Ict-dienstverlener Centric gaat Suite4Jeugd implementeren bij stichting Jeugdhulp Friesland. Dit is een geïntegreerde oplossing voor de jeugdzorg, bestaande uit het financieringsvorm-onafhankelijke cliëntregistratiesysteem OpenCare:IJZA en de mobiele oplossingen Key2Hulpverlener en Key2Mijndossier.
Key2Hulpverlener is een app die de hulpverlener ondersteunt en hem efficiënt zijn taken laat uitvoeren. Alle geregistreerde gegevens worden via de app rechtstreeks naar de backoffice verstuurd, zodat de hulpverlener aan het einde van de werkdag de geregistreerde informatie niet apart hoeft te verwerken. Doordat de registratie vlot verloopt en niet voor afleiding zorgt, kan hij zich meer met zijn kerntaken bezighouden.
Key2Mijndossier is een internetportaal die de jeugdige inzage biedt in zijn dossier, waar en wanneer hij dat wil. Het portaal is benaderbaar via een beveiligde omgeving op internet vanaf elk (mobiel) apparaat met een webbrowser en internetaansluiting. Via het portaal wordt real time data uit de database van het cliëntvolgsysteem opgehaald en aan de gebruiker getoond.
Jeugdhulp Friesland is niet de eerste klant van Centric in noordelijk Nederland. De dienstverlener bedient nu 22 jeugdzorginstellingen.
Als er al 22 jeugdzorginstellingen van deze suite gebruik maken dan lijkt me onlogisch dat deze suite niet eerder gezamenlijk afgenomen is! Dan hebben we het over een (mogelijke) besparing op hardware, licentie van Centric applicatie, Oracle licentie, ontwikkelings en onderhoudkosten(back-up, beheer etc) van Centric applicatie en misschien nog meer andere zaken!
Bovendien ik ben benieuwd of Centric met deze suite een gestandaardiseerde koppeling ondersteunt/biedt om met andere niet-Centric applicaties te communiceren of is Centric bezig om hier een monopolie van te maken.
Met Reza eens, al vraag ik me af wat voor zo’n instelling (en ik ben er bekend mee) zo bijzonder is dat ze daar een speciaal paket voor nodig hebben.
Meer de vraag waarom dit feit een artikel waard is.
Ik gun Centric en elke andere ondernemers natuurlijk zijn opdrachten maar jeetje komt er ook een artikel als ik een nieuw software paketje bestel ?
In het kader van de komende decentralisaties naar de lokale Overheid ben ik erg benieuwd hoe de aansluiting met het zaaksysteem van Centric is georganiseerd. Gezien deze ontwikkeling hoop ik ook dat men BV ook richting de andere sociale domijnen (BV verslavingszorg ect) software ism het veld gaat ontwikkelen.
Sorry voor de woordspeling, maar het is een beetje een “ego-centri(s)c(h)” verhaal. Daarnaast: alle gegevens gaan direct naar de backoffice. Dat klinkt als reorganiseer de front en backoffice heel snel…..
@Andre: dit is juist mijn punt! De suite van Centric bestaat uit verschillende bedrijfkritische applicaties voor Jeugdhulp. Los van het feit dat de klant door gezamenlijke aanschaf besparing had kunnen behalen hebben ze ook te maken met het beleid voor de komende tijd. Als deze software nog geen gestandaardiseerde koppeling biedt of als deze later met een enorme investering aangeboden kan worden dan heeft Jeugdhulp geen ICT visie en ook niet netjes omgegaan met belastinggeld.