Om de business van dienst te kunnen blijven zijn, moeten we buiten ons denkraam treden. Als mens zitten we gevangen in de kaders van ons denken.
We denken dat we vrij denken, maar dat doen we niet. Iedere creatieve ingeving bewijst dat we onszelf hadden ingekaderd in denkraampjes, waar we slechts met heel veel moeite aan kunnen ontsnappen. Iedere creatieve ingeving is weer een klein, nieuw gaatje in dat denkraam, en bewijst, keer op keer, weer hoe onbewust de barrières in ons denken zijn.
Een mooi voorbeeld van die ‘vastgeroestheid' is het ‘Bureaublad' als onderdeel van bijna alle (op gebruikers) gerichte operating systemen. Hoezo, bureaublad? Waarom hebben we in de virtuele wereld nog een bureaublad nodig? Blijkbaar willen we de virtuele wereld zoveel mogelijk op onze fysieke wereld laten lijken. Als we het niet kunnen relateren aan iets dat we kennen wordt het voor ons onbegrijpelijk en ongrijpbaar. Dat gaat veranderen. De generatie die nu opgroeit bekijkt de wereld vanuit een ander perspectief.
Op Youtube staat een filmpje van een peuter die denkt dat een tijdschrift een kapotte iPad is. In haar denkkader, en dat van veel van haar leeftijdsgenoten, is geen plaats voor een bureaublad met stapels papier. Voor haar past de analogie met de fysieke wereld niet meer, omdat ze óók in een virtuele wereld opgroeit. Doordat ze van jongs af aan niet gebonden is aan de grenzen van de fysieke wereld, zal ze veel eenvoudiger de grenzen van die fysieke wereld te buiten gaan. Het feit dat we in de virtuele wereld nog een bureaublad hebben, heeft niets, maar dan ook helemaal niets, met technologie te maken. Het is een brug van de bekende, fysieke, naar de nieuwe, virtuele wereld. Die ‘vertaalslag' zal voor de komende generatie minder noodzakelijk zijn.
Dat die verruiming van ons denkkader zich al ontrolt, is onthutsend duidelijk voor de nieuwsmedia. Iedere burger met zijn (mobiele telefoon) camera en twitter account is tegenwoordig journalist. Wil je het nieuws halen moet je zorgen dat je een trending topic op Twitter bent. Verguisd omdat het medium ook wordt gebruikt om te melden dat je net een bezoek aan het toilet hebt gebracht, onbegrepen omdat het geen tegenhanger heeft in de tot dan toe bekende wereld, is Twitter nu voor velen een belangrijke bron van informatie geworden. Het is in dat opzicht een goed voorbeeld van de creativiteit die we de komende jaren zullen zien opkomen. Het levert slechts bij weinigen associaties op met een technisch hoogstandje (hoewel het dat overigens wel is), maar levert vooral een nieuwe kijk op informatie.
We hoeven niet te wachten tot de peuter uit het filmpje volwassen is en haar nieuwe denkraam aan ons openbaart. Zodra je je realiseert dat je niet vrij denkt (kun je nog een tot de verbeelding sprekende belemmering noemen? Of aangeven buiten welk denkraam de ontwerpers/bedenkers van Twitter/Facebook zijn getreden?), en je buiten je denkraam oneindig veel meer mogelijkheden hebt (maar hoe weet je dat als je binnen je denkraam blijft?), op basis van de ICT mogelijkheden die beschikbaar zijn, kun je op zoek gaan naar alternatieve mogelijkheden om de business te ondersteunen.