrales waarvan de installatiedatum in kaart is gebracht, komt een gemiddelde leeftijd van 6,5 jaar naar voren. In de zorgsector en de industrie is de vervangingscyclus het langst. Binnen deze branches ligt de gemiddelde leeftijd het hoogst met respectievelijk 7,5 en 7,1 jaar.
Leeftijd per fabrikant
De gemiddeld leeftijd kan ook worden berekend per fabrikant. Dan blijkt dat de oudste systemen die nu nog gebruikt worden in de zakelijke markt afkomstig zijn van Philips, Tadicom en KPN. Philips heeft zich enkele jaren geleden teruggetrokken van de PABX-markt. In 2006 werd het Business Communications-onderdeel nog in de joint venture met NEC ondergebracht, maar vanaf 2010 heeft Philips het belang in deze joint venture overgedragen aan NEC, waarmee de terugtrekking compleet was. De gemiddelde leeftijd van de systemen van KPN en Aastra wordt omhoog gehaald door de nog in gebruik zijnde Ericsson-telefooncentrales. In 2008 is het onderdeel van Ericsson dat telefooncentrales voor zakelijke eindgebruikers maakte overgenomen door Aastra. Zoals eerder vermeld heeft ook KPN in het verleden systemen van Ericsson geleverd.
Leveranciers met de gemiddeld laagste leeftijd, dus met een relatief hoog aandeel recente installaties, zijn Cisco, Mitel en NEC. Swyx duikt nog slechts een beperkt aantal keer op. Het betreft dan wel telkens relatief jonge systemen.
Ontwikkeling aantal locaties
Wordt de capaciteit van de telefooncentrale (aantal poorten) buiten beschouwing gelaten, maar wordt enkel naar het aantal bedrijfsvestigingen gekeken dat een bepaald merk telefooncentrale in gebruik heeft, dan ontstaat een iets ander beeld. Zowel PABX-systemen van Siemens als Avaya komen in juni 2012 naar voren bij 18 procent van de bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
Voor Siemens is in de afgelopen drie jaar een daling in het aantal locaties zichtbaar. Ook het percentage bedrijfslocaties dat een ‘KPN'-PABX gebruikt is aan het afnemen. Alcatel-Lucent en Mitel komen bij een toenemend aantal bedrijfsvestigingen terug.
Verschil tussen locaties
In het gebruik van de verschillende bedrijfstelefooncentrales is een duidelijk verschil tussen de kleinere bedrijfsvestigingen en de grote locaties. Zo neemt het percentage locaties met Avaya toe van 15 procent bij locaties met vijftig tot honderd werknemers tot 26 procent bij de grootste locaties. Ook Aastra laat deze lijn zien, oplopend van 5 procent tot 21 procent. Siemens laat het tegenovergestelde zien, veel gebruikers bij de kleinere locaties en een afnemend percentage gebruikers bij het stijgen van de locatieomvang. Voor KPN geldt dat het in de verschillende werknemersklassen vrijwel even sterk is vertegenwoordigd. Ook Alcatel-Lucent toont deze redelijk vlakke lijn.
Wat een briljant onderzoek…. inmiddels is meer dan 75% van de systemen VoIP en worden PABX systemen niet of nauwelijks meer verkocht.
Dan nog de relevantie van het onderzoek: de laatste 4 jaren worden er nauwelijks nog PABX systemen verkocht.
Het zou goed zijn als de sponsor van het onderzoek vermeld wordt, dat scheelt weer reverse engineering.
Beste Maarten,
De meeste PABX’en zoals die van Avaya zijn tegenwoordig op VOIP gebaseerd. Je opmerking is dan ook niet helemaal correct. Er worden weldegelijk nog PABX’en verkocht, alleen nu met de onderliggende VOIP techniek. Wél zie je nu verschuivingen richting hosted voip, waarbij de intelligentie niet persé meer bij de afnemer ligt.
Beste Maarten,
In reactie op je opmerking over de sponsor van het PABX artikel.
Computer Profile is een onafhankelijke leverancier van informatie voor de IT en Telecommunicatie sector in de Benelux. We zijn eigenaar van een database met hierin opgenomen de top 30.000 Benelux bedrijven en publieke instellingen.Op jaarbasis voeren we circa 200.000 uitgaande gesprekken om de algemene en ICT kenmerken van deze bedrijven in kaart te brengen.
De PABX analyse zoals gepresenteerd is een extractie uit deze gesprekken die we voeren met ICT verantwoordelijke functionarissen.
Je bent altijd van harte uitgenodigd om een keer langs te komen om ons proces van dichtbij mee te maken.
Met vriendelijke groet,
Erik van Gurp
Leuk verhaal ,, laat ze eens 10 referentie,s noemen die ze hebben gewonnen in de zorg dit jaar .
Aansprekende projecten wacht in spanning af .
@Frank,
een pabx is een tdm systeem, en die zijn zelfs bij Avaya al 5 jaar out of date. Hooguit is er voor een paar klanten een VoIP extensie op een tdm, dus pabx systeem verkocht. PABX’en zijn niet op VoIP Basis verkocht, wellicht taaltechnisch correct, maar dat is ook het enige. PABX systemen hebben TDM als basis, VoIP, U raad het al…. IP als basis
@Erik,
met genoegen kom ik een keer langs, maar ten aanzien van het onderzoeksresultaat, PABX systemen worden de laatste 5 jaar niet of nauwelijks meer verkocht. TDM (Time Division Multiplex), de basis van de PABX dus is out, eigenlijk al museaal, IP is al jaren in. Hiermee is dan ook de relevantie van het onderzoek 0,x helaas. bedoelde je te schrijven dat PABX=VoIP, dan zegt het iets over de kwaliteit van het onderzoek,…., dan ook nog een met alle gevolgen van dien voor de uitkomsten.
Wellicht misschien nog een aandachtspuntje, producenten en leveranciers worden in het verhaal door elkaar gehaald….
Beste Maarten,
beetje flauw semantisch spelletje. Een PABX is in de volksmond gewoon een bedrijfstelefoniecentrale en daar gaat dit artikel over. Onderliggende techniek boeit weinig voor aardse gebruikers. Toen TDM, nu VOIP, later NP (new protocol). VOIP is dan overigens ook een te brede term voor de diversiteit aan telefonieoplossingen. Dan nog wat, PABX over ATM, Framerelay, etc. werd ook nooit gezegd, zullen we binnenkort ook niet meer met producten doen, want ja, alles is nu ip, ja, dat weten we nu wel.
Hou er rekening mee dat KPN inmiddels ook Avaya VoIP systemen verkoopt. Dus het voert niet alleen de merken die hier in dit artikel genoemd worden.
Beste Maarten,
Ik kan mij ook niet helemaal vinden in bovenstaand artikel,zeker niet als het om klanten in de zorg gaat. Wel zie ik migraties bij ziekenhuizen. Maar, Maarten vroeger was jij de schrik van elke telecomleverancier met je telecommunicatie ‘Almanak’.
Is het niet weer eens tijd dat jij zelf wat op papier zet.
Commentaar geven is goed, maar zelf schrijven lijkt mij beter,dan heeft iedereen er wat aan. Want, visie kan jou zeker niet ontzegd worden!
Verwarrend artikel, met een gekleurde uitkomst?
PABX is dood en de installed base is tanende.
Voip is de opvolgende technologie en dit is geen PABX. Met name de kreten Poorten en Locaties zijn old-skool.
Een voice poort is tegenwoordig een LAN switch poort en de locatie is niet meer belangrijk.
Ik zou de vragen van dit onderzoek wel eens willen zien en aan wie die vragen zijn gesteld.