De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen voor grote opdrachten zelfstandige ict’ers inhuren in teamverband. NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies. Het opzetten van een online marktplaats voor zzp'ers was een eerste stap, maar tot op heden lukt het NS niet om complete teams van ict’ers uit de zzp-markt te halen. Het spoorbedrijf denkt nog na over de mogelijkheden om zzp'ers te verenigen voor grote inhuurklussen.
Met het aflopende inhuurcontract eind 2010 stond de Nederlandse Spoorwegen begin vorig jaar voor de keuze: een nieuwe aanbesteding uitschrijven of op eigen kracht ict'ers inhuren. De NS koos voor het laatste en zette een online marktplaats op. Via dit centrale inhuurpunt wist het spoorbedrijf veel kleine ict-leveranciers en zzp-ict'ers te bereiken, maar voor grotere opdrachten waarvoor een compleet team moest worden ingehuurd, blijft het afhankelijk van grote detacheerders en dienstverleners.
Grotere opdrachten
‘Dat willen we eigenlijk ook veranderen', zegt NS-manager inhuur Lisette Hetzler. ‘De vraag is alleen hoe. Het liefste zouden wij zien dat zzp'ers zich verenigen in teams, om zodoende ook mee te kunnen dingen naar grotere opdrachten. Dit komt echter nog steeds niet van de grond. We zoeken dan ook naar mogelijkheden om zelfstandig ict'ers warm te maken om in teamverband te opereren.'
De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict'ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict'er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict'ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp'er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.'
Reisinformatie, ov-chip en apps
Inhuurkrachten worden op verschillende projecten ingezet. Structureel huurt de NS driehonderd ict'ers in. Er wordt gewerkt met verschillende Agile- en Scrum-technieken. De beschikbare functies zijn divers: van business consultants en architecten tot aan programmamanagers. Op het gebied van reisinformatie wil de NS innovatief bezig zijn en dus worden hiervoor redelijk veel zzp'ers ingehuurd. Een project als de ov-chip is technisch complex en daarom huurt het spoorbedrijf ook hiervoor relatief veel ict'ers in. In apps wil de NS niet voorop lopen, dus hiervoor zoekt het bedrijf minder zelfstandigen.
‘We hebben grote ict-projecten lopen', zegt Hetzler, ‘maar we staan niet goed op de radar bij zzp-ict'ers. Die denken eerder aan grote banken om voor te werken. Dat willen we graag veranderen en we willen ons meer als ict-bedrijf profileren. Dit doen we door middel van meet & greets, het bezoeken aan scholen en met management development-programma's. Je zou het misschien niet zeggen, maar de NS zet jaarlijks ongeveer 120 miljoen euro aan werk uit in de markt, waarvan vijftig miljoen voor ict-werk. De brokers met wurgconstructies zijn er inmiddels op individueel niveau tussen uit. Nu moeten we de zelfstandig ict'ers nog gaan verenigen in teams voor de grotere opdrachten.'
Merkwaardige reacties op dit artikel.
Wat er in het artikel staat is dat NS van die “wurgende” brokers en detacheerders af wil maar dat taken en verantwoordelijkheden die voorheen werden gedaan door deze brokers en detacheerders (zoals het in één keer inhuren van grote teams) nogal tegen blijken te vallen. De NS oplossing: doen jullie dat maar lekker zelf ZZP-ers!
Dit heeft niets te maken met slechtlopende projecten, bonussen voor managers, Agile, Scrum, tarieven of requirements. Dit heeft te maken met het feit dat inhuur een vak op zich is en dat dat dus tegen blijkt te vallen voor de NS.
Ik ben zelf ZZP-er en zou dolgraag vaker direct voor een opdrachtgever werken maar ik besef ook dat dit in de praktijk niet altijd haalbaar is voor opdrachtgevers tenzij deze opdrachtgever zichzelf het nogal ingewikkelde ZZP-inhuur-spel goed eigen maakt.
De oproep van NS roept aardig wat reacties op. Is dus een goede zaak om de discussie op gang te brengen onder diverse professionals!
Ik ga niet verder in op alle inhoudelijke meningen, vind ik minder van belang op dit moment.
