Webshop Wehkamp.nl heeft zijn contract met softwareleverancier Human Inference met drie jaar verlengd. Wehkamp maakt gebruik van de Hiquality Identify-, Name- en Address-software van Human Inference. Hierdoor kan de online winkel de kwaliteit van zijn data garanderen en realiseert de organisatie een centraal klantbeeld.
Bij Wehkamp komt 99,9 procent van de bestellingen binnen via internet. De klant is zelf verantwoordelijk voor het invoeren en wijzigen van de klantgegevens. Om ervoor te zorgen dat klanten het bestelproces zo efficiënt mogelijk kunnen doorlopen, besteedt de webshop veel aandacht aan datakwaliteit. Hierbij speelt het first-time-right-principe een grote rol. De grootste uitdaging is dat de datakwaliteit gewaarborgd wordt, zonder dat de klant daar hinder van ondervindt, bijvoorbeeld door onnodige controlevragen tijdens het bestelproces. Wanneer klanten van Wehkamp.nl op de website bijvoorbeeld hun naam invoeren in hoofdletters, wordt dit niet afgekeurd, maar direct na aanmelding gecorrigeerd en in de database opgenomen.
‘We werken al een aantal jaar samen met Human Inference en in die tijd hebben we een flinke optimalisatieslag in de omgang met klantgegevens gerealiseerd', zegt Almar Hijlkema, data proces & quality analist bij Wehkamp. ‘De software van Human Inference helpt ons bijvoorbeeld met het herkennen van bestaande klanten, waardoor er dus geen dubbele contacten in de database worden opgenomen en de data uniek blijft. Ook gaat de efficiëntie omhoog, doordat je op basis van kwalitatieve data garandeert dat bestellingen direct bij de juiste personen uitkomen. Een centraal klantbeeld is dan ook al jaren een randvoorwaarde voor onze business.'