De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen voor grote opdrachten zelfstandige ict’ers inhuren in teamverband. NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies. Het opzetten van een online marktplaats voor zzp'ers was een eerste stap, maar tot op heden lukt het NS niet om complete teams van ict’ers uit de zzp-markt te halen. Het spoorbedrijf denkt nog na over de mogelijkheden om zzp'ers te verenigen voor grote inhuurklussen.
Met het aflopende inhuurcontract eind 2010 stond de Nederlandse Spoorwegen begin vorig jaar voor de keuze: een nieuwe aanbesteding uitschrijven of op eigen kracht ict'ers inhuren. De NS koos voor het laatste en zette een online marktplaats op. Via dit centrale inhuurpunt wist het spoorbedrijf veel kleine ict-leveranciers en zzp-ict'ers te bereiken, maar voor grotere opdrachten waarvoor een compleet team moest worden ingehuurd, blijft het afhankelijk van grote detacheerders en dienstverleners.
Grotere opdrachten
‘Dat willen we eigenlijk ook veranderen', zegt NS-manager inhuur Lisette Hetzler. ‘De vraag is alleen hoe. Het liefste zouden wij zien dat zzp'ers zich verenigen in teams, om zodoende ook mee te kunnen dingen naar grotere opdrachten. Dit komt echter nog steeds niet van de grond. We zoeken dan ook naar mogelijkheden om zelfstandig ict'ers warm te maken om in teamverband te opereren.'
De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict'ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict'er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict'ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp'er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.'
Reisinformatie, ov-chip en apps
Inhuurkrachten worden op verschillende projecten ingezet. Structureel huurt de NS driehonderd ict'ers in. Er wordt gewerkt met verschillende Agile- en Scrum-technieken. De beschikbare functies zijn divers: van business consultants en architecten tot aan programmamanagers. Op het gebied van reisinformatie wil de NS innovatief bezig zijn en dus worden hiervoor redelijk veel zzp'ers ingehuurd. Een project als de ov-chip is technisch complex en daarom huurt het spoorbedrijf ook hiervoor relatief veel ict'ers in. In apps wil de NS niet voorop lopen, dus hiervoor zoekt het bedrijf minder zelfstandigen.
‘We hebben grote ict-projecten lopen', zegt Hetzler, ‘maar we staan niet goed op de radar bij zzp-ict'ers. Die denken eerder aan grote banken om voor te werken. Dat willen we graag veranderen en we willen ons meer als ict-bedrijf profileren. Dit doen we door middel van meet & greets, het bezoeken aan scholen en met management development-programma's. Je zou het misschien niet zeggen, maar de NS zet jaarlijks ongeveer 120 miljoen euro aan werk uit in de markt, waarvan vijftig miljoen voor ict-werk. De brokers met wurgconstructies zijn er inmiddels op individueel niveau tussen uit. Nu moeten we de zelfstandig ict'ers nog gaan verenigen in teams voor de grotere opdrachten.'
Een paar suggesties:
– de online marktplaats is inderdaad een goede stap, maar als zzp’er score je in de beoordeling voor een job niet beter dan een groot bedrijf.
– nodig zzp’ers uit en geef een forecast van onderwerpen die er het komend jaar aankomen inclusief interactive discussie. Dat kan dan meteen richting geven aan een, de wijze van organiseren.
-brokers er tussen uit……. dat lijkt maar zo, misschien in de score van een opdrachtevaluatie meenemen.
oh ja dat vergat ik nog even…
een transparante, inhoudelijke terugkoppeling na een NS selectietraject zorgt er voor dat ZZP’ers een volgende keer beter, inhoudelijk scherper en gerichter kunnen aanbieden. Dat is ook in het voordeel van de NS
Beste Mevrouw Hetzler,
Ik heb eerder met heel veel inzet en plezier voor uw organisatie mogen opereren en hoop dat ze de grote fouten van elders nu eens achterwege laten.
De eerste verstandige stap heeft men eigenlijk zelf al gezet. Afstand nemen van de grotere detacheerders omdat de rekening, vaak achteraf, te hoog zijn gebleken en van werkelijke flexibiliteit en kwaliteit vaak veel minder sprake is gebleken.
Een tweede zeer belangrijke is dat men nu weer de regie beter naar zichzelf kan trekken en monitoren.
Lizette Hetzler stelt zichzelf hier belangrijke vragen en kijkt zeker in de goede richting. De eerst volgende stap hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Kennis
Zorg dat je de zzp-er met Respect behandeld en voor vol aan ziet. Heb je geen kennis een CV intrinsiek te beoordelen, zorg dan dat die kennis er is en maak geen gebruik van recruiters die met een commercieel oog alleen kijken.
