De jaarlijkse lijst van veertig grootste ict-dienstverleners vormt de basis voor een groot onderzoek onder Computable-lezers naar het imago en de prestaties van de verschillende ict-dienstverleners. Het onderzoek wordt gedaan onder ict-beslissers uit het abonneebestand van Computable Magazine en de Computable.nl-nieuwsbrief. In 2012 deden 2409 mensen mee aan het onderzoek.
Op Beheer scoort de nummer één uit de top veertig, HP, het hoogst. Vorig jaar moest het bedrijf het nog doen met een derde plek en stond Microsoft op nummer één. Microsoft komt dit jaar echter niet eens voor in de top vijf. Ook wat betreft Business Intelligence is het bedrijf zijn eerste plek kwijt. In 2012 komt IBM op dat deelsegment als beste uit de bus. Wel wordt Microsoft dit jaar geroemd op het gebied van Cloud Computing, Virtualisatie en ERP en prolongeert het zijn titel als beste CRM-dienstverlener.
Nieuwkomer Quint Wellington Redwood – hekkensluiter in de top veertig – scoort het beste binnen het deelgebied Outsourcing. Vorig jaar nam het uit de top veertig gevallen onderzoeksbureau Gartner deze plek nog in.
Op het topic Development scoort VX Company in 2012 het beste met een ruime 8. In 2011 moest de dienstverlener uit Baarn nog genoegen nemen met een derde plek. Het stoot Info Support hiermee van zijn plek, dit bedrijf zakt één plaatsje alhoewel het een beter rapportcijfer krijgt dan in 2011, een 7,67 tegenover een 7,43.
Zowel op het gebied van Infrastructuur als Netwerken moet Surfnet zijn eerste plek van 2011 afstaan aan Vosko. De koppositie binnen het topic Internet blijft echter in handen van de op het onderwijs gerichte dienstverlener. Microsoft behoudt zijn tweede plek op dit gebied, alleen de nummer drie en vier wisselen van plek ten opzichte van 2011. KPN Corporate Market, dat in 2011 nog op plaats vier stond, neemt de nummer drie positie over van Capgemini.
Onderzoek
Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction. Onderdeel van onderzoek zijn vragen naar de ervaringen met specifieke ict-dienstverleners en verschillende ict-deelsegmenten. Bedrijven worden beoordeeld op zeven criteria: kennis, prijs, kwaliteit, betrouwbaarheid, nakomen van tijdsplanning, binnen budget blijven en communicatie met klanten. Respondenten kunnen enkel beoordelingen geven aan dienstverleners waarmee ze in de afgelopen twaalf maanden ervaring hebben opgedaan. Ze kunnen niet hun eigen organisatie beoordelen. De beoordeling gebeurt aan de hand van een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend).
Lees meer over de aanpak van het onderzoek voor de Computable ICT Services Guide 2012.
RAPPORTCIJFERS