Mobiliteit zien we op dit moment overal. It-managers worden overspoeld met aanvragen voor mobiele apps om kosten te reduceren, inkomsten te verhogen, et cetera. Hoewel veel Iit afdelingen nog bezig zijn om de mobiele strategie en eisen vast te stellen, zijn er wel degelijk successen te behalen in relatie tot zakelijke mobiliteit. Het enige wat je hoeft te onthouden is dat 90 procent van wat je nodig hebt om de mobiele smaak toe te voegen je al hebt. Echt waar.
Dit plaatst de vraag ‘Waar moet ik beginnen?’ in een ander perspectief. Graag deel ik drie praktijkvoorbeelden om te inspireren en om te bewijzen dat de weg naar mobiel niet noodzakelijk hobbelig is.
De business case voor verzekeringsmaatschappijen zet meteen de toon. In het verleden bracht een verzekeringsagent altijd formulieren, handboeken een fotocamera en een adressenboek mee. Dankzij de mobiele technologie is zijn modus operandi enorm veranderd. Smartphones en tablets bieden mogelijkheden voor locatiebepaling, toegang tot digitale formulieren en mobiele applicaties voor gegevensverwerking, maar ook foto- en videomogelijkheden. De technische mogelijkheden versnellen het afhandelingproces waardoor klanten efficiënter geholpen kunnen worden. De software voor bijvoorbeeld registratie en afhandeling, maar ook om foto’s toe te voegen aan een dossier is al beschikbaar. Wat nieuw is, is de verbinding tussen de mobiele devices en deze software. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit van de verzekeringsagent: met de verzekeringsproducten is er weinig differentiatie mogelijk. Een goede klantervaring biedt wel degelijk concurrentievoordeel. De data is precies hetzelfde, maar wordt veel efficiënter verwerkt.
De afgelopen jaren is technologie ook in de gezondheidszorg belangrijker geworden. Vooral de noodzaak om kwaliteit van zorg te waarborgen tegenover de verminderde budgetten door bezuinigingen speelt hierin een rol. De meeste ziekenhuizen gebruiken al systemen om patiëntgegevens centraal op te slaan (elektronisch patiënten dossier- epd) en werken bijvoorbeeld met geautomatiseerde medische voorschriften voor de ziekenhuisapotheken. Het gebruik van de virtual desktop infrastructure (VDI) staat al een tijdlang op de zorgagenda. Zeker nu ziekenhuizen voorzien zijn van Wi-Fi en met de opkomst van tablets is het tijd dat mHealthcare een feit wordt. De ultieme oplossing is een locatiespecifieke oplossing die de arts inzicht geeft in alle patiëntgegevens die voor hem/ haar relevant en toegankelijk zijn. Nogmaals, deze gegevens en deze technologieën bevinden zich al in deze organisaties. De uitdaging ligt aan de presentatie van de informatie en de gebruiksgemak om te zorgen voor een korte leercurve en efficiënte workflows in de zorgsector.
Tenslotte een case van de Portugese luchtvaartmaatschappij Sata, een klant van ons. Zij wilden een geïntegreerde toepassing om de verkopen aan boord van de internationale vluchten te controleren. Bovendien moest het rapportages van crewleden automatiseren en moest het hele proces van de verkoopketen direct worden geïntegreerd. Het was hierbij van cruciaal belang dat de applicatie intuïtief gebruikt kon worden op gestandaardiseerde mobiele devices omdat Sata een byod-policy heeft en de medewerkers dus gebruik maken van hun eigen smartphones. De uiteindelijke nieuwe oplossing is gekoppeld aan zowel het operationele systeem (met informatie over de vlucht en de crewleden) als met SAP, voor de berekening van individuele bonussen op basis van de verkopen van de medewerkers. Voor de ingebruikname van de nieuwe applicatie was 80 procent van de formulieren na 6 maanden nog niet gewerkt. Na de invoering werden diezelfde formulieren binnen vijf dagen afgehandeld. Het meeste werk zat in de creatie van een eenvoudige interface en de integratie met back-end systemen. Dit resulteerde in een totale oplevertijd voor de applicatie van iets meer dan een maand.
Bij de hierboven beschreven voorbeelden was het niet nodig om de it-infrastructuur en procedures opnieuw in te richten om zakelijke mobiliteit mogelijk te maken. Sterker nog, ze werden gebouwd op de basis van bestaande applicaties. Hopelijk helpt deze informatie om te evalueren waar de eerste stappen naar een mobiele strategie gemaakt kunnen worden, zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Zoals gezegd, het grootste deel van wat je nodig hebt is binnen handbereik.
