Het Europese Visa Informatie Systeem (VIS) is nu ook in staat om visa die op de lucht- en zeehavens aan de Nederlandse grens worden afgegeven, digitaal op te slaan. Sinds oktober 2011 kunnen alle Schengen-landen gebruikmaken van VIS waarin voor visumaanvragen vingerafdrukken en foto's digitaal worden opgeslagen. Binnen twee jaar moeten alle ambassades en consulaire posten van alle Europese landen ermee werken.
Inclusief het driejarig beheer bedraagt het budget van het VIS, volgens een ruwe schatting, bijna honderd miljoen euro. Het visa-informatiesysteem ging als eerste van start in ambassades en consulaire posten van Schengen-lidstaten in zes landen in Noord-Afrika. In het systeem wordt informatie, inclusief foto en vingerafdrukken, over alle kortdurende visa digitaal opgeslagen voor landen in het Schengen-gebied. Zo kunnen de landen informatie over eerdere en actuele visumaanvragen met elkaar uitwisselen.
Inmiddels kunnen ook visa die op de lucht- en zeehavens aan de Nederlandse grens worden afgegeven, digitaal in VIS worden opgeslagen. Aan de grens kunnen bijvoorbeeld aan- en afmonsterende zeelieden een visum krijgen, en mensen die zonder visum kwamen maar om humanitaire redenen toch snel Nederland in moeten.
Vingerafdrukken
De opzet achter VIS is dat wie een kortdurend visum voor een Schengen-land wil hebben voor zaken, familiebezoek, vakantie of studie, bij een aanvraag zijn of haar foto en vingerafdrukken afgeeft. Die worden digitaal in het Visa Informatie Systeem opgeslagen, samen met andere gegevens over de aanvraag. Wie met een visum naar Nederland komt, geeft aan de grens elektronisch zijn vingerafdrukken af. Zo verloopt de controle sneller en willen de Schengen-landen identiteitsfraude voorkomen.
De opgeslagen vingerafdrukken worden vijf jaar bewaard. Daardoor is het niet nodig bij elke nieuwe visumaanvraag opnieuw vingerafdrukken af te geven.