De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen voor grote opdrachten zelfstandige ict’ers inhuren in teamverband. NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies. Het opzetten van een online marktplaats voor zzp'ers was een eerste stap, maar tot op heden lukt het NS niet om complete teams van ict’ers uit de zzp-markt te halen. Het spoorbedrijf denkt nog na over de mogelijkheden om zzp'ers te verenigen voor grote inhuurklussen.
Met het aflopende inhuurcontract eind 2010 stond de Nederlandse Spoorwegen begin vorig jaar voor de keuze: een nieuwe aanbesteding uitschrijven of op eigen kracht ict'ers inhuren. De NS koos voor het laatste en zette een online marktplaats op. Via dit centrale inhuurpunt wist het spoorbedrijf veel kleine ict-leveranciers en zzp-ict'ers te bereiken, maar voor grotere opdrachten waarvoor een compleet team moest worden ingehuurd, blijft het afhankelijk van grote detacheerders en dienstverleners.
Grotere opdrachten
‘Dat willen we eigenlijk ook veranderen', zegt NS-manager inhuur Lisette Hetzler. ‘De vraag is alleen hoe. Het liefste zouden wij zien dat zzp'ers zich verenigen in teams, om zodoende ook mee te kunnen dingen naar grotere opdrachten. Dit komt echter nog steeds niet van de grond. We zoeken dan ook naar mogelijkheden om zelfstandig ict'ers warm te maken om in teamverband te opereren.'
De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict'ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict'er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict'ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp'er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.'
Reisinformatie, ov-chip en apps
Inhuurkrachten worden op verschillende projecten ingezet. Structureel huurt de NS driehonderd ict'ers in. Er wordt gewerkt met verschillende Agile- en Scrum-technieken. De beschikbare functies zijn divers: van business consultants en architecten tot aan programmamanagers. Op het gebied van reisinformatie wil de NS innovatief bezig zijn en dus worden hiervoor redelijk veel zzp'ers ingehuurd. Een project als de ov-chip is technisch complex en daarom huurt het spoorbedrijf ook hiervoor relatief veel ict'ers in. In apps wil de NS niet voorop lopen, dus hiervoor zoekt het bedrijf minder zelfstandigen.
‘We hebben grote ict-projecten lopen', zegt Hetzler, ‘maar we staan niet goed op de radar bij zzp-ict'ers. Die denken eerder aan grote banken om voor te werken. Dat willen we graag veranderen en we willen ons meer als ict-bedrijf profileren. Dit doen we door middel van meet & greets, het bezoeken aan scholen en met management development-programma's. Je zou het misschien niet zeggen, maar de NS zet jaarlijks ongeveer 120 miljoen euro aan werk uit in de markt, waarvan vijftig miljoen voor ict-werk. De brokers met wurgconstructies zijn er inmiddels op individueel niveau tussen uit. Nu moeten we de zelfstandig ict'ers nog gaan verenigen in teams voor de grotere opdrachten.'
Dit zijn mooie ontwikkelingen! Al een behoorlijke tijd zie ik dat veel grote organisaties veel geld verliezen aan tussenbureau’s die geen toegevoegde waarde leveren voor zowel de klant als de freelancer. De klant betaald de hoofdprijs maar de freelancer krijgt maar een klein deel. De rest blijft aan de strijkstok hangen.
Sinds 2009 hebben wij een samenwerkingsverband opgericht van freelancers die echt samenwerken op projecten. Zo hebben we gezamenlijk trajecten gedaan bij o.a. de VU Amsterdam, Shell en ING. Dit allemaal zonder tussenkomst van tussenbureau’s. Door krachten te bundelen kan je meer toegevoegde waarde leveren voor een klant en voor elkaar.
Goed te zien dat de NS samen ondernemen van freelancers zo stimuleert.
@Nico,
Waarom een TAO, je kan ook via een payroll verlonen
Zie bijvoorbeeld tentoo of payrollselect
Ik ben wel benieuwd waar de rekening wordt neergelegd als een project faalt? Nu komt die rekening bij een bedrijf te liggen die aansprakelijk is voor het gehele project en ook opdraait voor de consequenties indien doelstellingen niet gehaalt worden. Hoe doe je dat dan bij een collectief van ZZP’ers? Zijn die allemaal hoofdelijk aansprakelijk? Lijkt me als ZZP’er geen prettige situatie. Kan maar zo zijn dat jij jouw deel in het project prima uitvoert maar mogelijk wel opdraait voor het falen van collega’s?
