De omvangrijke stroomstoring in Nieuwegein door blikseminslag treft een aantal ondernemingen in de ict-rijke gemeente. Storageleverancier EMC, softwarebouwer PinkRoccade Healthcare en telecomtoeleverancier Avaya vroegen hun medewerkers vanuit huis te werken te blijven. Bij Ordina, CA, Ciber en IT-Staffing werd gewoon gewerkt, licht en verwarming functioneerden normaal.
Om kwart voor acht kreeg country manager technology solutions Hans Timmerman van EMC een e-mail met het bericht dat het EMC-kantoor aan de Edisonbaan door het uitvallen van de elektriciteit gesloten zou blijven. 'Gelukkig doen wij al veel aan thuiswerken', zegt hij. Het verkoopkantoor heeft zijn crm-software in de cloud, bij Salesforce.com, op het kantoor draaien geen locale applicaties. 'Wij zijn als kantoor volledig gevirtualiseerd, in het kader van Drink your own champagne', zegt Timmerman. 'Het moet natuurlijk geen weken duren, maar een paar dagen geen elektriciteit is voor ons geen probleem.'
Enkele deuren verder, bij PinkRoccade Healthcare ging de toegangsdeur vanochtend niet open, vertelt directeur Tom Hafkamp. 'Alles ligt eruit, ook het netwerk. Gelukkig hebben wij er geen bedrijfskritische applicaties draaien. Wij hebben vanochtend direct het protocol erbij gepakt en gekeken wat wij moesten afblazen. Gelukkig is het vrijdag: geen bezoeken van klanten en geen trainingen.' Het personeel werkt vanuit huis, of de vestigingen in Apeldoorn of Den Bosch.
Bij telecomtoeleverancier Avaya aan de Marconibaan meldt een voicemail dat het kantoor gesloten is. 'We zijn op vele andere manieren bereikbaar en iedereen kan gewoon zijn werk doen. De Avaya-centrale functioneert uitstekend, vandaar dat de voicemail van de receptie het doet', vertelt Channel-directeur Melvin Harmsen van Avaya Nederland. 'Vanuit huis en elke andere plek met internettoegang kunnen alle Avaya-medewerkers probleemloos via VPN toegang krijgen tot onze datacenters, en dus tot e-mail en inter/intranet en unified communication clients. Via One-X mobile zijn alle medewerkers ook bereikbaar onder hun kantoornummer, ook nu ze fysiek niet op kantoor zijn.'
UPS
Het datacenter van BT dat de dag voor de blikseminslag nog feestelijk werd geopend heeft niet te kampen gehad met stroomuitval. 'We hebben wel wat fluctuaties gemerkt in het elektriciteitsnet, maar die zijn opgevangen door de UP-systemen. De noodaggregaten zijn niet aangeslagen', vertelt woordvoerder Dennis Doodeman van BT.
Bij Ordina, CA, Ciber en IT-Staffing werd gewoon gewerkt. Licht, verwarming en koffieautomaten functioneerden normaal. 'Collega's belden vanochtend omdat zij hoopten op een dagje thuis', vertelt een telefoniste van Ordina. 'Dat ging dus mooi niet door.' Het kantoor van Ordina, op een zichtlocatie langs de A12, ligt aan de buitenrand van de gemeente.
Transformatorhuisje
De stroomstoring ontstond op donderdagavond 21 juni 2012 door blikseminslagen in twee transformatorhuisjes. Zo'n 17.000 adressen in Nieuwegein zitten volgens netbeheerder Stedin zonder stroom. Het bedrijf verwacht binnen een dag een groot deel van de storing op te kunnen lossen. Eerder werd gesteld dat de storing wel twee tot drie dagen zou kunnen aanhouden.
Hopelijk gaat dit een eye-opener voor velen zijn. Het onderbrengen van je applicaties in de Cloud en flexibele werkplekken (VDI)kan een hoop ellende voorkomen. En biedt je in dit soort scenario’s de gevraagde flexibiliteit
Redundantie op gebied van stroom, netwerk en infrastructuur is belangrijker belang als menigeen denkt.
