Technologie is voor het eerst de meest bepalende externe factor voor het succes van een organisatie en hiermee belangrijker dan economische en marktomstandigheden. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek Global CEO Study 2012 van IBM onder meer dan 1700 ceo's uit 64 landen, waaronder 99 uit de Benelux. Ook komt naar voren dat social media binnen vijf jaar het op één na meest ingezette middel zal zijn voor bedrijven om met de consument in contact te komen.
Technologie is voor 71 procent van de ceo's belangrijker dan veranderende economische en marktomstandigheden. In de Benelux geeft 62 procent van de ceo's aan technologie als de meest bepalende factor te beschouwen. Ceo's zijn voornamelijk gefocust op het verkrijgen van meer inzicht in de grote hoeveelheden data die worden verzameld. Van de tien ceo's zeggen er zeven grote bedragen te investeren in het analyseren van beschikbare data, zoals klantgegevens en het klantgedrag op het internet en social media. De mogelijkheid om waarde te halen uit data is sterk verbonden met de prestaties van een organisatie. Zo blijken succesvolle organisaties twee keer zo goed te zijn in het analyseren van data ten opzichte van de minder succesvolle organisaties. Daarnaast zijn de outperformers 84 procent beter in het vertalen naar concrete actieplannen.
Openheid
Uit het onderzoek blijkt tevens dat het succes van organisaties vaak gekoppeld is aan de mate waarin zij openheid en klantrelatie erkennen. De bedrijven die het beter doen dan hun directe concurrent hebben 30 procent vaker openheid als een belangrijke bedrijfsdoelstelling. Met nieuwe technologieën, zoals social media, kunnen ze effectiever samenwerken met klanten, partners en werknemers.
‘Decennialang is voor bedrijven de top-down aanpak het credo geweest om controle uit te oefenen', zegt Bridget van Kralingen, senior vice president, IBM Global Business Services. ‘Van de supply chain tot aan de productielijnen werd alles strak georganiseerd met behulp van geavanceerde systemen. Tegenwoordig beseffen ceo's dat meer controle niet automatisch leidt tot betere prestaties. De afgelopen jaren hebben ze gezien hoe ze met de dynamiek van nieuwe technologieën dichter bij de consument komen te staan.'
Ceo’s en social media
Op dit moment geeft 16 procent van de ceo's aan social media-platformen te gebruiken om klanten, werknemers en partners te bereiken. 57 procent van de ceo's verwacht dit in de aankomende drie jaar te gaan doen. Daarmee worden social media, vlak na het persoonlijke één-op-één contact, de meest gebruikte methode om een relatie aan te gaan met de consument. Het internet, en met name social media, geeft ieder individu een internationaal podium waarin zowel positieve als negatieve uitingen geplaatst kunnen worden. In de Benelux beschouwen de ondervraagde ceo's sociale vaardigheden (82 procent) en communicatie (78 procent) als de drijvende krachten achter het vermogen van werknemers om social media effectief in te zetten. Wereldwijd is dit respectievelijk 75 procent en 67 procent.
IBM Global CEO Study 2012
Dit onderzoek is de vijfde editie van de tweejaarlijkse Global CEO Study van IBM om een beter inzicht te krijgen in de uitdagingen en doelen van de ceo's van vandaag. Tussen september 2011 en januari 2012 werden wereldwijd 1709 ceo's, algemeen directeuren en senior functionarissen uit de publieke sector geïnterviewd.
“57 procent van de ceo’s verwacht dit in de aankomende drie jaar te gaan doen”… weltrusten heren/dames. slaap lekker verder, terwijl je concurrent de vruchten plukt door NU wel mee te doen.
Als je NU niet mee doet, ben je over drie jaar verloren… als je de drie jaar haalt!