Ook Atrium Medisch Centrum, het vierde Nederlandse ziekenhuis dat klant was van de Portugese softwareleverancier Alert, dient een schadeclaim in naar aanleiding van de mislukte invoering van een nieuw ziekeninformatiesysteem en elektronisch patiëntendossier. Voor de implementatie ervan had het ziekenhuis uit Heerlen vijftien miljoen euro begroot. Drie Brabantse ziekenhuizen, Jeroen Bosch Ziekenhuis, TweeSteden en Bernhoven, gingen Atrium MC voor.
De secretaris van de raad van bestuur van Atrium MC meldt dat het ziekenhuis samen met de huisadvocaat voorbereidingen treft om de geleden schade als gevolg van het mislukte ict-project te verhalen op Alert. Hoogstwaarschijnlijk stapt het ziekenhuis naar de rechter, al onderzoekt de advocaat nog de mogelijkheid van arbitrage. Probleem is dat de communicatie met het Portugese bedrijf uiterst moeizaam verloopt, zoals ook de andere drie ziekenhuizen ervaren die claims hebben neergelegd bij Alert.
Dit is ook de reden dat Atrium MC pas nu met een eis tot schadevergoeding komt, terwijl het softwareproject al medio 2011 werd afgeblazen. ‘Alert is zijn verplichtingen niet nagekomen, heeft de softwaremodules niet op tijd geleverd en niet met de functionaliteit die was afgesproken. We hebben het bedrijf daarna in de gelegenheid gesteld om het project recht te trekken. Dat is niet gelukt. De gesprekken daarover en de gesprekken daarna over de afhandeling en het vergoeden van de schade verliepen en verlopen echter moeizaam’, aldus de secretaris.
Hij kan geen uitspraken doen over geleden schade. Wel vertelt hij dat Atrium MC nieuwe opties onderzoekt om de huidige systemen (Care O’line, Medview) te vervangen.
Bij Alert in Portugal was niemand bereikbaar voor commentaar.
Non-communicatie
Atrium Medisch Centrum sloot in 2009 een contract voor de levering en implementatie van een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem (zis) en elektronisch patiëntendossier (epd) met Alert Life Sciences Computing. Dit relatief jonge Portugese bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het leveren van webgebaseerde applicaties voor de zorg. Alert is wereldwijd actief.
Bij Atrium MC werkten dokters en verpleegkundigen al met geautomatiseerde systemen voor het registreren en opvragen van medische en verpleegkundige gegevens van patiënten die het ziekenhuis bezoeken voor diagnose en/of behandeling. De applicaties waren echter aan vervanging toe. Bovendien was het de bedoeling dat het ziekenhuisinformatiesysteem annex elektronisch patiëntendossier meerdere systemen zou vervangen, zodat alle patiëntgegevens in een systeem kwamen te staan. Verder moest het Alert-systeem zorgen voor een patiëntvriendelijker afsprakenplanning.
Struikelblok
Het was de bedoeling dat het ziekenhuis eind 2011, na duizend dagen, volledig met het nieuwe zis/epd zou werken. Het systeem, bestaande uit vier modules, is echter nooit afgebouwd en maakte de hooggespannen verwachtingen niet waar, aldus de secretaris van de raad van bestuur. Het project kwam niet verder dan de testomgeving. Met name de aanpassingen die nodig waren om het systeem aan te sluit op de Nederlandse wet- en regelgeving vormden een struikelblok.
Bij de contractondertekening in mei 2009 riep Eke Zijlstra, de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur bij Atrium, nog dat het ging om een hypermodern, gestandaardiseerd systeem. ‘We kiezen niet voor de luxe Rolls Royce, maar voor de betrouwbaarheid van een Volkswagen’. De secretaris van de raad van bestuur vindt niet dat het ziekenhuis te veel risico heeft gelopen door te kiezen voor een systeem dat zich nog niet had bewezen op de Nederlandse markt. ‘Er is een grondige voorbereiding aan vooraf gegaan met veel interne afstemming en bezoeken aan buitenlandse klanten van Alert om te zien hoe die er mee werkten. Ook zaten we aan tafel met Alert en de andere drie ziekenhuizen die de software wilden aanschaffen. Iedereen was erg enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.’
‘Er is een grondige voorbereiding aan vooraf gegaan met veel interne afstemming en bezoeken aan buitenlandse klanten van Alert om te zien hoe die er mee werkten. Ook zaten we aan tafel met Alert en de andere drie ziekenhuizen die de software wilden aanschaffen. Iedereen was erg enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.’
Wat is er zo speciaal aan Nederlandse ziekenhuizen dat een systeem dat bij buitenlandse klanten blijkbaar goed leek te functioneren hier niet blijkt te werken? Hoe kon de gebruikersvriendelijkheid enthousiasme veroorzaken, terwijl het systeem nu helemaal niet naar behoren schijn te werken? Waar is dit fout gegaan? Is Alert de mist in gegaan, of hebben de ziekenuizen rare eisen gesteld? Rare zaak. Ik zou daar wel eens in willen duiken.
@Niels,
Het probleem van Alert is het beloven van gouden bergen voor relatief heel weinig geld. In de achtergrond bleken veel zaken nog niet goed uitgekristalliseerd te zijn. Hierdoor moesten veel zaken gebouwd worden met de nodige problemen tot gevolg. Er is destijds behoorlijk negatief gesproken over concurrenten als Epic. Echter is dit pakket wel in staat om aan de Nederlandse vraag te voldoen. Het kost wellicht ‘veel’ geld, maar het werkt tenminste.
De Nederlandse wetgeving is helaas een bottleneck voor dit soort systemen. Aangezien er geregeld veranderingen zijn in de wetgeving is dit direct de uitdaging voor software leveranciers. Het proces in een Nederlands ziekenhuis is niet wezenlijk anders, maar de wetgeving e.d. wel.
Volgens mij kan de conclusie getrokken worden: ‘goedkoop is duurkoop’.