Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrekaties (BZK) zoekt ict-bedrijven die advies willen geven over de aanbesteding van een systeem voor de gegevens van passagiers van vliegtuigen en schepen. Na deze haalbaarheidstoets zal de aanbesteding van het passagiersinformatiesysteem Pardex starten. Het is de bedoeling dat de opdracht voor de bouw van het systeem in het eerste kwartaal van 2013 wordt gegund. Branchevereniging ICT~Office voert de haalbaarheidsstudie uit.
ICT~Office voert in opdracht van het programma 'Vernieuwing Grensmanagement' van het ministerie van BZK een haalbaarheidstoets. In deze toets wordt het project Pardex tegen het licht gehouden, waarbij de manier van het verwerven en verwerken van passagiersgerelateerde gegevens wordt onderzocht en de risico's en kansen in kaart worden gebracht.
Het systeem is nodig omdat luchtvaartmaatschappijen worden verplicht de gegevens van hun passagiers al voor aankomst op Schiphol door te geven aan de Koninklijke Marechaussee en de Douane. Zo kan de grenscontrole na aankomst van een vliegtuig sneller en gerichter plaatsvinden, verwacht BZK. Het systeem moet later ook gaan gelden op andere Nederlandse luchthavens en de zeehavens, en ook bij vertrekkende reizigers.
Centraal systeem
Economisch is het volgens het ministerie voor Nederland van groot belang om binnenkomende reizigers vlot te controleren, zeker nu het aantal reizigers de komende jaren nog zal stijgen. Ook verbetert het systeem het grens- en douanetoezicht en daarmee de aanpak van illegale immigratie en internationale criminaliteit.
De luchtvaartmaatschappijen kunnen de passagiersgegevens bij één centraal loket aanleveren. Het gaat om gegevens als naam, adres, nationaliteit, paspoortnummer, reisroute en bagage. Door gegevens over reizigers al voor aankomst te analyseren, kunnen gezochte personen, gestolen paspoorten, mensenhandel en smokkel gedetecteerd worden. Bepaalde reizigers en hun bagage krijgen dan een intensievere controle, terwijl andere reizigers juist sneller de grens kunnen passeren.
Er komt één centraal informatiesysteem voor de gegevens van reizigers, met wettelijke waarborgen voor de privacy. Er wordt wettelijk vastgelegd welke overheidsdiensten gegevens in Pardex mogen opslaan, bekijken en uitwisselen. Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) moet hier nog wel een advies over geven.
Misschien gewoon eens bij het department of Homeland Security gaan kijken ? Daar is zo een systeem al jaren in gebruik. Waarom zelf maken als je het kan kopen? Of moeten we voor de zoveelste keer het wiel opnieuw (laten) uitvinden?
Erwin: je bedoelt dat prachtsysteem wat er voor zorgt dat babies, kleuters en zelfs senatoren opgepakt worden (excuus: voor ondervraging opgehouden worden) als potentieele terrorist? Lijkt me een prima systeem.
Waarom niet registreren op basis van GPS.
Iemand die niets te verbergen heeft wil dit wel.
Dan is de passagier altijd te traceren.