Supermarktketen Hoogvliet heeft in vijf van de 62 winkels een zelfscansysteem van ict-dienstverlener Centric in gebruik genomen. De oplossing is gebaseerd op handscanners van Motorola. Volgens het contract van een klein jaar geleden moet uiterlijk oktober 2012 alle winkels op het systeem over zijn. De zelfscanner moet uitgebreider worden dan alleen een afrekenmanier.
Hoogvliet besloot in 2009 om de oude kassasoftware NRS te vervangen door Centric StoreWorld. Recent werd besloten om bij het merendeel van de verkooppunten zelfscanning te installeren. Er zijn nu vijf winkels met het zelfscanningsysteem en in oktober moeten alle 62 winkels over zijn op het nieuwe systeem.
Zelfscanning moet voor Hoogvliet uiteindelijk uit meer dan alleen een afrekenmanier bestaan. Zo wordt er een concept ontwikkeld om alternatieve producten die in de aanbieding zijn te signaleren, of de mogelijkheid om je thuisgemaakte boodschappenlijstje op de handscanner te bekijken.
Hoogvliet wil een koppeling met de klantenkaart. Ook verlangt de supermarktketen naar de mogelijkheid om de handscanners bij gewone lijnkassa's in te leveren om het persoonlijke contact met een kassière te bevorderen. Hierdoor is Centric genoodzaakt maatwerk binnen de omgeving te ontwikkelen. De ict-dienstverlner doet dit bij zijn Belgische vestiging in Oostkamp.