De Vodafone Foundation en Waag Society starten de Mobiles for Good Challenge. Dit is een zoektocht naar de drie beste ideeën om mobiele technologie in te zetten om de gezondheidszorg te verbeteren. De winnaars krijgen ieder veertigduizend euro, kantoorruimte in Amsterdam en professionele begeleiding om hun concept versneld op de markt te brengen.
Deelnemers kunnen tijdens drie workshops hun ideeën voorleggen aan experts. Na een voorselectie presenteren zes finalisten op 18 september 2012 hun concept in een live ‘pitchronde' aan de jury. De ideeën worden onder andere beoordeeld op basis van technische en operationele haalbaarheid, innovatie, creatieviteit en originaliteit. Daarnaast moeten deelnemers een werkend prototype hebben dat tijdens de finale getest kan worden. Na de pitchronde worden direct de drie winnaars bekendgemaakt.
Rob Shuter, ceo bij Vodafone Nederland en juryvoorzitter van de ‘Mobiles for Good'-wedstrijd: ‘Eenvoudige toegang tot betaalbare gezondheidszorg is een fundamenteel mensenrecht. Wij geloven dat mobiele technologie een unieke rol kan spelen in de gezondheidszorg en zijn daarom op zoek naar slimme ideeën om hier aan bij te dragen.'
Vodafone organiseerde al eerder grote competities voor mobiele internetondernemingen, zoals de Mobile Clicks Award.
Dat is een prima initiatief! Zou door meer bedrijven moeten en kunnen gebeuren. Natuurlijk hebben ze er zelf baat bij, daar is niets mis mee, maar het meeste rendement komt denk ik toch uit de creativiteit van de deelnemers.
Ik zou niet weten wat ik van deze actie verwachten mag!
Wat is de scope van deze actie eigenlijk? Beperkt tot een ziekenhuis / huisartspraktijk / thuiszorg / verzekeraars of in de hele keten? Wat denken dat ze met deze actie op te kunnen lossen? De processen in de zorg vormen een spagaat. ICT is een middel maar geen wondermiddel! Zolang deze processen en ook in de hele keten niet hervormd zijn dan zal een ICT-oplossing geen echte oplossing zijn. Je kunt wel ICT gebruiken om de processen te verbeteren en hervormen! Hierachter ligt een beleid. Als je dat niet hebt dan moet je niet van ICT en dit soort acties zoals die van Vodafone veel verwachten.
Een prijsvraag leidt vaak tot oplossingen die “out of the box” denken stimuleren, sommigen noemen dat ook wel eens bottom-up beleid. Natuurlijk valt er veel door beleid en structuur te beïnvloeden, te ontwikkelen. Maar veel van de “vindingen” zijn juist op een andere manier tot stand gekomen. Daarnaast het stimuleert wellicht mensen om eens wat af te wijken van de gebaande wegen. Alleen daarom is het al leuk om te zien wat er ingebracht wordt. En ik ben het met je eens, een laag verwachtings patroon is altijd goed.