De stortvloed aan nieuwe mobiele apparatuur bezorgt it-beheerorganisaties aardig wat kopzorgen. Iedereen met een mooie nieuwe smartphone of tablet wil natuurlijk zijn zakelijke e-mail lezen en het liefst ook andere zakelijke taken uitvoeren. Maar een toenemend extern gebruik van bedrijfstoepassingen en -informatie betekent ook meer risico’s. Beveiliging en beheersbaarheid van alle apparatuur geschikt voor telewerken wordt nog belangrijker.
Waar beheerorganisaties eerder gecontroleerd toegang konden verlenen voor thuis-pc's en zakelijke pc's op afstand, hebben ze nu moeite om met de apparatuur van deze tijd mee te gaan. Maar moeten ze dit dan? Steeds vaker zien we dat het management van organisaties deze vraag met een stevige ‘Ja' beantwoordt. Sterker nog, de adoptie van mobiele apparatuur wordt veelal aangewakkerd vanuit het management.
Gecontroleerde toegang
De uitdaging om mobiele apparaten te adopteren in het bedrijfsnetwerk zit niet zozeer in het verbinden van het apparaat met het netwerk. Het zit meer in het gecontroleerd toegang verlenen van mobiele apparatuur. Je ziet dan ook steeds meer leveranciers van beveiligingsproducten hierop inspelen. Opmerkelijk is dat veel partijen een deel van de uitdaging aanpakken. Waar de ene leverancier sterk is in het beveiligen van mobiele apparatuur is de andere leverancier juist sterker in het beheren en weer een ander kan perfect voor een verbinding zorgen.
Wat we ook zien, is dat gebruikers voor een groot deel van het telewerken nog steeds graag een zakelijke laptop of pc gebruiken, naast de smartphone en tablet. De gebruiksvriendelijkheid van telewerken is altijd één van de belangrijkste factoren geweest voor succesvol gebruik. Eenduidigheid is hierbij essentieel. De verwachting is dat telewerken de komende jaren steeds meer gaat lijken op werken op kantoor, en vice versa. Het is daarbij niet ondenkbaar dat organisaties in de toekomst alleen nog een internetverbinding aanbieden aan medewerkers op kantoor. De zakelijke applicaties en informatie zijn dan binnen de kantoormuren te benaderen via een vorm van telewerken. Voor de gebruiker worden de handelingen binnen en buiten de kantoormuren dan gelijk en dat is wel zo gebruiksvriendelijk.
Beveiliging en beheersbaarheid van alle apparatuur geschikt voor telewerken wordt nog belangrijker, want meer extern gebruik van bedrijfstoepassingen en -informatie betekent ook meer risico's. Op deze punten moeten organisaties grip krijgen om op een veilige manier alle nieuwe vormen van telewerken te adopteren.
Mobile device management
De komende jaren zien we meer mobile device management-oplossingen ontstaan die alle uitdagingen rondom het gebruik van mobiele apparatuur aanpakken. Hierbij ontstaat een combinatie van traditioneel telewerken met laptops en desktops en allerlei mobiele apparatuur. De kunst voor de leveranciers van deze oplossingen is om bij te blijven met alle mobiele platformen. Leveranciers gaan daarom op zoek naar oplossingen waarbij het onderliggende platform of de aanwezigheid van software, bijvoorbeeld de nieuwste Java-versie, niet meer uitmaakt. Of dit laatste lukt is de vraag, maar het zou beheerorganisaties in ieder geval enorm ontlasten en daarmee kosten besparen.
Bart Verhaar
Business developer
Motiv
Dit is een variant op BYOD. Telewerken is old skool en vervangen door het nieuwe werken. Apparatuur wordt niet alleen door de werkgever gekocht, maar ook door de gebruiker.
Het bericht van Bart is meer van hetzelfde en geeft weinig nieuwe inzichten.
je zou een verhaal kunnen houden over principes waar organisaties zich op in kunnen stellen als het gaat om het gebruik van informatie. Bijvoorbeeld niets opslaan op lokale apparatuur, read-only, etc. Dat het allemaal veilig moet dat weten we en dat het veilig kan dat weten we ook, hoe we dit dan regelen in relatie tot het gebruik en de functionaliteit, dat is de crux.
Ik ga maar weer eens zuchten hier. Even voor de goede orde, met respect voor auteur en reactie(s) Het nieuwe werken is niet nieuw. Old Skool, om het maar even zo te benoemen. Ik begrijp, vanuit mijn plek en positie, met de kennis en ervaring die ik heb van flexwerken, ’telewerken’ is als term wat dat betreft een tikje outdated, de halsstarrigheid van de mensen niet zo.