De stroom voorziening was redundant, er waren 2 transformatorhuisjes. De kans dat beiden op hetzelfde tijdstip worden getroffen is klein, maar bestaat wel.
Dit soort storingen zijn zeldzaam en je kunt als bedrijf besluiten daar maatregelen in de vorm van noodaggregaten of een aansluiting op een 2e elektriciteitprovider of anderszins. Dan kun je doorwerken. Je kunt ook terug naar de (in dit geval uitwijk) thuiswerkplek, als je datacenter tenminste is blijven doordraaien:-).
Ben benieuwd of er nog iets gaat worden herzien in de voorzieningen van Nieuwgein als gevolg van de storing
@ Ruud,
maar als je zelf zonder stroom staat helpt de cloud ook niet……
Kortom stroomvoorziening is een cruciaal onderdeel van een (communicatie-)infrastructuur. Net zoals afscherming tegen “kromme voltjes” en andere ongewenste spanning, aarding, kwaliteit van de montage, onderhoudbaarheid, …., .
@ Maarten,
Ik denk dat mijn eerste reactie misschien niet geheel duidelijk was. Dus hierbij een kleine toevoeging.
Als je je bedrijfskritische applicaties in de Cloud onderbrengt en ook nog eens zorgt dat je over een flexibele werkplek beschikt zijn dit soort zaken gemakkelijker af te vangen.
Zie reactie van Hans Timmerman:
“Gelukkig doen wij al veel aan thuiswerken’, zegt hij. Het verkoopkantoor heeft zijn crm-software in de cloud, bij Salesforce.com, op het kantoor draaien geen locale applicaties. ‘Wij zijn als kantoor volledig gevirtualiseerd, in het kader van Drink your own champagne’, zegt Timmerman”
@ Willem:
Het is in Nederland niet mogelijk (verboden) om aangesloten te zijn op 2 elektriciteitproviders. Dat is bijvoorbeeld een van de weinige beperkingen waar Nederlandse datacenters mee kampen.
Maar gelukkig voor deze organisaties hadden zij applicaties al extern draaien en kon men thuis verder werken. Zo merk je meteen hoe een stukje flexibiliteit zich terug kan verdienen.
@ruud jammer als je cloud provider in nieuwegein zit …, of als je isp het begeeft ref: vodafone eerder dit jaar.
@overig inderdaad de juiste voorzieningen treffen kan ellende beperken. helaas voor mkb is dat veel ingrijpender dan grotere bedrijven. laten die nu ook in nieuwegein zitten. zelf val ik ook in die categorie. zo maar een werkdag naar de knoppen.. dat valt vind ik niemand te verwijten: heet ondernemersrisico, maar het moet niet te vaak gebeuren. Nieuwegein heeft daarbij wel een slechte reputatie.
@ Ruud,
vandaag 30/6, uit het nieuws:
Foto-applicatie Instagram is offline door een stroomstoring bij de clouddienst van Amazon. De storing is het gevolg van een grote storm in de Amerikaanse staat North Virginia.
het is maar een fun-applicatie, maar toch wolkje aan de horizon?
@ Maarten,
Ik zeg ook niet dat Cloud de perfecte oplossing voor allesis. Alleen kan het wel het 1 en ander makkelijker maken.
Je kan er voor kiezen dat je Cloud redundant is. Meerdere DC’s in meerdere landen bijvoorbeeld. En via het internet beschikbaar is.
Hier vang je al 99.99% vang de problemen mee af.
@Ruud,
ik zie zeker de voordelen maar soms helaas de nadelen van de cloud, ik vond de Instagram coïncidentie eigenlijk aardig, daarnaast om dat IP-connectie steeds meer essentieel wordt om te kunnen werken en ook om van “vrije” tijd te genieten worden netwerken en de opslag centra inc. hun voeding, de hele keten dus: belangrijker. Vandaar elders die variant van me over IP ipv data opslag, daar kom ik nog wat uitgebreider op terug