Na zes jaar voorbereiding heeft Google met het uitbrengen van Google G-drive op 24 april de cloud storage markt betreden. Net als andere concurrenten zijn de eerste 5GB gratis. Sugar Sync is nog goedkoper. Met G-drive is filesharing mogelijk net als met Sky Drive, het delen van documenten, enz. . Google is een laatkomer op verschillende competatieve it-markten als smartphone os en netwerksites. Kan Google G-drive de inhaalslag nog maken.?
De tijd zal het leren. Tot nu toe is er stevige kritiek gekomen van de kant van de concurrenten. David Friend van Carbonite maakt onderscheid tussen cloud services die backup, storage of syncing bieden. Volgens Friend biedt google G-drive alleen storage aan en geen syncing of backup. Ceo Garcia van Sugar Sync stelt dat google G-drive van gebruikers vereist dat ze de bestanden naar G-drive slepen, waarmee er een extra locatie wordt aangemaakt, in plaats van bestanden eenvoudigweg te synchroniseren en met een externe link aan te bieden, zoals Sugar Sync.
Een ander kritiekpunt is dat gebruikers hun documenten moeten aanpassen aan het Google Docs formaat, om gebruik te maken van de functionaliteiten. Dit levert extra versiecontrole problemen op. Dit past in Google’s visie om een totaalconcept van cloud services aan te bieden. Zowel met open standaarden als zonder open standaarden. G-drive zelf heeft een open source-concept.
Hoe kan Google G-drive de positie op de storage markt veroveren? Binnen korte tijd zullen er extra functionaliteiten als het sturen van faxen, video’s bewerken et cetera mogelijk zijn. Maar alleen in combinatie met Google+. Google heeft natuurlijk al een sterke marktpositie door Android, Chrome en niet te vergeten software – as a cloud – Gmail en Google Docs. Google gaat voor breed.
Nog steeds wordt volgens een recent onderzoek door veel organisaties (68 procent) en hun medewerkers belangrijke bedrijfsinformatie verstuurd over email. Ook worden nog steeds grote bestanden verstuurd over de mail, een groot bedrijfsrisico. Als Google een belangrijke cloud storage partner wil worden, zal zij ook voor databeveiliging via mail en file sharing moeten meewerken aan een oplossing.
Een kleine note op het artikel. De dienst van Google heet Google Drive en geen Google G-Drive. Daarnaast wordt aangegeven dat SugarSync goedkoper is. Maar hoeveel, wanneer en hoe is niet terug te vinden. Als ik de prijzen van opslag van SugarSync vergelijk met die van Google Drive is SugarSync een factor 2 tot 3 duurder.
bv.
25 GB Google Drive $2,49 (+5 GB gratis)
30 GB SugarSync $4.99
100 GB Google Drive $4,99 (+5 GB gratis)
100 Gb SugarSync $14,99
Hoe het Google gaat verlopen in deze markt is natuurlijk afwachten. Ze zijn inderdaad laat ingestapt maar hebben wel een op het eerste oog goed product op de markt gezet wat goed samenwerkt met hun overige diensten. Daarnaast werkt het uitstekend samen met de Apps die in Google Chrome geinstalleerd kunnen worden. Wat uiteindelijk weer een positief iets is voor Chrome OS.
De toekomst zal het leren.
Zoals in artikel al genoemd is het enkel een spaak in het wiel, een aanvulling op de vele diensten die Google al aanbiedt in de cloud. Zo kunnen documenten bewerkt, gemaakt en bewaard worden via Google Documenten en met Picasa kan dit met foto’s. Synchronisatie met Android devices gaat grotendeels automatisch en een enkel account volstaat voor mail, documenten. foto’s, filmpjes enz. Alleen voor wie een ‘prullenbak’ in de cloud wil is G-drive misschien niet geschikt.
Ewout slaat hier de spijker op zijn kop. Deze dienst is niet uniek te noemen, echter is de integratie met de rest van het portfolio van Google wel weer van toegevoegde waarde.
Google heeft voor documenten, foto’s en filmpjes verschillende diensten waar 1 en hetzelfde account voor gebruikt kan worden. De toegevoegde waarde zit voornamelijk daar in.
Voor de rest is het product ansig niet erg vernieuwend.
Er zijn veel artikelen geschreven waarmee Google Drive vergeleken wordt met andere diensten, ook op prijs. Maar vaak bieden de diensten toch wel een andere dienst en zijn de vergelijkingen eenkennig en vaak gericht op prijs per GB.
De kracht van Dropbox is bijvoorbeeld de naadloze synchronisatie en de mogelijkheid om offline te werken, een toch wel erg andere propositie dan Google Drive
Misschien hoeft het hier niet per se te gaan om het bestormen en veroveren van de markt, maar om het al dan niet succesvol aanbieden van een uitbreiding op het bestaande portfolio, zoals anderen ook al reageerden.
Immers: de vraag naar data opslag blijft sowieso toch wel groeien en er is geen enkele belemmering om een Google Drive naast een Dropbox te installeren en de beide producten te gebruiken waarvoor ze het best geschikt zijn. Er is toch ook nog steeds niks op tegen om een USB stick te gebruiken voor het ene naast misschien een gewone portable harddisk voor andere data.
Maar daarbij blijft dan wel nog steeds (meer) gelden: hoe beheer ik dan mijn data en vanuit het bedrijfsleven gezien: Data Management en file shares en “own devices” en Google Drives: hoe regelen we waar nodig backups, security, data deduplicatie en dergelijke? Is dan de Google Drive het opstapje naar Google Apps?