Anno 2012 worden ictwerkgevers en werknemers geregeld opgeschrikt door ontslagen. Het kan iedereen overkomen. Leuk is het niet, maar vaak leidt samenwerking tot een flinke verzachting van de klap. Ik beschrijf in een drieluik drie perspectieven en ik licht er enkele situaties uit: Die van de werkgever, die van de werknemer en die van de volgende werkgever. Er is véél meer over te zeggen; in dit drieluik wil ik het compact houden. Deel drie belicht de nieuwe werkgever.
Er is bij werkgevers schroom om mensen aan te nemen die een ontslagzaak achter de rug hebben. Begrijpelijk. Meestal wordt die schroom niet uitgesproken, maar het gaat bijvoorbeeld om de volgende onzekerheden:
– 'Dit klinkt niet als succesverhaal'
– 'Het zal wel aan jou liggen'
– 'Wat heb je er aan over gehouden?'
Een ontslagzaak kan echter iedereen overkomen. Dat maakt een sollicitant inderdaad niet vrolijk, weinig verrassend, doch dit is tijdgebonden: Géén vaste eigenschap. De nare ervaring en soms trauma's van een ontslagzaak zijn echter wel overkomelijk. Bovendien: Soms levert het werken bij een werkgever zelfs zonder ontslagdreiging al afbreuk aan de motivatie op en is het ontslag een verademing!
Kijk eens naar de toekomst van de sollicitant, in plaats van alleen naar het verleden. Bij een betere werkgever (c.q. leiding gevende) zoals u hopelijk bent, leven medewerkers vaak weer op. Met hulp van een coach zijn veel ervaringen ook 'uit te deuken' en in leerervaringen om te zetten.
Ik heb vele sollicitanten met een 'mentale deuk' kunnen helpen om weer in een prettige werkroutine te komen. Als werkgever is met de sollicitant zelfs af te spreken hoe de kosten hiervan worden toegerekend. Het resultaat is in de regel een medewerker die extra goed gemotiveerd en loyaal is.
Als extra bevestiging of in het geval van onduidelijkheden is een assessment een prima oplossing. Geregeld blijken de echte kwaliteiten van een externe kandidaat anders te zijn dan verwacht, soms ten negatieve, soms ten positieve. Belangrijker is dat er een handvat ontstaat om richting toekomst weer succesvol te zijn.
Sommige werkgevers gaan te gemakkelijk om met een concurrentiebeding. Eén van mijn opdrachtgevers dacht ooit dat een concurrentiebeding 'een kwestie van een advocaat er op zetten' is en dat zoiets 'gewoon' door de rechter wordt teruggedraaid. Gelukkig liet hij zich dat tijdig ontvallen, want niets bleek minder waar. Een concurrentie/relatiebeding kent zijn beperkingen, maar een goed doortimmerd beding kan je beter niet schenden. Daarom de laatste tip voor werkgevers:
Als er een concurrentiebeding is, neem het dan serieus. Een oplossing kan zijn, contact met de vorige werkgever te zoeken. In diverse voorbeelden zijn de beide werkgevers er samen uitstekend uit gekomen.
Samenvattend
Ontslagzaken kunnen diep ingrijpen in zowel het functioneren van de werkgever als die van de werknemer, soms zelf langdurig. Er is dus alle reden om niet het gegeven van een ontslag te bestrijden, maar om dit proces zo te doorlopen dat de schade voor iedereen beperkt blijft, zonder iemands rechten te hoeven schenden. Deskundig en onafhankelijk advies is hier zeer aan te raden.
Na het ontslag en vóór een volgende baan, zijn er diverse mogelijkheden om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken, ongedaan te maken en weer opgewekt aan de toekomst te werken.
Ontslag: Wees zorgvuldig, maak het niet nog erger dan het al is.
Met dank aan Mr L. Franken van RD advocaten in Leiden, voor een kritische blik op de Juridische onderwerpen in dit artikel.