Wat ik een goede zaak vind:
1. Goed dat grote bedrijven zoals NS eindelijk richting zzp’ers een beweging maken, betekent een kentering is vastgeroeste en oude werkwijze. Deze ontwikkeling zie ik gelukkig ook in gemeenteland. Kost tijd maar we komen er!
2. Ik zou het ook prettig vinden als er niet alleen naar de ‘harde sector’ zoals ict wordt gekeken maar ook naar andere sectoren op managementgebied: dienstverlening, aansturen personeel, verbetering van kwaliteitsprocessen sectoren waar interim managers wel degelijk tot hun recht komen door hun kennis en expertise die ze inbrengen en waardoor er sneller besluiten worden genomen! Met andere woorden, we kunnen zorgen voor een frisse wind juist bij bedrijven als NS…
Ik wil wel aanraden om de cv’s te laten beoordelen door mensen met vakkennis in plaats van recruiters die enkel controleren of de woorden in de aanvraag overeenkomen met het cv.
Een prima initiatief van de NS waar ik me goed in kan vinden. Deze werkwijze is in lijn met onze visie en we denken graag mee. De waardering voor specialisten neemt hiermee toe en dat is een goede zaak.
NS wil af van wurgcontracten met grote toeleveranciers. Het risico voor de zzp-teams is dat de NS nu de wurgende gaat worden en dat de zzp’ers de gewurgden gaan worden.
De politie heeft overigens ook een marktplaats en zij doen het best netjes door zich niet zozeer te richten op zzp’ers, maar zoals het woord zelf zegt; een marktplaats. Het een hoeft het ander niet te bijten, en hun procedure ziet er goed uit.
Zie;
http://www.ipnw-marktplaats.nl/
Disclaimer: Ik ben op geen enkele manier betrokken bij dit initiatief en breng dit alleen aan ten behoeve van de discussie.
Ik verwacht van de NS nu ook een wat vlottere manier om met social media om te gaan.
@Franklin: Ik geloof dat Headfirst de boodschap van de NS niet helemaal begrepen heeft 🙂 NS wil juist rechtstreeks zaken doen met xxp’ers en NIET via brokers, getuige ook de reactie van Lisette (Twitter) op de claim vanuit Headfirst dat men met de NS in gesprek gaat hierover.
On topic: Ben nog steeds benieuwd hoe je bij een aangenomen project door zzp’ers omgaat met de aansprakelijkheid.
Beste Lisette,
Breken met raamcontracten en inhuren van teams: een gedurfde stap.
Ik ben zelf ruim 10 jaar als ICTer in de spoorsector actief geweest (Movares en ProRail) en was ook vanuit Logica accountmanager voor RIB. Sinds eind 2006 werk ik hoofdzakeljk voor RWS. Ik zit nog steeds in de detachering en ken die markt goed.
Ik begrijp je frustratie mbt de grotere detacheerders en de brokers.
Je plan heeft een paar goede elementen, maar zou naar mijn idee toch uiteindelijk een slechte keuze blijken. Ik geef je hieronder mijn argumenten en een paar verbetervoorstellen.
Voordelen:
Kosten
ZZPers zijn (nu) nog vaak goedkoper dan dezelfde kwaliteit krachten van gerenommeerde automatiseerders
Klantgericht
ZZPers zijn zeer klantvriendelijk: elke opdracht is hun directe brood. Belang is dus groot om het goed te doen en de klant te vriend te houden
Teams
Inhuren van een team is beter dan inhuren van individuen; in het laatste geval is er een groter risico op onderlinge clashes, verborgen agenda’s, etc. Huur je een team in, dan zou je kunnen selecteren op onderlinge samenwerking.
Nadelen:
Klantgezwicht
Doordat de relatie zo direct is, zal de onafhankelijkheid van een ZZPer soms onder druk komen staan. Durf je de klant tegen te spreken? Durf je wel vervelende, maar noodzakelijke vragen te stellen?
Kennisborging
Er is uiteraard totaal geen sprake van kennisborging bij gebruik van ZZPers. Hier zijn geen afspraken over te maken.
