Kun je ondernemen binnen een onderneming of moet je daarvoor ontslag nemen en met een businessplan naar een bank of een investeerder gaan?
Volgens mij kan het! Hoe? Het antwoord op deze vraag heeft u het afgelopen half jaar gekregen in de tweewekelijkse columns van Trivento. U heeft kunnen lezen over vormen van dienstverlening of oplossingen waar ondernemende collega's van Trivento een marktpositie mee denken te verwerven. Van idee naar cel, dat is waar het om draait. Uitgangspunt daarbij was het cellenmodel dat Eckart Wintzen hanteerde, maar dan met de Trivento twist.
Waarom ondernemerschap stimuleren?
Ik ben er van overtuigd dat wanneer je als bedrijf op dit moment onderscheidend wilt zijn, je anders met je klanten en medewerkers om moet gaan. Innovatie moet van binnenuit komen en er moet binnen het bedrijf een klimaat gecreëerd worden waar ruimte is voor innovatieve ideeën. Dit betekent enthousiasme voor vernieuwing, marktfocus, vertrouwen in elkaar hebben en voldoende ondersteuning bieden bij het verwerken van een idee tot een plan. Resultaat is dat er ondernemers opstaan die de ruimte pakken om lang gekoesterde dromen tot werkelijkheid brengen. Dit leidt tot een dynamiek in het bedrijf die zijn weerga niet kent en waar geen organisatieverandering tegenop kan.
Het effect op het netwerk van de organisatie is ook enorm. Celleden nemen zelf het initiatief om de markt te verkennen en contacten te leggen met potentiële klanten. Trots, enthousiast en overtuigd zijn van de meerwaarde van een initiatief, leidt bovendien tot een klantgesprek, waarin je met al je ziel en zaligheid over je propositie vertelt. Dit enthousiasme slaat vaak over op de klant. Een beter antwoord kun je niet krijgen op de vraag die Simon Sinek stelt aan de hand van de Golden Circle; Waarom doe je zaken met deze organisatie?
De oogst
Als je wilt oogsten moet je eerst zaaien. Binnen Trivento zijn, naast de huidige dienstverlening, een vijftal nieuwe initiatieven actief, met de intentie uit te groeien tot cellen. Na verloop van tijd moeten ze hun eigen broek ophouden en daarnaast elkaar aanvullen en versterken in de totale dienstverlening. De bestaande dienstverlening helpt de initiatieven uit te groeien tot een cel. Dat kan alleen als de hele organisatie achter het idee staat. Dat is voor ons de ‘Connected People Experience'.
Lessons learned
De transitie naar cellen gaat niet vanzelf. Goede coaching is essentieel evenals duidelijkheid naar de cellen over de stappen die moeten worden gezet om tot een volwaardige, zelfstandige cel te komen. Goede afstemming met alle betrokkenen, waaronder ook de OR, is belangrijk om ook voldoende draagvlak te krijgen bij de gehele organisatie.
Daarnaast moet natuurlijk de schoorsteen ook roken en moeten cellen er hoe dan ook voor zorgen dat zij rendabel zijn. Ook dat hoort bij ondernemerschap!
Kijkend naar de krachten die binnen ons bedrijf vrijkomen heb ik geen moment spijt gehad van de transitie en ik ben er dan ook van overtuigd dat het organisaties in de komende periode gaat helpen om in een veranderend economisch klimaat succesvol te zijn. Sterker nog het is een randvoorwaarde voor succes.
Voor vragen: gert.oorgiesen@trivento.nl
Gert Oortgiesen, oprichter Trivento.