Leuk artikel vooral voor cio`s die van plan zijn de flexibiliteit aan hun medewerkers te bieden en sommige oude processen die vastgeroeste zijn, uit hun keten te halen.
Er zijn ook sommige zaken die in dit artikel door elkaar gehaald worden, ze worden vervolgens onder het kapje business case gepositioneerd om deze als basis te gebruiken voor het verstevigen van de business case zelf!
Naar mijn mening de essentie van dit artikel is het verhogen van efficiëntie en productiviteit door flexibele toegang tot data en informatie (iets wat ik ook terecht vind) Afhankelijk van je ict-omgeving, kan deze boodschap gepaard gaan met grote wijzigingen in je ict-infrastructuur en businessprocessen. Dit betekent dat bij het bepalen van de mobiele strategie veel zaken grondig bestudeerd en onderzocht moeten worden.
Met de nieuwe ontwikkelingen rondom html5-technologie zou het implementeren van een mobiele strategie flink eenvoudiger worden. Met de oplossingen die hierop gebaseerd zijn kun je met de browser op je apparaat alles gepresenteerd krijgen. Hierdoor heb je geen behoefte aan de ontwikkeling van een app voor je back-end omgeving. De technologie en architectuur achter deze oplossingen zijn nog niet helemaal bekend (tot Q3/Q4 2012). Er wordt verwacht dat deze oplossingen weinig impact en ook kosten met zich meebrengen.
We zullen het zien!
Leuke cases. De uitdaging gaat komen voor een nieuwe type business case, niet meer de issue om kwantitatieve verbetering om te zetten in kostenreductie versus investeringen,
Maar, om strategische overwegingen en vervolgens kwalitatieve zaken om te zetten in verbeteringen van bedrijfsprocessen en dat weer om te zetten naar (onder andere) tijdbesparing (versnelling door de inzet van communicatietoepassingen) en dat dan te vertalen naar financiën.
Dat is niet eenvoudig, want het vergt een goede analyse en ervaring in dit soort materie, maar geeft de cio wel zicht op wat er van de ict verwacht mag worden aan rendement.
@Maarten
Heb je het artikel wel gelezen? Er wordt duidelijk een verbetering van in een organisatie beschreven. Daarbij, wat is dat voor onzin over kostenreducatie versus investeringen? ICT gaat niet alleen over kostenreductie. Als je ICT alleen ziet als een kostenpost, waar eerst een (schijnbaar dichtgetimmerd) ‘ontwerpdocument’ en uitgebreide ‘business case’ voor moet komen alvorens iets gedaan wordt, dan blijf je steken in de 20e eeuw.
@Gerbrand
zeker en zelfs met aandacht gelezen, ik ben altijd gek op praktijk cases, want dat is de werkelijkheid. Wat ik in “a nutshell” probeerde betogen, maar wellicht veel te compact, is dat strategische en andere kwalitatieve voordelen die ICT-oplossingen (kunnen) bieden, te weinig kwantificeerbaar gemaakt worden (o.a.) in een business cases. Juist communicatietoepassingen bieden met wat doordenken de mogelijkheid om dat soort kwalitatieve “zegeningen” om te zetten naar bijvoorbeeld tijdbesparingen en daarmee uit eindelijk financiële voordelen. Voor een deel zijn die verbetering in de genoemde cases terug te vinden door de versnelling of vereenvoudiging in het onderliggende logistieke proces Vervolgens is de cirkel dan weer rond om dat dan weer te matchen met de investeringen en exploitatielasten om de bijbehorende communicatie-infrastructuur te realiseren.
Voordelen van ict-oplossingen kun je niet exact van te voren kwalificeren, door de enorme complexiteit: niet alleen de de software is complex, ook de invloed op de organisatie is complex.
Wat wel kan werken is kwantificeren van hoe goed een proces nu werkt, vervolgens een ict-oplossing invoeren en vergelijken in hoeverre het nieuwe proces beter is dan het oude proces (zonder de ict-oplossing). En als de verbetering uitblijft, de invoering terugdraaien.
@Gerbrand
Voor IT ben ik het wel met je eens, maar voor communicatietoepassingen ligt het iets eenvoudiger, omdat een communicatietoepassing meestal een versnelling, of een verkorting van de doorlooptijd, eliminatie van een fysieke proces etc met zich mee brengt. Dat is dan weer in tijd te vertalen en dat weer via mensuur/tarieven in € opbrengst.
@Reze
Een mobiele applicatie gebaseerd op HTML5 zal in veel gevallen goedkoper zijn om te ontwikkelen – met name als de applicatie op meerdere platforms moet werken. Echter, je moet nog steeds je backend software geschikt maken voor de mobiele applicatie – in dat opzichte is er geen verschil met native mobile applicaties.