Hostingbedrijven halen rendement uit hun investeringen in innovatie. Toch investeren veel hosters vaak niet meer dan 50 procent van hun brutomarge in innovaties. Een ander middel om de concurrentiekracht te versterken, is certificering. Vooral leden van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) zien dit als een voorwaarde voor groei. Dit blijkt uit het Mazars Hostingonderzoek 2012 dat Blauw Research uitvoerde onder bijna negentig hostingbedrijven.
61 procent van de hosters geeft aan dat de organisatie positieve rendementen haalt uit investeringen in innovatie. Daarnaast is bij 60 procent van de hostingbedrijven innovatie verankerd binnen de organisatie en bij 56 procent is innovatie gekoppeld aan een langetermijnvisie.
De belangrijkste doelstelling voor een investering is het verbeteren van de klantervaring en kwaliteit (62 procent). De belangrijkste motieven voor hostingbedrijven om te investeren in innovaties zijn eigen ideeën en eigen visie (87 procent) en de wensen van klanten (76 procent). 24 procent innoveert omdat de concurrentie dat ook doet en slechts 20 procent doet dit puur uit financiële overwegingen.
49 procent van de respondenten heeft een certificering. In 2011 was dit nog 33 procent. Het gaat om iso 27001-, iso 9001-, Itil- en pci-certificeringen. DHPA-deelnemers beschikken vaker over deze certificeringen dan niet-leden.
Certificeringen
Op dit moment bevindt het merendeel van de klanten van hostingproviders zich in de zakelijke dienstverlening (79 procent). Daarnaast scoren de sectoren handel (63 procent) en financiële dienstverlening (44 procent) hoog. Wel is er een verschuiving waarneembaar naar (semi-)overheidssectoren (onderwijs, overheid en gezondheidszorg). De drempel voor deze sectoren is echter hoger doordat veelal een specifieke certificering nodig is. Dit verklaart ook de sterke groei in certificeringen in het afgelopen jaar.
De Mazars Hosting Provider Survey is een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse hostingbedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van de DHPA en Mazars. Aan het onderzoek van 2012 deden bijna negentig hostingbedrijven mee. De presentatie van het hostingonderzoek vond plaats op woensdag 9 mei 2012 bij Mazars in Amsterdam.
Vrijwel alle hosting providers in Nederland bieden een vrijwel identiek pakket aan, dat al jaren vrijwel hetzelfde is: Apache, PHP, MySQL en voor grotere klanten: een dedicated server. Dit in combinatie met xMB schijfruimte en verkeer in GB per maand.
Sinds enige tijd zijn er providers een een VPN-account aanbieden, maar dat is dan vrijwel altijd een variant op een virtual dedicated server. Geen echte cloud-hosting die makkelijk schaalbaar is en waar je per minuut kan betalen.
Als je wat verder zoekt buiten Nederland zijn er paas providers als Heroku, Redhat Openshift, Cloudfoundry of Cloudcontrol. Op veel van die PaaS providers kun je zelfs PHP en Mysql applicaties gebruiken als je dat zou willen, maar je applicatie is dan schaalbaar en je betaalt per gebruik en niet een vast bedrag voor van te voren vast gelegd hosting pakket.
Mijn voorspelling is dat er binnenkort een slachting komt in het Nederlandse hosting wereld als klanten massaal gaan overstappen naar een meer volwassen PaaS.