Ik zei laatst tegen mijn vrouw: ‘We doen nooit meer iets samen.' Dus nu zitten we samen op Facebook. Stelletjes op Facebook, dat is heel sneu. Dan zet mijn vrouw op Facebook: ‘Vandaag hard gewerkt, kom ik thuis moet ik de kinderen halen, koken en nog de was doen ook.' En daaronder staat dan: ‘Jacob Spoelstra vindt dit leuk!'
Facebook is vorige week naar de beurs gegaan. Het is tot nu toe nog niet het succes wat men er van verwacht had. Ik zeg met name ‘men', want ik steek mijn geld nog liever in krasloten. Social media is net als een populair café. Op een gegeven moment besluiten een paar mensen dat het ergens anders gezelliger is en voor je het weet sta je alleen te drinken.
Tros Vermist
Ik heb laatst twee weken lang niks op Facebook gedaan. Het leven ging gewoon door. Er was ook niemand van mijn ‘vrienden' die de politie heeft gebeld en ik heb mijn vrouw niet bij Tros Vermist zien zitten. ‘Ik heb al twee weken niks van hem gehoord.'
Facebook blijft voor de fun. Je kunt zonder. Als iets leuk is, dan ruil je dat snel in voor iets dat nog leuker is. Als je zondag bij kennissen op bezoek zou gaan maar er belt iemand anders met een leuk feest, dan bel je de kennissen af.
Griekenland
Nadat Hyves voor veel geld werd verkocht, hebben we er ook nooit meer iets van gehoord. Second life, bestaat het nog? Myspace? MSN?
Facebook is zo'n honderd miljard waard. Dat lijkt veel, maar daar kun je Griekenland hooguit drie weken mee redden. In Griekenland gaan ze nu weer stemmen. Ze kunnen daar kiezen uit een partij die minder wil bezuinigen of een partij die meer geld wil uitgeven. Griekenland was vroeger ook meer waard.
De beste beleggingstip die ik ooit heb gehad was: volg nooit de beleggingstips op van iemand die zelf in een Skoda rijdt. Kijk maar wat je er mee doet.
Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
En zelfs de Duim omhoog hebben ze gemeen (Nina & Mark), haha.
@NumoQuest: Ik denk dat de IT goeroe’s er niet zo anders tegenaan kijken als de “normale” mensen hoor. Facebook is gewoon Facebook voor de gebruiker die wat dingetjes met vrienden deelt. Het is de schaal en de massa die het bijzonder maakt.
Dat er een hoop lucht in Facebook zit mag duidelijk zijn. 100 miljard op 900 miljoen gebruikers is al meer dan 100 dollar per gebruiker. Voor een dienst die het van advertenties moet hebben zijn dat heel wat klikken per persoon. Ik klik nooit, dus smeer die 100 dollar van mij nog wat over de anderen uit 🙂
Tja en dan die Skoda. Mijn economie leraar vond zich geweldig slim, tot iemand uit de klas riep “if you are so smart, why ain’t you rich?”. Zijn zelfvertrouwen smolt net zo hard als het aandeel Facebook….
Natuurlijk is Facebook ‘maar’ een product. Maar de betekenis er van wordt in enorm tempo steeds groter. Het afdoen als een vluchtig fun-netwerk is veel te kort door de bocht.
Wereldwijd gaat FB dit jaar richting 1.000.000.000.000 gebruikers. 4,3 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook dagelijks. En steeds meer bedrijven krijgen door dat FB als platform vaak veel meer te bieden heeft dan het web met zijn talloze 99% zendgerichte websites.
Bij een netwerk als Facebook draait het vooral om relaties en interactie tussen mensen. Dat dit binnen de zakelijke ICT-wereld nog maar weinig wordt onderkend, sterker nog we lachen er om, is niet zo vreemd. Want dat is nou net een gebied waarop de klassieke ICT’ers niet in uitblinken.
In de duikhobby/sport(?) is de duim omhoog een teken dat je terug naar de oppervlakte moet. Meestal doe je dat als
(a) je lucht op is
(b) je duik [dus] ten einde is of als
(c) er onder de waterspiegel niets meer te beleven is.
De duim omhoog/omlaag van facebook dient overigens niet om onderwerpen populair te maken, maar om een fijnmaziger profiel van de gebruikers en hun voorkeuren te kunnen opstellen. Als je Like-t of not-like-t dan denk je misschien, dit onderwerp is leuk. Wat handig zo’n blauwe knop.
Fb meet gewoon de belangstelling van pietje als gewone doorsnee consument. Knappe jongen die zijn blauwe standaard-duim tussen 900.000.000 andere laat opvallen. Respect!
Ik dacht nog: Dit wordt WOL revisited en warempel, zo gaat het ook.
Wat is het allemaal weer voorspelbaar in deze wereld.
Bubbles are here to stay. Dat is de overeenkomst van dit soort bedrijven en de duikhobby/sport. Tot de luchtfles bijna leeg is, de pret voorbij, of de tijd om en het geld op.
