De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen voor grote opdrachten zelfstandige ict’ers inhuren in teamverband. NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies. Het opzetten van een online marktplaats voor zzp'ers was een eerste stap, maar tot op heden lukt het NS niet om complete teams van ict’ers uit de zzp-markt te halen. Het spoorbedrijf denkt nog na over de mogelijkheden om zzp'ers te verenigen voor grote inhuurklussen.
Met het aflopende inhuurcontract eind 2010 stond de Nederlandse Spoorwegen begin vorig jaar voor de keuze: een nieuwe aanbesteding uitschrijven of op eigen kracht ict'ers inhuren. De NS koos voor het laatste en zette een online marktplaats op. Via dit centrale inhuurpunt wist het spoorbedrijf veel kleine ict-leveranciers en zzp-ict'ers te bereiken, maar voor grotere opdrachten waarvoor een compleet team moest worden ingehuurd, blijft het afhankelijk van grote detacheerders en dienstverleners.
Grotere opdrachten
‘Dat willen we eigenlijk ook veranderen', zegt NS-manager inhuur Lisette Hetzler. ‘De vraag is alleen hoe. Het liefste zouden wij zien dat zzp'ers zich verenigen in teams, om zodoende ook mee te kunnen dingen naar grotere opdrachten. Dit komt echter nog steeds niet van de grond. We zoeken dan ook naar mogelijkheden om zelfstandig ict'ers warm te maken om in teamverband te opereren.'
De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict'ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict'er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict'ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp'er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.'
Reisinformatie, ov-chip en apps
Inhuurkrachten worden op verschillende projecten ingezet. Structureel huurt de NS driehonderd ict'ers in. Er wordt gewerkt met verschillende Agile- en Scrum-technieken. De beschikbare functies zijn divers: van business consultants en architecten tot aan programmamanagers. Op het gebied van reisinformatie wil de NS innovatief bezig zijn en dus worden hiervoor redelijk veel zzp'ers ingehuurd. Een project als de ov-chip is technisch complex en daarom huurt het spoorbedrijf ook hiervoor relatief veel ict'ers in. In apps wil de NS niet voorop lopen, dus hiervoor zoekt het bedrijf minder zelfstandigen.
‘We hebben grote ict-projecten lopen', zegt Hetzler, ‘maar we staan niet goed op de radar bij zzp-ict'ers. Die denken eerder aan grote banken om voor te werken. Dat willen we graag veranderen en we willen ons meer als ict-bedrijf profileren. Dit doen we door middel van meet & greets, het bezoeken aan scholen en met management development-programma's. Je zou het misschien niet zeggen, maar de NS zet jaarlijks ongeveer 120 miljoen euro aan werk uit in de markt, waarvan vijftig miljoen voor ict-werk. De brokers met wurgconstructies zijn er inmiddels op individueel niveau tussen uit. Nu moeten we de zelfstandig ict'ers nog gaan verenigen in teams voor de grotere opdrachten.'
@NumoQuest:
Ik vindt je reactie goed leesbaar en sta er achter, alleen val ik over het punt dat je stelt dat leeftijdsdiscriminatie algemeen geaccepteerd is. Ho even, volgens mij is dat zelfs bij de wet verboden! Dat het wel wordt gedaan en geaccepteerd is dus het aan de wet ontrekken oftewel de wet negeren.
Daar heb ik als 57-jarige, net werkloos gewporden, dus heel veel last van!
Wellicht dat Computable daar eens een artikel aan kan besteden?
@Jack,
Ik herken die ervaring. Er zou meer zicht op zijn als men een beter en informatiever antwoord zou geven, bijvoorbeeld inclusief wie/welke organisatie het wel geworden is etc. Enerzijds doet men heel open van iedereen kan inschrijven, maar als het om het resultaat gaat is men zo gesloten als een oester. Daarnaast, het is ook, juist een belang van de organisatie zelf, omdat een volgende keer preciezer, scherper beter aangeboden kan worden door betrokken uit de markt.
Het eenregelig afwijzen is niet echt een inspiratie om weer eens aan te bieden.
Goed van de NS vind ik dat ze nu eens doorkrijgen dat de grotere detacheerders vaak onvoldoende kwaliteit leveren in relatie tot het uurtarief.
Mijn persoonlijke ervaring is ook dat ZZP-ers vaak (niet altijd overigens) nét wat meer gedreven zijn dan mensen in loondienst, bijvoorbeeld bij de grotere detacheerders.
De uitdaging, hierboven al genoemd, ligt inderdaad in het bij elkaar krijgen van een team. Vandaag ontving ik een email van Headfirst, als de NS uit hun freelancersbestand kan putten, en Headfirst voor een redelijke marge veel van de rompslomp uit handen kan nemen, zou ik zeggen, NS ga ervoor, en freelancers, schrijf je in bij Headfirst.
