Ict-dienstverlener Sogeti in Vianen bereidde zich in 2011 voor op mindere tijden. Het bedrijf kiest als speerpunten outsourcing naar India en stort zich op een nieuwe tak van dienstverlening: ict-infrastructuur. Onder leiding van de toenmalige ceo Jeroen Versteeg is deze weg ingeslagen. Versteeg is inmiddels intern doorgeschoven naar zusterbedrijf Capgemini. Offshoring naar India is voor Sogeti al zes jaar een speerpunt. Vorig jaar is het bedrijf begonnen met diensten voor infrastructuur als scripting en packaging. Inmiddels is dat zo'n 10 procent van de activiteiten, de overige activiteiten zijn elk goed voor 45 procent. De doelstelling voor dit jaar is in India te groeien naar 250 tot 300 man. Het jaar daarop wil Sogeit verdubbelen naar vijfhonderd tot zeshonderd man.
De jury is van mening dat Jeroen Versteeg met deze koers Sogeti optimaal lijkt voor te bereiden op de toekomst. Dat hij daarin (h)erkend wordt, blijkt uit het feit dat hij inmiddels als ceo in dienst is getreden bij Sogeti-zuster Capgemini.
De doelstelling om in India te groeien naar 300 staat al enkele jaren, en wordt ieder jaar neit gehaald. Ik begrijp daarom ook niet goed waarom dat hier aangehaald wordt als ambitieus project. Jeroen Versteeg was een fantastische CEO in goede tijden. Maar nu de markt minder wordt slaat Sogeti de plank volledig mis. Verkeerde keuzes (zoals overname BAS), focus enkel op korte termijn winst en geen focus op de medewerker. Om die reden is er ook massale leegloop bij Sogeti van goede collegae. Er is een totaal gebrek aan visie behalve nu geld verdienen en op alles (incl; de medewerkers) besparen. Het afgelopen jaar bij Sogeti verdiend verre van een schoonheidsprijs en dus zeker geen Computable Award.
Ik zou het een belediging voor alle medewerkers van Sogeti en zelfs de kenniseconomie van NL vinden als dhr. Versteeg inderdaad tot CEO van het jaar 2012 wordt benoemd. Hij is duidelijk weggepromoveerd en heeft het ooit zo trotse Kennisbedrijf IP/Iquip/G&D/Sogeti omgevormd tot een uurtje-factuurtje bedrijf dat enkel interesse heeft voor de aandeelhoders en de performancecijfers van concurrenten (de vaste vergelijking die JV in iedere communicatie bezigde). Vitale Kennisdragers zijn inmiddels bijna allemaal vertrokken, focus is op goedkoop inkoop (pas afgestudeerden en op-afstand opererende India-tak) en die worden als “professionals” op de klanten losgelaten.
Gevolg Sogeti speelt niet meer mee in een adviserende/managende rol bij klanten maar levert voornamelijk ‘handjes’.
Een beetje CEO heeft een Visie en een Plan. JV heeft zich beperkt tot het uitvoeren van de directieven vanuit Frankrijk en het sturen op een stuwmeer aan maandelijkse Excellijstjes. De aansluiting van Sogeti management met Klant en eigen Workforce heeft hij grondig verwoest en heeft Sogeti op de route gezet waar het binnen afzienbare tijd zal worden opgekocht, of gereduceert zal worden tot een volgende narrow-technology provider in de marge.