Beste Lisette Hetzler,
Heel verfrissend om te lezen dat de NS in lijn met de Agile / Scrum / Lean gedachte kortere lijnen wil opzetten.
Als we kijken naar dit model, dan is de wens (vanuit continuïteitsoptiek) om “vaste” teams te laten groeien en deze regelmatig opdrachten te geven. Vanuit de NS vraagt dit om het creëren van een passend klimaat. De projecten zijn binnen een agile omgeving het liefst niet te groot (per team) zodat het tempo en het overzicht gewaarborgd blijft.
Aan de NS de taak de business vragen en doelen om te zetten naar behapbare (deel-) projecten.
Bij ProRail heb ik recentelijk naast mijn bestaande Agile awareness en coaching voor IT & business projecten een training opgezet voor de niet IT omgeving. (Ter illustratie: de planningpokertraining gaat over de aanleg van tracés rond de Eemshaven). De gehele organisatie kan en zal op termijn in deze richting gaan veranderen, om zo slagvaardig te blijven.
Ik wil u dan ook graag terzijde staan bij Agile / Coaching & Training / PM taken.
Fantastisch om te vernemen dat een opdrachtgever zelf moeite gaat doen om het benodigde talent te managen. Een reden waarom het (nog) niet mogelijk is om individuele zelfstandigen zich te laten verenigen in een tijdelijke organisatie (geen bedrijf dus, maar een soort maatschap) is het ontbreken van een middel of gelegenheid om zich te organiseren. Toch zie je heel af en toe via sites dat er vooruitstrevende / ondernemende zelfstandigen zijn die pogen medewerkers voor een dergelijke operatie te vinden. Misschien dat de NS een netwerkgelegenheid kan creëren zodat opdrachtgever en zzp-ers elkaar kunnen leren kennen, en er mogelijke samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan. Het initiatief van de NS brengt ieder geval een frisse wind!
Net als ZZP-ers zijn MKB-bedrijven blij met portals van grote partijen als NS.
Verenigen van zelfstandigen is een uitdagende opgave. Het tegelijkertijd starten als een team zal een van de grotere problemen zijn. Opdrachten van zelfstandigen lopen niet synchroon af. Op elkaar wachten kost geld.
Volgens mij is NS op zoek naar inhuur van teams zoals ze die gewend zijn vanuit detacheerders, maar tegen de tarieven van zzp’ers.
Inhuur van zzp’ers is juist een van de grote problemen rondom innovatie bij NS, vooral bij het Shared Service Center. Zzp’ers blijven zolang mogelijk op een plek zitten, en houden veranderingen tegen die in het voordeel zijn voor NS, maar niet voor de zzp’er.
Ik raad NS aan om dan zelf nog eens goed te kijken naar hun inkoopvoorwaarden, die ze zp-ers opleggen. Deze zijn sterk toegespitst op de grote “reuzenleveranciers”.
Als Agile Coach heb ik een specialisme en weet ik teams te coachen op een succesvolle manier. Als ZZP’er maar dus ook als ondernemen wil je graag aan tafel komen om de onderliggende problemen te bespreken en daar een oplossing voor te bieden ipv het vullen van een interim functie. Ik zit liever aan tafel met beslissers die een probleem willen oplossen en daar mij voor in willen zetten dan iemand die en CV beoordeelt. Ik weet wel waar ik goed in ben en kan een verhaal vertellen. Je moet dat verhaal wel mogen vertellen. Niet iedere ZZP’er is in mijn ogen nog geen ondernemer.
Ik hoop dat het op deze manier gemakkelijker wordt voor de ZP’er om bij de NS aan het werk te kunnen. Ik heb afgelopen jaar vele malen gereageerd op aanvragen maar kwam er niet tussen. Wellicht is de som van meerdere ZP’ers belangrijk voor het welslagen van diverse projecten.