IPsoft, leverancier van diensten gebaseerd op het gebruik van zelflerende autonome expertsystemen (‘autonomic managed services’), is geselecteerd door Tata Communications, leverancier van telecommunicatiediensten om zijn False Answer Supervision-detectieprogramma’s te verbeteren.
False Answer Supervision (FAS) is in de markt voor internationale telefoonverbindingen van wezenlijk belang geworden. FAS komt aan de orde wanneer klanten kosten in rekening (dreigen te) worden gebracht voor telefoongesprekken waarbij geen verbinding tot stand is gekomen. Tata Communications heeft twee jaar geleden aangekondigd dit probleem aan te pakken en heeft interne processen ingericht om aanbieders te identificeren die de meeste problemen hebben met FAS. Het koppelen van IPsoft’s FAS-oplossing aan het realtime routing-platform van Tata Communications zorgt voor een aanzienlijke verbetering in het detecteren en oplossen van FAS-issues, hetgeen resulteert in een hoge kwaliteit van de afhandeling van gesprekken waarbij FAS-problemen tot het verleden behoren.
False answers
Tata Communications maakt voor zijn dienstverlening gebruik van een zelflerend algoritme van IPsoft, dat ‘false answers' (verbindingen die ten onrechte worden aangemerkt als beantwoorde gesprekken) onmiddellijk detecteert op het moment dat die zich voordoen. Het systeem doet dit op basis van statistische analyses van call detail records (cdr's) en vergelijkt de timing van de signalering met de tijd die nodig is om internationale verbindingen tot stand te brengen. De oplossing van IPsoft werkt tot op 95 procent nauwkeurig, kan een schaalgrootte aan van meer dan honderd miljoen gesprekken per dag en levert wholesale operators aanzienlijke besparingen op in hun operationele kosten.
'Tata Communications beschikt met meer dan 1600 telecomaanbieders wereldwijd over een uniek netwerk en biedt daarmee in meer dan 240 landen en gebiedsdelen toegang tot telecommunicatiediensten', zegt Daniel Bergeron, senior vice president of Global Voice Solutions Commercial Operations bij Tata Communications. 'Het bedrijf vervulde een voortrekkersrol in de oprichting van het Fight FAS Forum, wat nu onderdeel is van het i3 forum. In het verlengde hiervan ligt de zeer complexe taak van het identificeren van incorrecte verrekkeningspatronen, en de FAS-oplossing van IPsoft stelt ons in staat om dit probleem op effectieve wijze aan te pakken. IPsoft gebruikt geavanceerde technologie die ons in staat stelt onze voorsprong te behouden op andere telecomaanbieders die FAS als een speerpunt hebben.'
Succesvolle proef
'Wij hebben onze op autonomics-gebaseerde systeem oorspronkelijk ontwikkeld om patronen te herkennen in ten onrechte in rekening gebrachte telefoonkosten specifiek voor onze grootzakelijke klanten', zegt Chetan Dube, ceo van IPsoft. 'Wij zijn erg blij dat Tata Communications en andere grote telcomaanbieders interresse hebben getoond om het probleem bij de bron aan te pakken. Voordat wij deze overeenkomst met elkaar hebben gesloten, hebben wij een zeer succesvolle proef gedaan met Tata Communications.'
FAS zegt in feite dat een operator kosten in rekening brengt die niet gemaakt worden, omdat er geen verbinding is gemaakt. Als Tata daar ‘last’ van heeft, dan heeft iedereen daar last van. Geen verbinding op zetten en toch kosten in rekening brengen door een operator klinkt als…
Gezien de omvang van het netwerk zijn er denk ik meer, betere besparingsposten te vinden, bijvoorbeeld:
– opdoeken overtollige netlijnen, er wordt minder via vast gebeld dan een aantal jaren gelden
– VoIP verkeer via het interne datanetwerk van Tata om internationaal verkeer naar nationaal verkeerskosten om te buigen
– oude centrales vervangen door moderne, dan wel de hosted varianten
– softphones invoeren