Drie Brabantse ziekenhuizen, Jeroen Bosch Ziekenhuis, TweeSteden en Bernhoven, bereiden schadeclaims voor tegen de Portugese softwareleverancier Alert. Bij alle drie is de implementatie van een elektronisch patiëntendossier, dat de papieren behandeladministratie moest vervangen, mislukt. Ook het Heerlense ziekenhuis Atrium stopte in 2011 met de invoering van Alert. Onduidelijk is nog of deze instelling ook schadevergoeding eist.
Volgens het Brabants Dagblad zou alleen al het Jeroen Bosch Ziekenhuis 9,2 miljoen euro eisen. Bij de drie ziekenhuizen was echter niemand beschikbaar om de schadeclaims inhoudelijk toe te lichten. Wel bevestigde een woordvoerder van ziekenhuis Bernhoven (met locaties in Oss en Veghel) dat de drie instellingen 'van zins zijn een schadevergoeding te eisen.' Hij vertelde dat de implementatie van Alert, die in februari 2010 van start ging, inderdaad gestopt is en dat er grote teleurstelling heerst over de gang van zaken.
Een medewerkster van het Nederlandse kantoor van Alert in Den Bosch verwijst voor een reactie van het softwarebedrijf naar het hoofdkantoor in Portugal. Daar meldt de directiesecretaresse dat de gehele raad van bestuur twee dagen buiten Europa vertoeft en vooralsnog niet in staat is te reageren.
Portugees maatwerk
Ziekenhuis Bernhoven stuurde in februari 2010 een persbericht uit over het startsein voor de invoering van het elektronisch patiëntendossier Alert. Het zou het eerste ziekenhuis in Nederland zijn dat met dit systeem zou gaan werken. Doel was het in de toekomst papiervrij maken van het ziekenhuis.
Alert is een digitaal ziekenhuisinformatiesysteem dat de papieren administratie vervangt. In het systeem vindt de medische en verpleegkundige verslaglegging plaats, maar ook de planning en voortgangsbewaking van de zorg en de communicatie tussen de diverse zorgverleners. Alert is van origine een Portugees systeem dat op de Nederlandse zorgpraktijk moest worden aangepast. Het systeem is ontwikkeld door een arts.
Bernhoven wilde Alert gebruiken als gesloten systeem, los van het toen lopende landelijke epd-project. Wel was het de bedoeling dat patiënten ook een ingang kregen in hun eigen ziekenhuisdossier, net als hun huisarts. Bernhoven wilde Alert gefaseerd invoeren, maar de invoering is een paar maanden stopgezet omdat de prestaties zwaar tegenvielen, aldus de zegsman. 'We zijn naarstig op zoek naar een nieuwe oplossing'.
Te veel problemen
Naast Bernhoven kozen ook collega ziekenhuizen Jeroen Bosch (Den Bosch), Twee Steden ziekenhuis (Tilburg) en Atrium (Heerlen) voor Alert. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis meldde oktober 2011 al dat het de samenwerking met de Portugese softwareleverancier, gesloten in 2008, beëindigde. Door de opgelopen vertraging en de grote verschillen in inzicht over de verdere aanpak van de implementatie zag het ziekenhuis er geen heil meer in. Het bleek erg veel moeite te kosten om de Alert-software aan te passen op de werkwijze van de Nederlandse ziekenhuizen en wet- & regelgeving.
Bij het Twee Steden Ziekenhuis liep het automatiseringsproject eveneens spaak. Het contract met het Portugese bedrijf werd in november 2011 opgezegd. De raad van bestuur schrijft in het jaarverslag over 2011 dat het een dagvaarding wil uitbrengen aan Alert Nederland voor het in gebreke blijven van verplichtingen. Het is nog niet bekend of de dagvaarding al verstuurd is.
Vijftien miljoen
Ook het Atrium Medisch Centrum Parkstad in Heerlen begon in 2009 vol enthousiasme aan de invoering van Alert. Binnen drie jaar zou het nieuwe ziekenhuisinformatiesysteem draaien. De kosten werden begroot op vijftien miljoen euro. Ook hier verliep de invoering problematisch. Atrium trok medio 2011 de stekker er uit. Onduidelijk is hoeveel geld Atrium uiteindelijk aan de implementatie heeft besteed. Er was niemand bereikbaar voor commentaar.
Ga eens kijken bij het Westfriesgasthuis te Hoorn. Zij gebruiken met veel succes het Chipsoft ziekenhuis systeem: CS-EZIS.
Ook hier is het weer volkomen duidelijk wat er fout aan het gaan is.
– Een implementatie los van de a.s. invoering van een landelijk systeem?
Kom nu toch op zeg. Richt je geld en energie dan op harmoniseren met hetgeen wat er landelijk zal gaan ontstaan ipv nieuwe dingen bedenken waar je straks dan een conversietool voor mag gaan gebruiken of het te graven dragen. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Wat overigens de rest van het EPD verhaal betreft; Ik heb sinds het begin van dit ‘debacle’ dhr Ab Klink al gewaarschuwd dat de plannen die hij had,op zijn zachtst gezegd discutabel waren zo niet wederom de belastingbetaler enorme bedragen zouden gaan kosten. Topambtenaren en dhr. Klink bleken maar wat graag horend doof en ziende blind.
Ik durf bij deze gerust te stellen dat de overheid volkomen impotent is wat dit soort zaken en projecten aangaat. Dat gegeven alleen al zou de rekenkamer en zeker de tweede kamer alarm bellen moeten hebben doen rinkelen. Immers, er zijn meerdere kamerleden aangeschreven dat de wijze waarop de fundering van het EPD zijn neergelegd domweg veel te kostbaar waren.
Helaas waren we het eerste jaar al 400 miljoen verder toen dhr. Klink af trad. En men gaat gewoon en vrolijk door met impotentie, incompetentie, en aantoonbaar verwijtbaar handelen.
De teller staat nu op ongeveer 1.2 miljard and counting. Het is werkelijk een travestie dit hele dossier.
Is dat Chipsoft systeem niet onlangs 1 hele dag uit de lucht geweest in het Westfries Gasthuis?
Zeker gekozen toentertijd voorde goedkoopste ?
Onbegrijpelijk dat zo’n ziekenhuis voor een systeem kiest dat nog nergens werkend te zien is. Op die manier kies je dus met open ogen het risico van gebakken lucht!
Ik lees ‘Alert is van origine een Portugees systeem dat op de Nederlandse zorgpraktijk moest worden aangepast. Het systeem is ontwikkeld door een arts’. Ik ga als ik ziek ben ook niet naar een Spaanse IT-er en koop ook geen medicijnen die ontwikkeld zijn door een hardware ingenieur uit Italie. Waarom dan wel een systeem kopen dat ontwikkeld is door een arts uit Portugal.