De ict-dienstverleners Atos, Capgemini, KPN Corporate Market, Logica, Ordina, hebben hun omzet in de Benelux in het eerste kwartaal van 2012 met gemiddeld 6,7 procent zien dalen. Het gaat hierbij om zogeheten organische omzetontwikkeling, groei door overnames is buiten beschouwing gelaten. Een kwartaal eerder lag dat cijfer nog op 6,1 procent. Dat berekent ict-marktonderzoeker Peter Vermeulen van Pb7 op basis van een analyse van de kwartaalcijfers.
Ict-dienstverlener Atos zag de omzet in de Benelux in het eerste kwartaal van 2012 met 5 procent dalen. Bij een stabiele ontwikkeling bij de outsourcingstak komt de daling vooral voor rekening van de takken Consulting en Systems Integration, met een omzet die 8 procent lager uitvalt. De groei van Atos als geheel kwam uit op 2 procent.
Branchegenoot Capgemini ziet in de Benelux de omzet in het eerste kwartaal met 8 procent terugvallen. Doordat het bedrijf hier geen grote outsourcingspraktijk heeft, is het gevoeliger voor economische tegenwind in vergelijking met Atos en KPN Corporate Market. Capgemini als geheel zag buiten de Benelux groei in alle geografische gebieden.
KPN Corporate Market boekte een omzetdaling in het eerste kwartaal van 7 procent. Het is de enige dienstverlener die de omzet fors zag terugvallen. De omvangrijke outsourcingsactiviteiten hebben de klappen niet kunnen opvangen die KPN kreeg bij de overheid en in de financiële sector. Hier stellen klanten grote investeringen in ict nog steeds uit, net als in het laatste kwartaal van 2011. Volgens marktonderzoeker Pb7 verliest KPN Corporate Market ook klanten door de veranderingen in het management, de organisatie en het merk.
Zwarte cijfers
Ict-dienstverlener Logica ziet de omzet in de Benelux in het eerste kwartaal met 6 procent dalen. Het bedrijf voert een ingrijpende reorganisatie door om nog dit jaar zwarte cijfers te schrijven. Het relatief goede resultaat is echter nog steeds te danken aan omzet uit het hr-outsourcingscontract met Ahold dat in het eerste kwartaal van 2011 werd gesloten, stelt Pb7.
Het beursgenoteerde Ordina zag de kwartaalomzet met 8 procent dalen. Het bedrijf had te kampen met het besluit van de belangrijke nieuwe klanten Nederlandse Spoorwegen en Schiphol die beide besloten de ict-uitgaven flink terug te schroeven. De gerealiseerde groei in outsourcing van 5 procent werd volledig teniet gedaan door de daling met 18 procent in consultancy en zakelijke dienstverlening (15 tot 20 procent).
Trends
Marktonderzoeker Pb7 ziet in de kwartaalcijfers een aantal opvallende ontwikkelingen. Zo keert outsourcing terug als een stevige financiële basis. Na het uitbreken van de kredietcrisis eind 2008 liet deze markt juist een sterke terugval in omzet zien doordat klanten opnieuw wilden onderhandelen over contracten, hun uitbesteding gedeeltelijk terugdraaiden of besloten deze te offshoren. De druk op langlopende uitbestedingscontracten is aanmerkelijk lager dan net na het uitbreken van de kredietcrisis, constateert Pb7. Tegelijkertijd leveren nieuw afgesloten contracten de eerste omzet op. De meeste ict-dienstverleners zien de omzet uit outsourcing stabiliseren of zelfs groeien. Voor de komende jaren wordt een verdere groei voorzien, zeker na de aankondiging van de uitbestedingsplannen van het ministerie van Defensie.
Aan de andere kant staan de inkomsten uit sterk cyclische diensten als consulting en uurtje-factuurtjewerkzaamheden onder zware druk, nu klanten alleen projecten met de hoogste prioriteit laten uitvoeren en creatieve oplossingen zoeken om buiten de dienstverleners om ict'ers aan te nemen, zoals het initiatief van de Nederlandse Spoorwegen die vooral rechtstreeks zaken willen doen met zzp'ers. Ook kijken klanten naar de mogelijkheden van payrolling en offshore- en nearshore-mogelijkheden. Hierdoor zal volgens Pb7 prijsdruk ontstaan en sommige dienstverleners zullen hun omzet met ruim vijftien procent zien terugvallen.