Realisme
Realisme, ik breng het nog maar eens naar voren, is klaarblijkelijk tegenwoordig een ‘rare commodity’. Neem een goed IT consultant in de arm en kijk waar de werkelijke behoefte bestaat. Zet dan de nuchtere vraag uit en bedenk dat helder omschrijven wat je van een professional verwacht iets anders is dan het domweg opstellen van een ‘wensenwaslijst’ waaraan niemand kan voldoen. Het voorkomt in elk geval een situatie dat je roept ‘we kunnen de juiste maar niet vinden…’
Leeftijdsverwachting
In het bedrijfsleven is leeftijdsdiscriminatie een volkomen normaal geaccepteerde standaard geworden. Wanneer je, even de gemiddelde leeftijd binnen Prorail in gedachten nemend, een goed gremium wil samenstellen voor de organisatie, ga dan ook uit van een gezond gemiddelde. Dit voorkomt later in de opzet en samenstelling heel veel aanpassings en communicatie problemen.
Goedkoop is Duurkoop
Juist de IT is een materie die zou moeten helpen besparingen te bewerkstelligen. De praktijk wijst zo vaak anders uit. Besef dat ook hier goedkoop duurkoop is. Wees helder in verwachting en visie en vraag dat ook van de professional die zich wil binden aan Prorail als organisatie.
IT Ketens en procedures
Zorg dat de IT ketens beter op elkaar aansluiten. Vanuit eigen waarneming heb ik gezien dat hier zeker ruimte voor verbetering is. De professionele invulling daarna zal dan stukken beter en eenvoudiger verlopen en inzet zelfs een groter rendement ressorteren.
Laat het idee varen dat klaarblijkelijk de zzp-er liever voor grotere banken zou willen werken. Dat is namelijk niet zo. Er zijn genoeg zzp-ers die zeer graag een stap zouden willen doen naar Prorail, maar dan zal men binnen Prorail gebruik moeten kunnen maken van nuchterheid en intrinsieke kennis van zaken op een goede IT professional ook intrinsiek te kunnen beoordelen.
Dan zal er zeker een wederzijds gelijkwaardig en professioneel Respect ontstaan, iets wat nu soms wel erg ver te zoeken is.
Succes met deze grote stap voorwaarts. Een bijzonder goede.
“NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies”
Daarom zoeken ze ZZP’ers zodat de NS zelf de grote partij in het spel wordt met de wurgconstructies.
Het doet mij goed te lezen dat menig ZZP’er dit inziet en er dus niet intrapt…
Testers
Heb alleen maar adverts gezien voor testers. Geen architecten oid.
mvg
edgar
Als ZZP-ers zich in een Team gaan verenigen, en zo een grotere klus proberen binnen te halen, dan is zo’n team toch ook weer een Broker geworden ?
NS gaat dit alleen lukken als ze voor zulke grotere klussen zelf de broker functie gaan vervullen, dus zelf het team gaan opbouwen. Punt is alleen dat je dan voor elke grote klus weer een nieuw team gaat formeren, met alle aspecten van dien.
Is er ook nog plaats voor de mensen met een z.g. TAO contract welke via een intermediar werkzaam zijn?
Een specialist in Service Management toepassingen.
“dat zzp’ers zich verenigen in teams”
Volgens mij heet dat een ‘bedrijf’.
Dus, het een of het ander. Òf mensen individueel inhuren, òf teams inhuren van een bedrijf. Wat ze nu hoopt is onrealistisch.
Naast genoemde grote detacheerders en brokers enerzijds en ZZP’ers anderzijds zijn in de markt ook vele ‘kleinere’ (gespecialiseerde) ICT-dienstverleners te vinden met consultants in loondienst … consultants die, zoals wordt aangegeven, ook vrij en zelfstandig mogen denken en in staat zijn creatieve oplossingen te realiseren.
Mooi om te zien dat er dus toch bedrijven zijn die verder kijken dan hun neus lang is. Je zou bijna zeggen hè hè! Constructies als preferred supplier ships, brokers, inkoopafdelingen die alleen maar kijken naar de laagste tarieven ipv kwaliteit, jonge consultants die weggezet worden om het vak te komen leren tegen te hoge tarieven etc. Dit zorgt ervoor dat je als bedrijf, heel vaak niet krijgt wat je wil. Als er meer bedrijven zoals de NS gaan opereren moeten de detacheerders vanzelf mee en worden zo eindelijk gedwongen om anders naar hun business te kijken(lees verdien model)Zouden de bedrijven die de grote detacheerders inhuren en al jaren in dit trucje trappen dan eindelijk wakker worden? Hulde NS!