Nederlandse ict-dienstverleners zullen de komende tijd blijven reorganiseren. Hoewel outsourcingscontracten een stabiele bron van inkomsten blijken, staan de inkomsten uit consulting en systeemintegratieonder druk. Omzetten zullen met wel 15 procent terugvallen, voorspelt ict-marktonderzoeker Peter Vermeulen van Pb7. Hij doet zijn voorspelling op basis van een analyse van de cijfers van Atos, Capgemini, KPN Corporate Market, Logica en Ordina in het eerste kwartaal van 2012. Het gaat hierbij om de zogeheten organische omzetontwikkeling, groei door overnames is buiten beschouwing gelaten.
Marktonderzoeker Pb7 ziet in de kwartaalcijfers een aantal opvallende trends. Zo keert outsourcing terug als een stevige financiële basis. De druk op langlopende uitbestedingscontracten is aanmerkelijk lager dan net na het uitbreken van de kredietcrisis. De meeste ict-dienstverleners zien de omzet uit outsourcing stabiliseren of zelfs groeien.
De inkomsten uit sterk cyclische diensten als consulting en uurtje-factuurtjewerkzaamheden staan onder zware druk, nu klanten alleen projecten met de hoogste prioriteit laten uitvoeren en creatieve oplossingen zoeken om buiten de dienstverleners om ict'ers in te huren. Hierdoor ontstaat prijsdruk en sommige dienstverleners zullen hun omzet met ruim 15 procent zien terugvallen, voorspelt Pb7.
Als gevolg van de dalende omzet zullen ict-dienstverleners blijven reorganiseren om de personeelsaantallen af te stemmen op de vraag uit de markt, verwacht Pb7. Daarnaast zoeken zij ook wegen om klanten te helpen efficiënter om te gaan met hun ict. Vooral private cloud-oplossingen zullen ten koste gaan van traditionele omzet die voorheen bij dienstverleners terecht zou komen.
Overheidsopdrachten
Marktonderzoeker Pb7 stelt zijn eerdere optimisme over de ontwikkelingen in de ict-markt op basis van deze analyse naar beneden bij. De val van het kabinet heeft tot gevolg dat overheidsopdrachten opnieuw zullen worden uitgesteld.
Analyse
Lees de uitgebreide analyse van de cijfers over het eerste kwartaal: ‘Omzetdaling ICT-dienstverleners versnelt zich'.
Wellicht nog enige nuance op dit artikel. Grote ict-dienstverleners zullen blijven reorganiseren. Kleinere, buiten de top 10, zullen marktaandeel blijven afsnoepen van de grote jongens.
Dit is toch wel een opvallend zinnetje: ‘Daarnaast zoeken zij (de ict-dienstverleners) ook wegen om klanten te helpen efficiënter om te gaan met hun ict.’ Is dat niet wat je als ict-dienstverlener per definitie doet, of had moeten doen de afgelopen jaren? De referentiegroep slaat hiermee niet zo’n best figuur.
outsourcingscontracten een stabiele bron van inkomsten. ……
maar na afloop is de markt on herkenbaar veranderd:
1 van doe-werk naar denk-werk
2 van detachering naar kennisintensiefwerk
3 van bestaande zaken naar verbetering ipv verandering
Daarbij komt nog dat consultancy absoluut geen cyclische dienst is, zoals in het artikel genoemd wordt, maar juist kennisintensief is en daardoor niet cyclisch, zelfs niet anti-cyclisch.
Het is niet de werkelijke topsport van de genoemde bedrijven, daardoor neemt daar dat type opdrachten af.
@Rik, ik denk dat je heel nauwkeurig de vinger op de zere plek legt.
Gezien de reacties die ik regelmatig op deze site lees ben ik kenlijk niet de enige die daar totaal niet mee zit.
@Maarten Oberman,
Zou je jou opmerking wat meer kunnen toelichten ?
Zoals je wel vaker met dergelijke bewegingen hebt gezien is het zg. reorganiseren louter op commerciële leest geschoeid en veel minder op kennis, ervaring en expertise. Uiteraard zal men zelf als eerste degene zijn die deze stelling graag weerlegd.
We hebben in elk geval kunnen zien dat tendering de kwaliteit in geen geval heeft verbeterd voor de betreffende organisaties. Heet is veel van hetzelfde door de EU regelgeving en capex norm verordonneerd. Je zou je dan beter af kunnen vragen of die verplichte tendering nog wel van deze tijd is of dat je niet beter gaat voor kennis conservering en kwaliteit.
Door de schaalvergrotingen van de voorbije jaren is de klant veroordeelt tot enkele groten zoals wellicht de Atos’s, Centric’s, Cap’s etc, die weinig meer te maken hebben met werkelijke kwaliteit maar precies waar dit artikel over roert. Financiën. Tel hierbij dan even op dat de klant niet altijd even goed werd bedient of dat kennis werd geconserveerd en je zou je af kunnen vragen wat de uiteindelijk toegevoegde waarde is van dergelijke contracten.
Overigens, ik stel dit als volkomen onafhankelijk zonder enige commerciële liëring met …..
@Pascal,
ik neem aan dat je vraag gaat over consultancy is geen cyclische dienst…
Deze opmerking komt voort vanuit mijn achtergrond als consultant voor communicatietoepassingen en communicatie-infrastructuren.
De levensduur van een communicatie-infrastructuur is 6 tot 8 jaar. Gemiddeld is dus 12 tot 16% van de bedrijven met een selectie en invoering bezig. De ervaring heeft geleerd dat er weinig pieken zijn in dit soort zaken. Het is een geleidelijk proces, die enigszins beïnvloed wordt door de product cycle van een producent. Maar niet door financien…..
Kortom de vervanging en vernieuwing is een geleidelijk, non cyclisch proces, Nederland breed gezien. Op klantniveau natuurlijk niet.
Er is een technisch, financieel en functioneel eindpunt van een communicatie-infrastructuur, dat is niet te ontlopen. Daar komt dan nog bij dat de doorlooptijd van de vernieuwing 5 tot 12 maanden vergt afhankelijk van omvang en complexiteit.