Als gevolg van de dalende omzet zullen ict-dienstverleners blijven reorganiseren om de personeelsaantallen af te stemmen op de vraag uit de markt. Daarnaast zoeken zij ook wegen om klanten te helpen efficiënter om te gaan met hun ict. Hierbij spelen cloud computing en mobility een belangrijke rol. Vooral private cloud-oplossingen zullen ten koste gaan van traditionele omzet die voorheen bij dienstverleners terecht zou komen.
Lichte groei
Pb7 stelt zijn eerdere optimisme over de ontwikkelingen in de ict-markt op basis van deze analyse naar beneden bij. Het voorspelde eerder een lichte omzetgroei, op basis van een sterke vraag in december 2011, een afname van de druk op tarieven en een groeiend optimisme over de economische ontwikkeling.
Inmiddels is duidelijk geworden dat het optimisme uit december niet langer gerechtvaardigd is. De val van het kabinet heeft tot gevolg dat overheidsopdrachten opnieuw zullen worden uitgesteld. Klanten zullen moeten besparen, ict zal daarbij een rol spelen. Pb7 voorspelt een stabiele ontwikkeling van de outsourcingsmarkt en een bescheiden terugval in consulting en systeemintegratie.
Ict-dienstverleners
Omzetgroei Benelux, eerste kwartaal 2012 |
|
Atos |
-5% |
Capgemini |
-8% |
KPN Corporate Market |
-7% |
Logica |
-6% |
Ordina |
-8% |
Ik zie eerder een verschuiving in type werk:
van doe-werk naar denk-werk
van detachering naar kennisintensiefwerk
van bestaande zaken naar verbetering ipv verandering
van generiek- naar specifiek werk
Bij de grotere bedrijven, die genoemd worden zit voor al het werk in het eerste item van elke regel en veel minder in het tweede item van elke regel, dus alleen de getalsconclusie is op zich niet verwonderlijk……..
Ik zie hier een afname van 34 procent omzet bij de grotere dienstverleners. Waar ik wel benieuwd naar ben is waar deze afname tot groei heeft geleid.
@Wil:
De omzet gaat volgens mij naar de specialistische ict-bedrijven,
* die onmisbare functies (kunnen) vervullen of
* die op korte termijn substantiële besparingen realiseren danwel
* die winstverhoging helpen realiseren.
Alle drie punten: Vooraf aantoonbaar.
Misschien kampt de ict-sector, vooral de groep van grote clubs, met een imagoprobleem.
NB @Johannes: “Versnellen” is volgens mij niet wederkerig. 🙂
@Peter
Onmisbare functies… Op zich goed, maar er hoort ergens ook nog bij:
dat het zal gaan om onmisbare communicatie-infrastructuurvoorzieningen. Globaal gaan die zes tot tien jaar mee, gemakshalve, gemiddeld acht jaar ‘levensduur’. Dat betekent dat 12 procent van de bedrijven en organisaties met een vervangingsslag bezig is, of, naar ik dan weer hoop…, een vernieuwingsslag bezig is. Dat zijn vernieuwingen, die vrij conjunctuur onafhankelijk zijn. Bijvoorbeeld veroorzaakt door geen onderhoud meer mogelijk, geen onderdelen meer, vooral in combinatie met noodzakelijke uitbreidingen. Maar ook door fusies, en ‘last but not least’ communicatietoepassingen die meer opleveren dan ze kosten.
Slechts vier dagen naar het verschijnen van dit artikel schrijft de zelfde auteur een artikel waarin een lichte stijging van de omzet geraporteerd.
Op een vraag van mij dit toe te lichten heb ik helaas geen antwoord gehad.
Zeer illustratief te zien waar het gebruiken van de IT als sluitstuk op de begroting voor de klanten van genoemden toe zullen gaan leiden. Het is een kwestie van wachten op de volgende KPN/Vodafoon/Diginotar/VDC.