23 procent van de Nederlandse werknemers heeft geen vaste, eigen werkplek. Dit blijkt uit het onderzoek 'Ergonomie op de wijzigende Nederlandse werkplek' van leverancier van kantoorbenodigdheden Fellowes. Deze mobiele werkers werken op verschillende plekken en nemen vaak geen gezonde werkhouding aan.
In Nederland heeft slechts 60 procent van de werknemers een eigen, persoonlijk werkplek binnen het bedrijf. De rest heeft een thuiskantoor (17 procent) of is dus mobiele werker (23 procent). Onder de laatste groep vallen mensen die een werkplek delen, een willekeurige werkplek gebruiken of helemaal geen vaste werkplek binnen het bedrijf hebben en op verschillende locaties werken. De meeste mobiele werkers zijn volgens het onderzoek jongere werknemers tussen de 18 en 24 jaar (42 procent).
Voor alle mobiele medewerkers zijn de meest gebruikte plekken een bank (31 procent), aan de keukentafel (29 procent) of in bed (21 procent). Zij werken in veel niet-kantoorgerelateerde omgevingen zoals treinen (12 procent), hotels (12 procent), bussen (4 procent), cafés (2 procent) en zelfs op de grond (3 procent). De afgelopen twaalf maanden heeft bijna een derde (29 procent) van de Nederlanders ondersteuning gebruikt om het zichzelf tijdens het werk comfortabeler te maken. Een kussen om de polsen, rug of voeten te ondersteunen wordt het meest gebruikt (14 procent).
Werkplekbeoordeling
Binnen Europa zijn bedrijven verplicht een werkplekbeoordeling uit te voeren. In Nederland gebeurt dit bij slechts 36 procent. Bij mobiele werkers krijgt maar 7 procent een werkplekbeoordeling. Van de jongere werknemers, de grootste groep binnen de mobiele werkers, zegt 51 procent dat ze trots zouden zijn om voor een bedrijf te werken dat het welzijn van werknemers serieus neemt en daar naar handelt.
Nederlanders zitten gemiddeld 6,7 uur per dag achter een desktop, laptop of tablet. Het is ongezond om voor zo’n lange periode achter een computer zitten. Zo had 58 procent van de medewerkers de afgelopen drie jaar last van kwalen die hier een rechtstreeks gevolg van zijn. Mensen die op een ad hoc basis op meer plaatsen werken, hebben vaker last van computergerelateerde kwalen.
’Ergonomie op de wijzigende Nederlandse werkplek’ is in opdracht van Fellowes uitgevoerd door Dynamic Markets. Het onderzoek is uitgevoerd onder mensen die minstens 25 procent van hun werkweek gebruik maken van een desktop, laptop of tablet. Er zijn 4664 mensen ondervraagd in Groot-Brittannië,Duitsland, Nederland, Spanje, Frankrijk, Italië, Polen en Rusland. In Nederland werden voor dit onderzoek 522 personen ondervraagd.
Een eigen werkplek hebben is niet het probleem, wel de informatie hebben die je nodig hebt om de bedrijfsprocessen goed te kunnen afwikkelen.
Natuurlijk is direct contact met colleges erg belangrijk in tal van functies, maar dat directe contact kan met goede communicatiefuncties ook een eind in de tijd worden opgerekt.
Interessant zou zijn om het verloop van de type werkplekken door de jaren heen te zien op basis van het gerealiseerde onderzoek. Wat is de werkelijke trend i.p.v wat zijn de hypers op dit punt….
“Vroeger” waren er nog sepciale oplossingen voor mensen met rugklachten. Zij hadden wel een vaste werkplek, voor lange mensen werden tafels verhoogd, kleine mensen kregen voetenbankjes.
Hoe gaat dat nu op “de” werkplek.
Managers hoor je ook niet klagen over RSI.
Dat vind ik niet terug in de samenvatting, ben er eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik ben van mening dat het voor Nederland niet zo relevant is. De klachten, veelal RSI en rugklachten zijn mijn inziens meer door stress gerelateerde zaken als werkdruk, slechte HR management. Er zijn namelijk voldoende werkplekken over het algemeen. Ook instelbaar. Maar niet iedereen is door zijn onderneming op de hoogte gesteld van het belang van de instelling daarvan of vindt het zelf overbodig om dat voor die periode in te stellen. Het is een kwestie van samenwerken tussen management, personeel en de faciliterende afdelingen. Met keer op keer bezettingsgraad metingen van 45-55% is het ook niet houdbaar om 100% persoonlijk ingestelde werkplekken te realiseren, en daarnaast nog .5 of meer vergaderwerkplekken of stilteplekken. De oplossing begint met een gedegen analyse van de werkplekbehoefte op piekmomenten, het bewustzijn bij personeel en management om op de andere werkplekken ook andere dynamiek toe te passen (niet 8 uur werken in een simpele vergaderstoel bijvoorbeeld). Tevens kunnen veel klachten worden voorkomen door veel meer naar de mens te kijken en ze aan te spreken op een gezonde houding, meer sporten en meer bewegen in kantoor. Ook voor callcenter agents of mensen die veel repetitieve adminstratieve handelingen doen. En een onderzoek in zo’n breed gebied, met zoveel verschillen in cultuur en werkplek investeringen is ook beetje discutabel om iets relevants voor Nederland te zeggen.
Kletspraat! Van welke 100% heeft 25% geen vaste werkplaats? Alsjeblieft neem niet elk [commercieel?] onderzoek aan voor waar, zonder methodologie te beoordelen!