Ict-dienstverlener Ordina zag in het eerste kwartaal van 2012 zijn omzet met 7,9 procent afnemen tot 103,3 miljoen euro. Nederland deed het met een omzetdaling van 9,1 procent slechter dan het groepsgemiddelde. In Nederland werd het eerste kwartaal in totaal 84,7 miljoen euro omgezet. De winstgevendheid van Ordina daalde iets van 4,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2011 naar 4,0 miljoen euro hetzelfde kwartaal in 2012.
Ordina wist de winstgevendheid nog redelijk op peil te houden door de reorganisatie die in 2011 werd doorgevoerd. Het medewerkersbestand kromp hierbij 168 fte's van 3148 naar 2980 fte's. Netto daalde het personeelsbestand met 147 mensen in 2011. Gedurende het eerste kwartaal van 2012 zag Ordina het personeelsbestand 28 fte's inkrimpen.
Ordina kampt, net als veel andere dienstverleners, met een dalende omzet door de huidige recessie. De omzettrend, ingezet in het tweede halfjaar 2011, heeft zich doorgezet in het eerste kwartaal 2012. Financiële dienstverleners zijn vanwege de eurocrisis voorzichtig in het aangaan van nieuwe projecten en richten zich op opdrachten met een korte terugverdientijd. In de overheidsmarkt merkt Ordina dat vernieuwing- en verbeteringstrajecten worden uitgesteld.
COA, Europol en Halt
Ondanks de aanhoudende ongunstige marktomstandigheden heeft Ordina in het eerste kwartaal van 2012 een aantal opdrachten en raamovereenkomsten weten binnen te halen. Dit zijn onder andere een driejarige ict-mantelovereenkomst bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), een raamovereenkomst bij Europol en een vierjarige opdracht voor het beheer en onderhoud van het cliëntvolgsysteem van Halt.
De economische vooruitzichten en de ontwikkelingen in de markt blijven voor Ordina onzeker. Dit geldt niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook in toenemende mate voor de Belgische markt. Daardoor blijft de omzetontwikkeling en daarmee het resultaat voor de komende periode moeilijk voorspelbaar. Derhalve spreekt Ordina geen verwachting uit over de komende periode.
Omzet per markt (in miljoenen euro)
|
Q1 2011 |
Q1 2012 |
Verschil |
Financiële dienstverlening |
34,8 |
33,5 |
-3,7% |
Overheid |
44,2 |
41,0 |
-7,2% |
Industrie |
33,1 |
28,8 |
-13,0% |
Totaal |
112,1 |
103,3 |
-7,9% |
Omzet per divisie (in miljoenen euro)
|
Q1 2011 |
Q1 2012 |
Verschil |
Professional Services & Projects |
79,4 |
73,1 |
-7,9% |
Consulting |
11,3 |
9,2 |
-18,6% |
Business Solutions |
7,3 |
6,8 |
-6,8% |
België/Luxemburg |
19,4 |
18,7 |
-3,6% |
Onderlinge dienstverlening |
-5,3 |
-4,5 |
|
Totaal |
112,1 |
103,3 |
-7,9% |
Het is natuurlijk prachtig als je opdrachten weet binnen te halen, gefeliciteerd overigens. Maar als dat overall de bedrijfsresultaten niet weten op te krikken dan moet men zich andere vragen gaan stellen. Maar wie ben ik?