Oracle heeft onder de naam Cloud Social Services zijn nieuwe cloud-strategie bekendgemaakt. Het van oorsprong softwarehuis claimt een breed enterprise social platform waarin de cloud een reeks van op industrie-standaarden gebaseerde, geïntegreerde diensten biedt, waar organisaties via een abonnementenstructuur toegang verkrijgen tot Oracle Platform Services, Application Services en Social Services. Al deze oplossingen worden volledig beheerd, gehost en ondersteund door Oracle.
'Na bijna zeven jaar van continue ontwikkeling en innovatie, strategische acquisities en een miljardeninvestering introduceren we de meest uitgebreide cloud ter wereld', zegt Oracle-ceo Larry Ellison. 'De meeste cloud-leveranciers hebben alleen deeloplossingen. Ze hebben geen platformen, die uit te breiden zijn. Oracle is de enige leverancier die een complete suite biedt van moderne, social enabled applicaties, die allemaal beschikbaar zijn op een op standaarden gebaseerd platform.'
Exadata en Exalogic
Oracle meent met zijn cloud een compleet aanbod te hebben van zakelijke applicaties en platformdiensten waarbij organisaties geen hinder ondervinden van fragmentatie van gegevens en bedrijfsprocessen, die vaak optreden bij gebruik van meerdere publieke clouds. Voor de infrastructuur gebruikt Oracle componenten als Exadata en Exalogic. Hiermee hebben klanten en partners een high-performance, betrouwbare en veilige infrastructuur tot hun beschikking voor het uitvoeren van bedrijfskritische applicaties.
Oracle Cloud maakt self-service volgens het softwarehuis eenvoudig voor zowel zakelijke gebruikers als ontwikkelaars. Zakelijke gebruikers zijn in staat hun applicaties makkelijk te bestellen, te configureren, uit te breiden of te monitoren. Ontwikkelaars en beheerders kunnen applicaties eenvoudig ontwikkelen, implementeren, monitoren en beheren.
Oracle Cloud Platform Services
Oracle Cloud Platform Services zijn gebouwd op een toegankelijke, complete en op standaarden gebaseerde enterprise-infrastructuur en stelt klanten in staat hun time to market te versnellen en hun kosten te verlagen door snel op maat gemaakte applicaties te bouwen, te implementeren en te beheren. Oracle Cloud Platform Services omvat databaseservices om data te beheren en databaseapplicaties te bouwen met de Oracle-database, Java-services voor het ontwikkelen, implementeren en beheren van Java-applicaties met Oracle WebLogic en developer services voor het gezamenlijk ontwikkelen van applicaties.
Ook beschikt het over webservices om snel webapplicaties te bouwen met behulp van php, Ruby en Python, mobile services die ontwikkelaars in staat stelt cross-platform native en html5 mobiele applicaties te ontwikkelen voor smartphones en tablets en documentservices, zodat projectteams samen kunnen werken en documenten kunnen delen door middel van online werkplekken en portals. Tot slot zijn siteservices inbegrepen voor het ontwikkelen en onderhouden van visueel aantrekkelijke websites door zakelijke gebruikers en analytics services voor het snel opzetten en delen van analytische dashboards en rapporten via de cloud.
Oracle Cloud Application Services
Oracle Cloud Application Services biedt klanten toegang tot een collectie van enterprise-applicaties in de cloud, inclusief business intelligence, sociale en mobiele mogelijkheden. Oracle Cloud Application Services is eenvoudig te installeren, te configureren, uit te breiden, te gebruiken en te beheren en bestaat uit erp-, hcm, talentmanagement-, verkoop-, marketing en gebruikerservaring-diensten.
Oracle Cloud Social Services
Oracle Cloud Social Services biedt een enterprise social platform in de cloud. Met Oracle Cloud Social Services kunnen bedrijven in contact treden met hun klanten via verschillende social media. Het stelt bedrijven in staat gebruik te maken van social marketing, verkopen, customer service en luisteren naar klanten via social media. Het platform biedt bedrijven ook de mogelijkheid om hun werknemers effectief te laten samenwerken binnen de onderneming via een social network-oplossing.
Geïntegreerd in Oracle's social platform zijn Social Network voor een veilige samenwerking tussen bedrijven en effectief netwerken voor het bedrijfsleven, Social Data Services voor het verrijken van bedrijfsapplicaties door het toevoegen van gegevens van sociale netwerken en bedrijfsgegevens, Social Marketing en Engagement Services om sociale marketingcampagnes centraal te creëren, publiceren, modereren, beheren, meten en rapporteren en Social Intelligence Services stelt marketeers in staat social media-interacties te analyseren en stelt klantenservice en verkoopteams in staat beter en effectiever contact te onderhouden met klanten en prospects.
Artikel lijkt zo uit de folder van Oracle te komen. Geen kritische kanttekeningnen of vergelijk met andere aanbieders te maken?