Door de groei van het aantal ict-studenten is Fontys Hogescholen in Eindhoven op zoek naar minimaal dertien ict-docenten. De school werft hiervoor onder ict-professionals die in staat zijn de lesstof op inspirerende wijze over te brengen, vooral door het geven van praktijkvoorbeelden. Voor het vinden van geschikte ict-kandidaten zet Fontys zijn bestaande campagne Denk Groter in.
'Om ervoor te zorgen dat de inhoud van het onderwijs blijft aansluiten op wat bedrijven willen, werken we samen met ongeveer veertig 'Partners of Education', zegt Ad Vissers, directeur Fontys Hogeschool ICT. ‘Ieder bedrijf adopteert een stuk onderwijs en voelt zich daar medeverantwoordelijk voor. Zo valideren we dat ons onderwijs aansluit bij actuele marktbehoeften.'
Voor het nieuwe schooljaar zoekt Fontys naar minimaal dertien ict-professionals die het ict-docententeam moeten versterken. Zij krijgen de mogelijkheid om zichzelf te blijven ontwikkelen door het behalen van de juiste onderwijsgraad, maar ook kunnen ze hun vakkennis actueel houden.
Fontys Hogeschool ICT
Bij Fontys Hogeschool ICT werken ruim honderd mensen. Ruim tweeduizend studenten zijn ondergebracht in negen studierichtingen op Bachelor- en Master-niveau. Deze richtingen zijn ICT & Business, ICT & Media Design, ICT & Software Engineering en ICT & Technology, ICT & Lifestyle, ICT & Game Design and Technology, ICT & Management and Security, ICT & Smart Mobile en ICT & Digital Publishing.
Goede insteek om ICT docenten te zoeken onder vakinhoudelijk bekwame lieden.
Helaas blijkt het zo te zijn dat lieden die veel kennis hebben en deze ook nog eens goed weten over te dragen zelden zin hebben om ful time voor de klas te staan.
Ik denk dat het een aardig idee zou zijn waneer specialisten het doceren als een parttime job zouden doen naast hun eigenlijke ICT baan. Maar ja wie krijg je daarvoor.
Ook zie ik dat met verwacht dat je de juiste onderwijsgraad gaat behalen.
Daar val ik al af. Ik ben gewend om doorlopend te (moeten) studeren, maar als ik iets studeer dat is dat om er zelf beter van te worden.
Een onderwijsbevoegdheid voegt niets toe aan mijn vaktechnische capaciteiten daar ga ik dus ook geen tijd in steken.
Bovendien, waarom in hemelsnaam heb je op het HBO een onderwijsgraad nodig ? je werkt daar toch met volwassenen ?
Desondanks… prima ontwikkeling lijkt me.
@pascal
Op het hbo heb je drie stromingen: voltijd, duaal en deeltijd.
Voltijd: jong volwassen die net van de middelbare school afkomen.
Duaal: mensen die geld willen verdiennen en tegelijk willen leren.
Deeltijd: voor volwassen die al werken en in de avond of in het weekend les volgen.
@Pascal
De “Partners of Education” waarover gesproken wordt, vullen een deel van je opmerking in. Hierbij staan specialisten uit het bedrijfsleven. Zij verzorgen als het ware gastcollege’s over hun specialisme (ik ben er zelf één van). Ik sta dan ook niet fulltime voor de klas, maar enkele uren per semester.
Maar waarom je een onderwijsgraad nodig hebt: een specialisme beheersen is al moeilijk. Het overbrengen van dit specialisme op vakbroeders en -zusters wordt al lastiger. Maar het overbrengen hiervan op studenten die de vorige avond net iets te lang in de kroeg zijn blijven hangen, of die compleet ongemotiveerd in de klas hangen omdat ze anders geen studiepunten krijgen, is een heel ander verhaal.
Hiervoor heb je didactische en pedagogische capaciteit nodig; iets wat de techneuten uit het bedrijfsleven doorgaans niet hebben.
Zelf heb ik ze helaas maar al te vaak meegemaakt in het verleden; docenten die letterlijk voordroegen uit eigen werk; docenten die de stof zo droog brachten dat je moeite moest doen niet in slaap te vallen; docenten die niet in staat waren het zelfde verhaal op meerdere manieren te brengen zodat het voor een breder publiek begrijpelijk wordt.
Lesgeven is ook een vak!
O&O….. onderwijs en onderzoek of onderzoek en onderwijs. als gast docent kom je vanwege het tweede en zal je de mensen moeten zien te boeien door de innovitiviteit en kennis, zwakke punt is toch vaak hoe breng je het over. Voor het eerste zijn meestal de fulltime docenten, de combinatie is voor een student echter 1+1=3
Helaas bestaat er bij veel mensen het, volgens mij, onterechte idee dat lesgeven geen vak is.
Uit ervaring weet ik dat een docent(e) het verschil kan maken. Zonder didactische vaardigheden is een les vergelijkbaar met het lezen van een boek; de docent heeft dan als rol om als deskundige eventuele vragen te benantwoorden. Geef je echt les, dan ben je kennis aan het overdragen. Het boek is hierbij een hulpmiddel om te voorkomen dat een cursist te veel aandacht moet geven aan het maken van aantekeningen.
@PaVaKa Dank je voor je uitleg, al was dit mij reeds bekend.
Ik heb veel ervaring op het gebied van les geven (hence ik bied mij niet eens aan, ik word gevraagd door studenten)
Ik ben het met eenieder eens dat kennis overdragen een vaardigheid is.
Die vaardigheid bereik je niet middels alweer een (m.i. overbodig) papiertje maar door zoals Maarten aangeeft mensen te boeien (dat gaat mij gemakkelijk af)
Ik zie werkelijk niet in waarom ik me met pedagogie moet bezig houden als ik voor een klas met (jong) volwassenen sta.
Waneer ik mijn colega’s les geef ga ik daar ook van uit.
Lesgeven is zeer zeker een vak, maar het maakt nogal wat uit of je les geeft aan een middelbare school of aan een beroeps opleiding.
Kunnen lesgeven is eerder een gave dan een vak.
Wat mij volkomen ongeschikt voor het docentenvak maakt is dat ik niet van zinds ben om les te geven aan ongeintereseerde studenten.
Docenten doen dat doorgaands ook niet maar dat is verder hun zaak.
(Ohh jah… netter tekenen en schrijven zou wellicht nog een issue voor mij zijn)
Ik deel graag mijn kennis en ervaring maar heb werkelijk genoeg te doen.
Pascal voor de klas ’t is een kwestie van graag of niet.