Mobieltjesmaker Nokia kondigt een nieuwe zware sanering aan waarbij het nog eens tienduizend banen schrapt. De fabrikant sluit fabrieken in Finland, Canada en Duitsland. Ook verkoopt het zijn onderdeel Vertu, producent van luxe mobiele telefoons, aan investeringsmaatschappij EQT VI. Nokia liet ook een winstwaarschuwing uitgaan en verwacht dat het verlies in het tweede kwartaal hoger uitvalt dan begroot. Lichtpuntje is de aankoop van partner Scalado, een Zweedse leverancier van beeldapplicaties.
De grootste klappen vallen bij de divisie Devices & Services. Hier wil Nokia aan het eind van 2013 de kosten hebben teruggebracht van vier miljard naar drie miljard euro. In totaal wil Nokia een jaarlijkse besparing van 1,6 miljard euro bereiken. Daar staat tegenover dat de sanering ook leidt tot een eenmalige last van een miljard euro aan het eind van 2013.
De nieuwe ontslagen komen bovenop de ruim dertigduizend banen die het bedrijf de afgelopen tweejaar al heeft geschrapt. Nokia heeft te kampen met sterke concurrentie en reageerde te laat op de smartphone-ontwikkelingen bij bedrijven als HTC, Samsung en Apple.
Topman Stephen Elop heeft ook zijn managementteam opgeschud. Er is een aantal nieuwe directeuren, zoals Juha Putkiranta (operaties), Timo Toikkanen (Mobile Phones) en Chris Weber (verkoop en marketing). Zij vervangen erri DeVard (marketing), Mary McDowell (Mobile Phones) en Niklas Savander (Markets).
Aan- en verkoop
Over de verkoop van Vertu, de fabrikant van luxe mobieltjes uit het Britse Church Crookham, aan investeeerder EQT VI, zijn geen financiële details bekendgemaakt. Bij het in 1998 opgerichte bedrijf werken duizend man.
Nokia gaat zich vooral toeleggen op het versterken van het Lumia-portfolio.Daarvoor is de overname van Scalado, leverancier van imaging software uit Lund, een voorbeeld. De transactie wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2012 afrgerond. Ook hierover zijn geen financiële details geopenbaard.
Onbegrijpelijk dat ze de smartphone-ontwikkelingen te laat gesinaleerd hebben en ingehaald zijn door hun concurrenten. Niet genoeg naar de markt gekeken met alle gevolgen van dien. Ben benieuwd of ze al een competitive intelligence afdeling hebben. Voor de werknemers was/is het heel simpel. Kijk uit naar een vergelijkbare functie bij een ander vergelijkbaar bedrijf. Of dat hadden ze al moeten doen. Nokia is niet het bedrijf waar je de komende jaren verzekerd bent van een baan.
Bijna net zo iets als Blackberry, te laat een, de, markt verandering ingezien, maar ook een technologische achterstand. Dat maakt het lastig om een inhaalslag te maken. Een deel van de crux zit in de schermtechnologie, die voor Nokia van elders moet komen.
Deels is het de software-interface. Dat maakt het tenminste 0-2 in de terminologie van deze dagen.
De enige weg zou zijn de volgende stap na de smartphone bedenken en realiseren.
Dit noemen we de wet van de remmende voorsprong. Is al eeuwenoud en over een decennium lezen we dit soort berichten over Samsung c.s. dus zo onbegrijpelijk is het niet.
In 2007 was mijn Nokia defect. Ik over naar een Nokia smartphone, Nokia was mijn standaard keuze, ik had al 7 jaar Nokia’s versleten. Bij thuiskomst begon ik de Nokia te programmeren en ik maakte bij het ingeven van mij WiFi netwerk een fout en kreeg geen mobiel verbinding. Ik heb 90 minuten lang geprobeerd de typefout te herstellen, maar het lukt niet. Symbian was niet meer wat het was geweest, jaren uitgebreid en uitermate gebruikersONvriendelijk geworden.
Ik heb de Nokia in de door gestopt en de telefoon teruggebracht en vervolgens een Apple-Iphone-1 besteld via Ebay in Engeland. je moest ze toen nog hacken, maar wat een verademing! (zelf het hacken was een fluitje van een cent:-).
Nokia heeft had toen de race al verloren en de concurrentie van Apple en Android onderschat. De overstap naar Windows was too little too late en daar ga je, zoals Maarten opmerkt net als RIM van de blackberry. Het is niet te eerste partij zijn die is ingeslapen onder eigen succes en zeker niet de laatste en dan moet je erg diep snijden. Ik vrees het ergste. Nokia moet op zoek naar iets nieuws want in 2016 (heb ik gelezen) heeft 80% van de mobiele gebruikers een smartphone en daar zal beperkt het merk Nokia opstaan, tenzij ze radicaal gaan differentiëren en de smartphone verbeteren of de opvolger van de smartphone construeren.
Alles ging bij Nokia relatief gezien prima, totdat Elop (voormalig Microsoft medewerker) zeer snel na zijn aantreden zijn Windows Phone ramkoers begon in te zetten. Je kunt je met dergelijke gigantische organisatie niet ineens op een niche markt gaan richten, dat is vragen om problemen. Het enige dat ik niet begrijp is waarom er niemand heeft ingegrepen.
Het was verstandig geweest om eerst een proefballon op te laten, alvorens de hele strategie om te gooien. Echter is er de een na de andere management blunder gemaakt, zoals aankondigen dat je met je belangrijkste platform (Symbian) gaat stoppen één jaar voordat het nieuwe product (waarvan je niet weet of er überhaupt vraag naar is) op de markt gaat komen. Een multiplatform strategie was de enige juiste weg geweest.