Ik heb eerder al eens artikelen geschreven als beginnend gebruiker van Social Media. Nu ik dat stadium al lang voorbij ben en inmiddels redelijk wat ervaring heb, wil ik nog eens de diverse Social Media nader evalueren.
Facebook: Facebook is een lekker laagdrempelige vergaarbak; het prettige is dat je er van alles op kwijt kunt. Van filosofietjes, grappige foto's tot aan korte verslagen met foto van je persoonlijke evenementen m.b.t. sport, vakantie, hobby et cetera..Het krachtige aan Facebook en het aantrekkelijke (soms verslavende) is het gegeven dat de content zich continu ververst. Elk uur dat je kijkt is er wel iets nieuws. De notificatie-dienst dat iemand een reactie heeft geplaatst op jouw posting is erg slim bedacht. Het is moeilijk om je te ontrekken aan je eigen nieuwsgierigheid. Op dagelijkse basis kan je je afvragen of alles wat langskomt wel zo boeiend en interessant is.
Op langere termijn echter ontstaat er toch een redelijk compleet beeld van een 'vriend' over zijn doen en laten, zijn hobby's en (deels) privé-leven. Het effect is dan ook dat je gelijk stof hebt om over te praten als je elkaar weer in het echt ontmoet; je pakt gewoon de draad weer op…Er ontstaat ook zo de mogelijkheid dat jijzelf anderen met elkaar in contact brengt. 'Kennen jullie iemand die iets weet over kantklossen?' Toevallig herinner je dat een van je vrienden deze hobby beoefent en je brengt beide personen met elkaar in contact. Zelf kan je ook een beetje sturen wat voor een persoonlijk privé-profiel je wilt achterlaten op Facebook. Ikzelf publiceer vaak iets over mijn sport hardlopen; ik heb daarom ook een profielfoto in sporttenue. Een consistent plaatje / imago dus.
Mijn kritiek op FB is nog wel de navigatie. Het is redelijk ondoorzichtig hoe, wat, waar, voor wie en wanneer een stuk content wordt weergegeven. Ook vind ik het storend dat men tegenwoordig reacties van vrienden op hun vrienden nu ook laat zien; daar heb ik niet om gevraagd en ik zit er niet op te wachten. Een andere irritatiefactor voor mij zijn de uitnodigingen op allerlei vage spelletjes die je kan spelen met elkaar en de quasi-persoonlijke uitnodigingen voor evenementen: 'Pietje heeft jou uitgenodigd voor..' . Alsof iemand jou een persoonlijk bericht heeft gestuurd.
Ik ben er ook niet uit wat ik van 'likes' moet vinden. Een 'Vind ik leuk' op een posting kan ik wel waarderen. Maar een melding als 'Johan vind KLM leuk', daar kan ik weinig mee..
Al met al is Facebook toch wel een gezellige 'dorpspomp' met altijd wat nieuws. Echter ga ook hier bewust om met wat en hoe je publiceert en probeer de neiging te ondrukken om op elk vrij moment even te checken; laat het geen verslaving worden..
Twitter: De kracht van Twitter is het korte en snelle. Ik weet nog goed dat er bij mij in de buurt (Nijmegen en ingevomg) een kleine aardbeving plaatsvond. Niks te vinden op Teletekst, Radio1 of de NOS, maar via Twitter vernam ik binnen enkele minuten dat ik niet de enige was die iets gevoeld had.
Een andere krachtig aspect van Twitter is dat je in elkaars 'contactpersonen' kan kijken. De informatie van volgers en volgend is openbaar. Je kan dan proberen in contact te komen met een contact van iemand anders, zonder moderatie van de tussenpersoon. Echter dit kan wel leiden tot een sneeuwbaleffect van 'elkaar volgenders'. Je gaat dan iemand volgen in de hoop dat hij jou op den duur ook zal gaan volgen. Voor je het weet ben je honderden mensen aan het volgen en is de dagelijkse stroom aan tweets niet meer bij te benen. Het is bizar om te zien dat mensen meer dan duizend mensen volgen; het geeft gewoon een overkill aan dagelijkse tweets. Je schiet zo je doel voorbij.
Een ander ding is dat ik er vaak moeite mee heb om een boodschap in 140 tekens te formuleren. Een uitspraak of mening heeft toch vaak wat nuancering nodig. Het werken met afkorting is ook geen oplossing omdat de tekst dan onleesbaar wordt.
LinkedIn: LinkedIn blijft het meest serieuze en zakelijke medium. Ik weet uit ervaring dat er volop gebruik van wordt gemaakt bij recrutering van personeel of het in contact komen met andere professionals. Ik zie wel een groeiend gevaar dat LinkedIn steeds meer gebruikt gaat worden als een soort Facebook. Ik zie steeds meer privé-gerelateerde zaken voorbij komen in de nieuws-updates. Het vervuilt de update-lijst en het doet afbreuk aan iemands imago als serieuze professional ('die heeft het niet helemaal begrepen..').
Vanwege dit feit heb ik onlangs zelfs iemand ge-de-linked. Ik werd gek van de dagelijkse updates over zijn hobby sterrenkijken. Ik vermoed dat het een en ander ook te maken heeft met de koppeling van twitter aan de andere social-media. Ik pleit voor het gebruik van de #in tag, zodat men bewust en overwogen een keuze maakt om al dan niet een tweet op LinkedIn te laten verschijnen.
