De Groningse softwareleverancier bGenius levert technologie waarmee elke website aan regels rond cookies in de nieuwe telecomwet kan voldoen. Die is 5 juni 2012 in werking getreden en schrijft voor dat websites bezoekers informeren over, en toestemming vragen voor, het plaatsen van zogeheten tracking cookies.
Met de software speelt bGenius in op het probleem dat eigenaren van websites door de nieuwe regels hebben. 'Iedereen zoekt een technologische oplossing die internetgebruikers snappen en snel kan worden geïmplementeerd. Ons pakket voldoet aan die eisen', zegt directeur Gert-Jan Munneke van bGenius.
De techniek zorgt ervoor dat sitebezoekers op het juiste moment om toestemming wordt gevraagd. Cookies worden pas geplaatst wanneer de internetbezoeker daarvoor toestemming geeft. BGenius heeft al ervaring met zogeheten tag management software. Hoewel de wet al langere tijd in de maak was, voelde de softwareleverancier zich toch overvallen. 'Wij hadden we niet verwacht dat de wet zo snel in werking zou treden.'
De technologie van bGenius kan internationaal worden ingezet. De software is daarvoor flexibel van opzet. Zo kunnen cookies gesegmenteerd worden in verschillende groepen. Per groep kan worden gekozen voor 'altijd plaatsen', 'alleen na opt-in plaatsen' of 'plaatsen met opt-out mogelijkheid'. De verkregen toestemming wordt opgeslagen, zodat bij navraag van de Opta er bewijs is.
Overheidssites
Op dit moment voldoen slechts enkele Nederlandse sites aan deze wet, constateert bGenius. Ook overheidssites en sites van diverse politieke partijen die voor de invoering van de cookiewet waren, treden de nieuwe regels met voeten.
bGenius werkt voor klanten als Wehkamp, Sanoma en Holiday Cars en levert campagnemanagement software. Naast de cookiesoftware, maakt bGenius software die onlinemarketeers campagnes van verschillende media als Google en Criteo laat managen.