Aansprakelijkheid
Ook hier zijn geen afspraken over te maken. Een (team van) ZZPer zal zich uiteraard nooit kunnen en willen committen aan een fixed-price fixed date. Wie moet voor de boetes opdraaien als de targets niet gehaald worden?
Duurkoop?
Het lijkt goedkoop, maar een team van ZZPers is per definitie niet op mekaar ingespeeld, heeft een zeer diverse achtergrond, spreekt niet dezelfde “taal”. Indien kennis niet beschikbaar binnen team, is het lastig te organiseren. Een groter bedrijf kan makkelijker kennis beschikbaar stellen. Groot risico van wiel opnieuw uitvinden.
Uithollen van de automatiseringsbranche
Op dit moment staan de tarieven al sterk onder druk. Er zijn bedrijven die inmiddels al niet meer aanbieden richting bepaalde klanten, omdat de geboden tarieven niet meer de kostprijs opleveren. Indien de ZZPers op nog grotere schaal de arbeidsmarkt overspoelen, zullen automatiseerders failliet gaan. De aantrekkingskracht van de sector zal sterk afnemen en over 10 jaar hebben we een giga tekort omdat de jongere generatie niet meer voor deze studierichting kiest; het imago en de baanzekerheid neemt sterk af.
Voorstel:
– Stap af van gebruik van raamcontracten voor ontwikkeling van systemen
– Borg onderhoud/beschikbaarheid van systemen via contracten met professionele IT-bedrijven
– Leer goed specificeren en besteed projecten uit. Dit kan fixed price. De grote automatiseerders kunnen dit soort projecten aan, en durven ook risico/verantwoordelijkheid te dragen. Bij grote, risicovolle ontwikkelingen: breek project op in fases en besteed per fase uit. Dit gebeurt nu vaak niet, waardoor veel van dit soort projecten niet goed gaan.
– Huur teams in als dienst. Dus niet op uurtarief, maar op basis van goed gedefinieerde servicelevels. Laat hierop aanbieden door detacheerders die een integrale dienst (bijv. integraal projectmanagement) kunnen aanbieden. Voordeel is dat je dan ook daadwerkelijk op mekaar ingespeelde teams krijgt, waarbij de diverse leden dezelfde taal spreken en dezelfde standaarden kennen.
Aangezien er iemand een reactie heeft afgegeven onder de naam ‘van der Horst’ en ik door veel mensen gebeld ben is het op zijn plaats om een reactie te geven.
Inderdaad is het mogelijk om dit probleem op te lossen. Wel moet de eerlijkheid meegegeven worden dat er geen enkele broker is die de kennis en ervaring heeft om NS te ondersteunen in een zogenaamd Statement of Work-oplossing.
Mevrouw Hetzler zal ik wel voorzien van een oplossingsperspectief, want ja, het is zeker mogelijk en het is zeker ook kostenbesparend.
Overigens wil ik wel afstand nemen van de woordkeuzes van de andere van der Horst. Inhoudelijk kan ik me er wel in vinden.
Karl van der Horst
Gelukkig wemelt het op de foto op de inhuursite van de NS van de dames! Wishful thinking…
Mevrouw Hetzler:
De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict’ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict’er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict’ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp’er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.’
Dit is tegelijk onthutsend en onjuist!
Onthutsend: mensen in loondienst bij NS denken niet zelfstandig en durven zich niet of onvoldoende uit te spreken. De mensen hebben bovendien onvoldoende creativiteit!
Onjuist: een zzp’er bepaalt echt niet zelf wat hij wil en durft ook niet meer te zeggen dan iemand in loondienst! Zoals al eerder door mensen hier gemeld zijn zzp’ers gewoon mensen die willen blijven voorzien in hun broodwinning.
Hier spreekt eigenlijk een ongelooflijk dedain uit voor de NS-werknemers.
Corporate Nederland moet eens gaan nadenken of men het human capital wel op de juiste wijze inzet en of mensen het misschien niet moe worden om van reorganisatie naar herstructurering te worden gesleept door managers die hun ‘dingetje’ doen en daarna weer naar een volgende klus gaan, al of niet de vorige ‘uitdaging’ in wanorde achterlatend…