Dat is lekker prettig idee.
Een groep ZZP’ers die gaan werken in een organisatie.
Aan de ene kant een goed product afleveren, aan de andere kant zo lang mogelijk blijven zitten met een mooi uurtarief.
Ik heb dit in het verleden genoeg gezien. Ze komen binnen als bijen om de bloemen te bestuiven en veranderen langzaam in sprinkhanen en vreten de oogst op. Niet te snel werken, niet gelijk in één keer alles goed opleveren, zorgen dat er open eindjes blijven. Hoe langer blijven zitten, hoe meer geld er binnen stroomt. Aan het eind van een project is niemand verantwoordelijk te stellen.
Iedereen zit in elkaars netwerk en helpt elkaar aan klussen. Dus niet te kritisch op elkaar zijn. Dat kan je toekomstig werk schelen.
Het maakt niet uit of je een grote detacheerder of zzp’ers hebt. Beide vormen dwingen de organisatie de touwtjes in handen te houden. Een goede aansturing kan je meer geld besparen dan je denkt.
Los van het feit dat NS permanent 300 IT-ers inhuurt, is het wel tekenend voor de onmacht van NS dat juist voor grote IT-projecten zzp-ers worden gevraagd. Alle grote IT projecten in het verleden vonden ook plaats buiten de reguliere ontwikkelingen en leidden zo tot weerstand van de bestaande IT (beheer)organisatie.
NS heeft onvoldoende IT-technische kennis in huis en is al jaren niet bereid om die kennis daadwerkelijk in huis te halen. Als ze vervolgens desondanks menen aan het roer te staan (simpelweg omdat ze opdrachtgever zijn en dus menen daaraan bepaalde rechten te kunnen ontlenen), dan staan ze er vervolgens vreemd van te kijken dat de grote IT-organisaties de juridische aspecten net even iets beter afgebakend hebben.
Mij advies: ZZP-ers pas op, want NS draait je een poot uit.
Dat ZZP-ers zich verenigen in teams, dat komt nog niet zo van de grond. Dat vindt NS vreemd.
En meteen daarna lees ik dat men bij NS ZZP-ers wil, omdat die vrijer, zelfstandiger, creatiever zijn en zelf bepalen wat ze willen.
Lijkt me dat NS beter eerst bij zichzelf te rade kan gaan.
Snap het wel. Als het je niet lukt treinen gewoon op tijd te laten rijden, schrikt bij vallende bladeren in herfst, sneeuw in winter. Twee treinen in tegengestelde richting op zelfde spoortrajact, niet kan detecteren. Tja, dan kan je vast ook niet zelf een team samenstellen uit het enorme aanbod aan gekwalificeerde ICT freelancers.
Boerenverstand moet je niet inhuren, moet je zelf oefenen ….
@Mauwerd
Het positieve is dat ze aandacht hebben voor ZZP’ers en de positieve punten van ze herkennen! Dat zijn helaas niet zo veel bedrijven.
Er zijn er toch te veel die alleen maar met een groot bedrijf zaken willen doen. Het verschil is m.i.: dan krijg je een lijf en bij de zzp’er (meestal) kennis en expertise.
Ik heb me ook ingeschreven bij de marktplaats van de NS, maar ik heb nog geen enkele .NET functie voorbij zien komen.
Ik ben zelf Senior Developer en zou best wel de NS willen helpen, maar dan moeten er wel jobs op de site staan.
Misschien in de toekomst?
Beste Lisette Hetzler,
Zeer goed nieuws! hiermee wil ik u graag feliciteren. Net als de NS ben ook ik van mening dat de grotere ICT bedrijven altijd (vaak onnodige) budget overschrijdingen veroorzaken.
Binnen de grote ICT bedrijven weet ik dat projectmanagers bonussen verdienen door projecten te laten uitlopen, schandalig.
Dus Lisette en de NS…. top dat er eindelijk een grote Nederlandse instelling is die hiervoor durft uit te komen! wel wil ik u één advies geven: hoe beter een project is voor bereid des te minder herstel werkzaamheden er zijn…. toverwoord is “Requirements”
Met vriendelijke groet,
PassQuat B.V.
Erik van Duijn
Business partner van NS
Ik heb me ook ingeschreven bij de marktplaats van de NS, maar ik heb nog geen enkele .NET functie voorbij zien komen.
Ik ben zelf Senior Developer en zou best wel de NS willen helpen, maar dan moeten er wel jobs op de site staan.
Misschien in de toekomst?