Concluderend kan ik wel stellen dat de social-media van grote toegevoegde waarde zijn. Ik heb al geregeld leuke en nuttige contacten opgedaan die resulteerden in werkelijke ontmoetingen en mogelijkheden. Ook valt er niet te ontkomen aan een uitgebreid 'online-leven' naast het gewone leven in de dagelijkse realiteit. Echter men moet serieus en zorgvuldig proberen om te gaan met het online-leven en de etiketten en de 'do's en dont's' kennen. Tevens moet men waken over een gezonde balans tussen online en het echte leven in het hier en nu in de tastbare werkelijkheid. Gun jezelf af en toe eens een smartphone-vrije dag en geef weer ruimte aan dagdromen, denken, filosoferen en mijmeren…Ook DIE batterij moet wel eens worden opgeladen!
Beste Bart,
Best een leuk artikel heb je geschreven. Het leest gemakkelijk weg ondanks het voor mij niet vele nieuwe dingen bevat. Toch heb ik nog een korte reactie op onderstaand:
“Vanwege dit feit heb ik onlangs zelfs iemand ge-de-linked. Ik werd gek van de dagelijkse updates over zijn hobby sterrenkijken. Ik vermoed dat het een en ander ook te maken heeft met de koppeling van twitter aan de andere social-media. Ik pleit voor het gebruik van de #in tag, zodat men bewust en overwogen een keuze maakt om al dan niet een tweet op LinkedIn te laten verschijnen”
Ook ik kom dit steeds vaker tegen. Op linkedIn wil ik niet zien dat iemand heeft hard gelopen, uit eten is geweest of zijn kids heeft opgehaald. Hier is in mijn ogen linkedIn niet voor bedoeld.
Misschien wordt het tijd dat hier een gedragscode voor in het leven geroepen wordt.
Hoi Bart,
Prettig leesbaar en herkenbaar artikel. Wat jij aangeeft over teveel privé zaken op Linkedin ervaar ik ook andersom. Een Facebook contact die meerdere malen per dag commerciële boodschappen plaatst. Die heb ik niet “ontvriend” maar op fb aangeven dat ik van die persoon geen updates meer wil ontvangen. Volgens mij is dat binnen LinkedIn niet mogelijk?
Bart,
Gezien de grote hoeveelheid sociale ‘dorpspompen’ wordt het vinden van de interessante informatie en personen steeds moeilijker. Daar speelt ook nog eens bij dat virtuele identiteit soms afwijkt van de ‘vlees en bloed’ versie. Politici, lobbyisten, belangenverenigingen en heel veel andere bespelers van de publieke opinie maken dan ook gretig gebruik van deze kanalen. In ‘resocialisatie van sociale media’ gaf ik een aantal voorbeelden hiervan.
Als (beginnend en nieuwsgierige) gebruiker beperk ik me trouwens niet alleen tot deze nieuwe netwerken maar vind nog steeds informatie in ‘good old’ newsnet en RSS feeds. Handig hierbij zijn de categorieën, lijsten en groepen. Iets wat ook handig is om de stroom tweets te beperken. Ook door anderen aangemaakte lijsten kun je gaan volgen wat weer scheelt in groeperen. Het linken, parallel berichten de wereld insturen via meerdere kanalen is soms inderdaad vervelend. Maar zolang deze diensten ‘gratis’ zijn moeten we gegeven paard ook niet teveel in de mond kijken.
Hallo Ewout,
Ik kan me helemaal vinden in je opmerking over de rss feeds. Ik combineer ze met Linked In. Dat wil zeggen: ik ben zelf enkele groepen begonnen waar ik de groepsleden ook op het moment dat er geen ‘human content’ is toch niet naar een blanco discussiescherm wil laten staren als ze de groep openklikken. Door relevante RSS feeds op de groep te laten binnenkomen voorkom ik dat.
Bart, ik denk dat je beschrijft wat veel van ons ervaren. Het De-linken zorgt er uiteindelijk voor dat het wel goed komt met de gedragsregels. Dat is gewoon evolutie.
Als je onzeker bent of niet lekker in je vel zit is Facebook geen goede. Je ziet vooral de leuke kanten van anderen en het lijkt alsof iedereen helemaal gelukkig is waardoor je wellicht een verkeerd beeld krijgt van de werkelijkheid. Maar dat is niet anders dan bij de dorpspomp 🙂
Elke van de genoemde platformen heeft inderdaad zijn sterke en zwakke kanten. Zo vind ik Groups van Linked-In niet lekker werken. Navigatie van Facebook is dramatisch en Twitter is weer te beperkt. Google plus lijkt in Nederland niet goed van de grond te komen.
Dan heb je de Pinterest en Spotify die een iets andere benadering heeft, (foto’s en muziek), maar mijn gevoel zegt dat er nog ruimte is voor een next-big-thing.
Uiteindelijk zijn de Social Media wel reuzen, maar is het op individueel niveau gewoon niets bijzonders.
Als je 100 miljard waarde afzet tegen 900 miljoen gebruikers dan is elke gebruiker meer dan 100 dollar waard….. Daar zit heeuul veeuul lucht in. Ik ben benieuwd hoe Social Media 2.0 eruit gaat zien…
@Bart, Rene,
Je kunt op Linked In wel degelijk de updates van een specifieke connectie verbergen. Als je je muis iets naar rechts beweegt ten opzichte van een update van een connectie, dan wordt er een ‘hide’ button zichtbaar. zo kun je er voor kiezen om wel gelinkt te blijven maar geen updates meer te zien.
Via settings > Account > Customize the updates you see on your homepage > tabblad Hidden kun je het evt. weer terugdraaien.
mvg
Michiel