De cio-post bij de politie wordt een tijdelijke duo-baan. Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft Pieter Cloo en Jo van den Hanenberg van het bureau Boer & Croon aangesteld als cio voor een periode van drie tot zes maanden. Cloo is de eerstverantwoordelijke. Zij leiden ook het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie. Cloo heeft veel ervaring als topmanager in de publieke sector; Van den Hanenberg is een ict'er die onder andere cio bij DSM was.
Het duo Cloo/Van den Hanenberg is als interim-cio verantwoordelijk voor alle ict-activiteiten van de politie. Ook de reguliere ict-projecten en de innovatieprojecten vallen onder deze verantwoordelijkheid. Het tweetal volgt Aad Meijboom op die in september 2010 was aangesteld als eerste cio bij de Nederlandse politie. Onder Meijboom, geen ict-achtergrond, kwam het verbeterprogramma niet goed van de grond. Hij legde eind april zijn functie neer.
De interim managers zullen vaart moeten brengen in het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie. Daarbij staan het verbeteren van functionaliteit en gebruiksgemak van de ict voor politiemensen en het vernieuwen van de systemen centraal. De belangrijkste opgaven zijn het opstellen van een jaarplan voor de uitvoering van het Aanvalsprogramma in het tweede halfjaar 2012 en het eerste halfjaar 2013, het opstellen van een voortgangrapportage aan de Tweede Kamer en het doen van voorstellen voor de inrichting van de ict-organisatie van de politie. Het jaarplan en de voortgangsrapportage moeten voor het zomerreces van de Tweede Kamer gereed zijn.
Ervaring
Pieter Cloo is een zwaargewicht uit de publieke sector die tegenwoordig als partner bij Boer & Croon werkt. Hij is daar verantwoordelijk voor de invulling van interim- en adviesfuncties in de bouwwereld en de publieke sector. Ook vervulde hij diverse interim management-functies in crisissituaties, waaronder recent bij de Gemeente Amsterdam. Cloo is het meest bekend van zijn betrokkenheid als lid van de raad van bestuur bij de totstandkoming van het UWV uit een fusie van zes uitvoeringsinstanties.
Jo van den Hanenberg heeft diverse it-managementfuncties bekleed, waaronder cio-posten bij DSM, Gasunie en Q-Park. Hij was tot voor kort ook tijdelijk chief technology officer bij de Dienst ICT van de gemeente Amsterdam. Inmiddels is zijn post voor langere tijd overgenomen door Luc Timmers.
Een duo-baan voor het veelkoppige monster van bureaucratie en politiek. Ik wens beiden veel succes met misschien wel een ‘mission impossible’
Een duo-baan is ook een creative oplossing voor de Balkenende norm…
Ja joh, kost allemaal niks die mensen van Boer & Croon. Krijg je een leuk rapportje met een hoop geleuter en geblabla voor en vervolgens rennen ze weg als het tot uitvoer moet worden gebracht. Pffff, waste of money.
Interessante oplossing. Ik hoop dat het goed gaat uitpakken in de volle breedte en diepte.
Mensen niet zo negatief.. Voor die Eur 6000 per dag,
krijg je er wel twee voor…
‘Structure follows strategy’, geldt zelfs voor ict bij de politie! Wie beter weet wat je hier moet doen. mag het zeggen…
Informatiseren is organisatie veranderen… Pieter en Jo dienen zich dus in eerste instantie vooral te bemoeien met de Raad van Commissarissen. Hoe heeft dit alles al jarenlang zo enorm kunnen misgaan met deze lieden in de top?
Wanneer je echter in de nabije toekomst nog opdrachten wil ontvangen van de overheid/Nederlandse Politie kun je beter (desnoods tegen beter weten in) in de lagere echelons de problemen proberen te zoeken…
Precies ! Verdubbel de baas betaal de nieuwe baasjes elk 4 x keer wat 1 baasje kost en we zijn allemaal weer 8 x zo blij. Tussenpausjes lossen niets op. Maar de kosten zijn dermate hoog dat het niet anders kan, dat alles goed kom. Duur is goed, niet zeuren, probleem opgelost. Zonde dat Plato dood is. Die had hier een aardig stukje over kunnen schrijven.
Hun track record lijkt me nu niet bepaald een aanbeveling: zowel de gemeente Amsterdam DICT als UWV (het werkplein-fiasco) staan in de top-10 ICT-drama’s van het jaar…
Met ICT bij de politie alleen redt je het niet.
Net als in bijvoorbeeld de zorgsector moet er gestreefd worden naar eenduidige en centrale registratie van gegevens, waarmee transparantie in het totale juridische proces wordt bevorderd. Systemen van politie, justitie en openbaar ministerie zijn nu nog gescheiden. Procedures sluiten niet op elkaar aan. Proces-verbaal nummers van politie zijn bij het openbaarministerie onbekend omdat ze daar een eigen dossiernummer aanmaken. Afstemming van informatie en vooral het verstrekken daarvan is daardoor een lastige en tijdrovende klus. Als slachtoffer van een misdrijf wordt je daardoor slecht en achteraf geïnformeerd over de voortgang van je zaak (helaas spreek ik hier uit -recente- ervaring). De politie wil je wel helpen, maar ze kunnen het niet omdat de procedures, de afspraken en de verschillende systemen tegen hen werken.
Het enige dat helpt is een integrale afstemming op alle niveaus binnen één overkoepelende justitiële organisatie, waarbinnen de verschillende processen volledig op elkaar zij afgestemd en de blauwdruk vormen voor de architectuur van een samenhangend informatiesysteem.
Ik wens de heren veel succes.