De Dunamare Onderwijsgroep gaat gebruikmaken van de sip-trunk-oplossing OneConnect van telecomleverancier OneXS. De OneXS-sip-trunk maakt het mogelijk dat Microsoft Lync zonder extra hardware kan worden aangesloten op het telefoonnetwerk. Via één verbinding met de buitenwereld worden zowel telefonie als video gecombineerd. Met de nieuwe oplossing bellen de 22 schoolvestigingen kosteloos binnen de onderwijsgroep. Buiten de instelling wordt er voordelig via voice over ip gebeld.
Bij het vervangen van de hardware-infrastructuur in 2010 heeft Dunamare besloten alle ict-gerelateerde zaken uit te besteden. De onderwijsgroep was ontevreden over de vorige telefonieleverancier en besloot over te stappen op OneXS. Deze telecomleverancier werd aangesteld vanwege het advies over de technische koppeling tussen de telefoonverbinding en de infrastructuur van de interne telefonie.
Sip is de opvolger van isdn. Met een sip-trunk kunnen organisaties hun telefoonverkeer combineren met bijvoorbeeld de internetverbinding, waardoor een aanmerkelijke kostenbesparing gerealiseerd kan worden. Ook biedt een sip-trunk de mogelijkheid om gebruik te maken van Microsoft Lync. Hiervoor wordt er samengewerkt met Wortell, leverancier van Microsoft Lync. Na de afgeronde pilot-fase heeft Dunamare een tweejarige overeenkomst met OneXS gesloten.
Dunamare Onderwijsgroep
Dunamare Onderwijsgroep is een decentrale onderwijsorganisatie in de regio Haarlem, Haarlemmermeer en Kennemerland. Verspreid over 22 scholen werken 1750 medewerkers. Er zitten ongeveer 12.500 leerlingen op de school. De scholen liggen in het gebied tussen de zeehaven IJmuiden en de luchthaven Schiphol. De onderwijsgroep omvat alle schoolsoorten in het voortgezet onderwijs.
“Ontevreden over de vorige telefoonleverancier” : vervolgens wordt de volgende telefoon leverancier ingehuurd vanwege advies over de netlijnen…….
Dit is toch echt iets van: grote stappen niet snel thuis. Netlijnen en centrale hebben niet veel met elkaar te maken. De basis zou moeten zijn, welke communicatietoepassingen zijn er nodig om de bedrijfsprocessen goed, effectief en efficiënt te organiseren. Dat is heel wat anders dan een product neer zetten. De weg om wederom ontevreden te gaan worden is zo efficiënt ingeslagen.
@Maarten Oberman:
Beste Maarten, een toelichting is mogelijk op zijn plaats. Dunamare is niet van “telefooncentrale” veranderd. Dit was Microsoft Lync en dit is nog steeds Microsoft Lync, naar volle tevredenheid van Dunamare geïmplementeerd door Wortell. Dunamare wil volop gebruik maken van de mogelijkheden van Lync en wilde dus af van de ISDN verbindingen en overstappen op SIP. De vorige telefonieleverancier welke heeft getracht een SIP connectie te leveren was een Grote Nederlandse Telecom Operator welke vele maanden heeft getracht de combinatie Lync – SIP Trunk werkend te krijgen. Dit is niet gelukt. In het geval van Lync hebben “centrale” en “netlijnen” juist alles met elkaar te maken. De OneXS SIP Trunk is Lync gecertificeerd en wereldwijd gingen slechts 20 telco’s OneXS voor. Het Microsoft testplan omvat 216 pagina’s en de interop specificaties nog eens 63. Microsoft accepteert op geen enkel onderdeel een “nee”. Dunamare is dus niet met grote stappen snel thuis geraakt maar heeft na vele maanden geduld hebben met de Grote Nederlandse Telecom Operator gekozen voor een Microsoft Lync gecertificeerde SIP Trunk leverancier.
Jan Peter Kalksma – OneXS
@Jan Peter,
Dank voor je toelichting. Dat maakt het wat meer duidelijk voor me.
Het artikel was dus eigenlijk wat te krap door de binnenbocht… Ik had toch even de indruk dat jullie “een nieuwe tak van sport” er aan het bij doen waren.
SIP kan inderdaad “leuke dingen voor de mensen”, maar ja weinig operators kunnen er nog goed mee uit de voeten helaas.