Dit is wat er gebeurt als je in het echt doet, wat Facebook doet:
http://www.youtube.com/watch?v=aDycZH0CA4I Can I be your friend?
@ Ad: En daarom gaat het bergafwaarts met ons allen door al dat gebakken lucht. Ik hoop niet dat FB naar de 1 biljoen gebruikers gaat, dat staat er namelijk in uw bericht. Een 1 met 12 nullen.
@Ad, er zit veel potentie in FB, echter FB heeft helemaal niet een doel waar gebruikers ook in hun dagelijkse leven iets aan hebben. Treffend dat je de ICT’-er als voorbeeld neemt, want is Zuckerberg niet juist een prototype ICT’-er? Ik zie in FB 2 werelden: de business van FB en de gebruikers. Laten die 2 werelden nu niet echt lekker matchen. FB dient zich de vraag te stellen “what’s in it for the user” i.p.v. alleen met behulp van veel gebruikers advertentieinkomsten naar binnen te harken.
@Ad; ik reageer ook op je reactie.
Hyves heeft 9 miljoen gebruikers in NL. Maar de betekenis wordt niet groter. Dus alleen omdat FB zo groot is betekend het meer? Voor mij persoonlijk niet.
Ook Facebook voor ondernemingen is overrated. Zie hier een aardige quote en de bron (moeite waard).
Myth #1: Most consumers want to have relationships with your brand.
Actually, they don’t. Only 23% of the consumers in our study said they have a relationship with a brand.
Myth #2: Interactions build relationships.
No, they don’t. Shared values build relationships.
Myth #3: The more interaction the better.
Wrong. There’s no correlation between interactions with a customer and the likelihood that he or she will be “sticky”.
http://blogs.hbr.org/cs/2012/05/three_myths_about_customer_eng.html
“Wereldwijd gaat FB dit jaar richting 1.000.000.000.000 gebruikers.” Tegen tekstfouten kan ik wel. Het groene boekje verandert ieder jaar. Maar fouten met getallen vind ik van een andere orde.
Even voor voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen Facebook. Sterker nog, ik heb helemaal geen aandelen. Ik zie Facebook als een commercieel bedrijf dat slim inspeelt op de wens van veel mensen om (ook) digitaal dingen te delen. Los van wat je (terecht) allemaal van FB en zijn achterliggende motieven vindt, is het op dit moment het platform is waar steeds meer mensen voor kiezen om het te gebruiken.
@Peter ‘Duim omhoog’ wordt uiteraard gebruikt door marketeers. Net zoals Google al 10 jaar lang bij houdt wie op welke links klikt. Maar mensen gebruiken het om iets aan anderen te laten weten. Bijv. om ze een compliment te geven. Dat in ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ Nederland veel mensen vinden dat je dat niet openlijk hoeft te doen is ieders goed recht. Maar mensen die er wel voor kiezen zijn daarmee nog geen ‘pietje als gewone doorsnee consument’ die Facebook bedienen.
@andre Life en digitaal werkt anders. Het een in het ander naspelen is al snel lachwekkend. Juist het digitaal op nieuwe laagdrempeligere manieren contacten kunnen maken (wat hier vooral belachelijk wordt gemaakt) vind ik trouwens een van de grote pluspunten van de digitale mogelijkheden.
@frank “FB heeft helemaal niet een doel waar gebruikers ook in hun dagelijkse leven iets aan hebben” Gelet op het aantal gebruikers denk ik dat veel mensen hier anders over denken. “Ik zie in FB 2 werelden: de business van FB en de gebruikers. Laten die 2 werelden nu niet echt lekker matchen.” Klopt. En dus wat mij betreft reden temeer voor ‘de business’ om te leren hoe je dat beter kunt gaan doen.
@henri Bij sociale media heeft het aantal gebruikers wel betekenis, zowel voor bedrijven als voor personen. Google+ is qua features misschien wel beter dan Facebook op dit moment. Maar de mensen zitten nu (vooral) op Facebook waardoor het in mijn ogen nu als ‘sociaal medium’ waardevoller is. M.b.t. je 2e stelling ben ik het met je eens wanneer het gaat om bedrijven die social media inzetten als nieuw middel voor platte marketing. Maar wanneer een bedrijf/organisatie open en authentiek is (en ja, dat kan) kan het wel degelijk een nuttig nieuw middel zijn. Zowel voor non-profit organisaties als voor commerciele bedrijven. Ik heb je leestip overigens ter harte genomen. Bij deze een link retour naar iemand die wat mij betreft hierover exact aan kan geven waar het echt om draait: http://www.briansolis.com/
@ronnieponnie & @simon got me… zal voortaan een link naar de cijfers gebruiken… http://whatstrending.com/2012/05/infographic-breaks-social-media-users-site/
Goh, ik kan het niet nalaten: @Simon van Dijk: wat is er mis dat FB naar de 1.000 miljard gebruikers gaat? Het gaat die richting toch op? Het zal er nooit op uitkomen, maar het is wel die richting op, de richting is niet naar de 0 gebruikers 🙂
Krijg ik nu ook vijf sterren (dat kon ik ook niet nalaten)…