Een brand in een datacenter van ADP in een voorstad van Parijs heeft de online dienstverlening aan klanten geraakt. Een paar honderdduizend werknemers in Nederland kunnen bijvoorbeeld hun digitale loonstrookjes niet inzien en geen verlofaanvragen indienen. De Amerikaanse salarisverwerker zegt in meer dan zestig jaar dienstverlening zoiets nog nooit te hebben meegemaakt.
De brand in de bekabeling van het datacenter vond al 3 juni 2012 plaats, vermoedelijk door kortsluiting. Het zorgt er bij klanten voor dat werknemers geen toegang kunnen krijgen tot het online systeem waarin het verlof wordt bijgehouden en de loonstroken ingezien kunnen worden. Van de 1,4 miljoen werknemers in Nederland die een salarisstrook via ADP krijgt, gaat het bij zo'n 18 procent om digitale verwerking.
Het bedrijf zegt hard bezig te zijn alle data en functionaliteit te migreren naar andere computerlocaties, maar vooralsnog ligt alles plat. Volgens ADP zijn er geen klantgegevens verloren gegaan. De salarisverwerker verwacht zeker de rest van de week nog bezig te zijn met migratie- en herstelwerkzaamheden. De belangrijkste primaire systemen worden omgeleid over andere datacentra.
Geen data verloren
Een woordvoerster van ADP in Nederland vertelt dat er in het rekencentrum in Capelle aan den IJssel ook applicaties draaien, maar juist niet het het systeem voor de 'Digitale Loonstrook en Employee Self Service'. Dat draait in het datacentrum bij Parijs. Volgens haar heeft het noodscenario (het disaster recovery-plan) gewerkt en is er wel degelijk sprake van dat de verschillende datacentra van ADP als elkaars back-up fungeren.
Zij benadrukt dat de oplossingen beschikken over mogelijkheden voor het terughalen van gegevens. Er zijn volgens haar geen data verloren gegaan of gecompromitteerd. 'Veel klanten konden, ondanks de ernst van de storing, ook binnen 24 uur weer volledig gebruikmaken van onze systemen. Ons primaire proces van ondersteuning op salarisadministratie is ook nooit in gevaar geweest. Door onze strenge veiligheidseisen en back-upscenario's hebben al onze klanten de processen aangaande salarisverwerking deze week kunnen uitvoeren.'
Tapes
Wel erkent zij dat voor een aantal applicaties, waaronder de 'Digitale Loonstrook en Employee Self Service', het langer duurt voordat deze weer volledig in de lucht zijn, omdat bijvoorbeeld de back-up via tapes moet gebeuren. Omdat deze applicaties stuk voor stuk en na uitvoerig testen, weer in de lucht worden gebracht, duurt het naar verwachting nog tot eind deze week voordat de herstelwerkzaamheden zijn afgerond. Overigens is ADP Online, het extranet voor klanten, wel up & running. Hierop informeert het bedrijf klanten over de status en beschikbaarheid van hun applicaties.
Op de vraag waarom ADP geen gebruikmaakt van realtime datacentra (twinning centers), waar in de ene locatie de systemen blijven doordraaien na een calamiteit op de andere locatie, blijft zij het antwoord schuldig. Over de Tier-status van de datacentra doet ADP ook geen mededelingen.
ADP zegt de overlast die de storing veroorzaakt, te betreuren. De woordvoerster spreekt van een extreme samenloop van omstandigheden. 'We zijn ervan overtuigd dat we over de juiste systemen en procedures beschikken om de kans op dit soort calamiteiten tot een absoluut minimum te beperken. In meer dan zestig jaar dienstverlening aan meer dan 570.000 klanten hebben we nog nooit zoiets meegemaakt en we nemen extra maatregelen die ervoor zorgen dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat een storing van deze omvang nog een keer gebeurt.'
Raet
Bij Raet, de grootste concurrent van ADP in Nederland, zegt een zegsvrouw niet inhoudelijk te kunnen reageren op de situatie bij ADP. Het valt haar op dat de publieke communicatie vrij laat na 3 juni op gang is gekomen en dat het lang duurt voordat de storingen naar verwachting zijn verholpen. 'Ik ken de details echter niet om daar een goed oordeel over te vellen. Wel kan ik meedelen dat in het calamiteitenplan van Raet een maximale periode van 48 uur is opgenomen om systemen, indien nodig, om te zetten naar een ander datacentrum.'
Raet huurt bij twee datacentra-exploitanten in Nederland capaciteit in en beschikt ook over redundant uitgevoerde onderdelen en uitwijkmogelijkheden. Het in de lucht houden van het webportal heeft extra aandacht bij calamiteiten. 'Gelukkig hebben we tot nu toe nog geen brand meegemaakt', aldus de zegsvrouw van Raet.