1. HNW is geen HNW
Het is niet nieuw, het is niet ‘opnieuw’ uitgevonden het is een term die is gehyped maar nooit nuchter bijgesteld.
Als je het op die wijze zou willen bekijken is het hoogstens ‘Slimmer’ en ‘Beter’ gebruik maken van de mogelijkheden die it biedt. Als je het namelijk op deze wijze benaderd en gebruikt, pin je jezelf niet zo vast op manieren van werken die alleen volgens dat zg HNW principe mogelijk zouden zijn.
Nogmaals, niet elke werkplek of persoonlijkheid laat zich verenigen met dat ‘Slimmere, Betere’ werken. Zo eenvoudig is dat. Je zal moeten kijken naar het nut voor je tot implementatie over gaat.
BYOD
Dat velen roepen dat we zaken moeten toelaten in het IT landschap zoals men graag kweelt over dat BYOD? Daar wil ik ook helder in zijn. Zolang we nog met security issues zitten die met regelmaat de kop op steken zoals we hebben mogen aanschouwen met zaken zoals KPN vs hacker, Vodafoon vs een brand, LinkedIn vs gehackte namen en wachtwoorden, dan zou je even moeten gaan nadenken over dat byod saga.
Immers, werkgevers, opdrachtgevers, zijn zeer druk bezig, onder toezicht van regering en EU, een compleet solide arbeidslandschap, volledig naar een niveau te helpen die je juist met een beetje solide cohesie van dat landschap zou moeten voorkomen.
Ik verwijs voor dit gegeven niet alleen naar de situatie in Duitsland, voor dit aspect, maar ook naar landen als Japan en Korea, Scandinavië, Noorwegen, Zwitserland, landen die van ouds her een hele sterke cohesie op de arbeidsmarkt, hebben en doorgaans ook een hele sterke organisatie cultuur en economie.
Die vertaald zich in het behoud van een niveau van producten en dienstverlening waar, whats new?’ natuurlijk ook een prijskaartje aan mag hangen. Als we kijken wat men binnen drie tot vijf jaar heeft weten te bewerkstelligen in het Nederlandse landschap, dan kan men niet anders dan concluderen dat men de prijs en kwaliteit in verhouding volledig ten gronde aan het richten is.
Dat geld voor de IT die het idee van BYOD zou moeten dragen en qua beveiligen en netwerken zou moeten kunnen faciliteren, dat geld voor hen die de expertise van de verschillende componenten nog moeten opbouwen en onderhouden, en uiteindelijk ook voor hen die de prijskaartjes moeten betalen uiteindelijk, de organisatie.
Ik ben niet tegen vernieuwing. Ik ben niet tegen verandering. Waar ik wel een duidelijke mening over heb is namelijk de snelheid waarmee men maar te pas en onpas roept dat iets maar zo snel mogelijk moet worden geaccepteerd want…..’daar gaan we wel met zijn allen naar toe …. ‘ toch?
Er bestaat domweg geen nieuwere vorm van telewerken en het hele byod verhaal? Ach, ik wijs graag even naar zaken zoals de KPN, Vodafoon, Tele2, Diginotar, ING en al de kleinere ‘mishaps’ die de actualiteiten niet halen.
Een oude wetmatigheid die bij IT hoort?
* Hoe meer componenten, hoe meer mogelijkheden dat er iets fout ZAL gaan. Niet ‘kan’, maar ‘Zal’. Mark my words.
@Numoquest
een bijstelling van HNW zou kunnen zijn Het Nieuwe Willen,
wat dat is de enige factor die bepaald of deze “andere” werkvorm succesvol ingevoerd gaat worden, technisch, functioneel of anderszins zijn er geen echte obstakels meer.
@ Maarten Oberman
U zegt het goed. Ik kan alleen maar verwijzen naar mijn reactie. Net zoals niet iedere werkplek geschikt is om in te richten als flexplek is ook niet iedereen, voor welke reden dan ook, geschikt voor een felxplek.
IT is een prachtige materie besparingen te kunnen bewerkstelligen maar een keer ben je gewoon uit geautomatiseerd. Dan zie je alleen nog maar commercieel hypen waarbij de rede soms even naar de achtergrond word geduwd. Ik ben voor dit laatste te pragmatisch ben ik bang. ;O)